Na comprimeren mail verdwenen.... of ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

BlackEye

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2005
Nadat Outlook gevraagd had om mail te comprimeren (wat om de zoveel tijd plaatsvind) zocht ik wat mail op in mijn Verzonden Items lijst, maar zag daar een 'gat' van bijna een jaar aan mail die verdwenen was. Is deze mail definitief verdwenen, of is er tijdens het comprimeren iets geks gebeurt waardoor de mail ergens anders opgeslagen staat?
Wat me ook opviel was dat in de RecycleBin er opeens allerlei outlook folders staan (bij. verzonden items, postvak in etc) maar met .bak extensie. Die heb ik er i.e.g. niet ingezet. Is daar ook ergens de verdwenen mail terug te vinden?

Bedoel je Microsoft Outlook (dus Outlook 2000/2003/2007/2010/2013), dan geldt de instructie hier onder niet. Bedoelde je echter Outlook Express, dan wel.

Die .bak bestanden zijn de kopieën van vóórdat er gecomprimeerd werd, dus je kunt die maar beter terughalen uit de prullenbak.
Als je ook eerst even (voordat je ze terughaald) achterhaald waar ze teruggezet gaan worden dan kun je alvast die map opzoeken. Als je rechtsklikt op een bestand in de Prullenbak en je kiest Eigenschappen, dan kun je zien waar het bestand uit verwijderd was en waar hij (dus) ook weer teruggezet gaat worden als je ze (ook weer via erop rechtsklikken weer terugzet.
Ik raad je ten zeerste aan om de teruggehaalde bestanden te verplaatsen naar een plek waar je ze makkelijk terugvind, bijv. op je bureaublad.

Overigens hebben die bestanden (expres) een andere naam dan de originele mailbestanden. Dus als je ze wilt openen/importeren, dan zul je ze moeten hernoemen naar een .dbx extensie.

Wat je dan kunt doen is helemaal bovenaan in de mappenlijst klikken (linker deelvenster van Outlook Express) en dan kiezen voor Nieuwe map. Geef die een duidelijke naam.
Moet erop neer komen dat die map op hetzelfde niveau staat als Postvak IN, Verzonden Items, het mag dus geen submap zijn van een bestaande mailmap.
Is dat gelukt, dan er even op klikken. Daarna via Bestand -> Importeren en exporteren vanaf bestand importeren, Outlook Express 6.0 formaat aangeven en dan bladeren naar zo'n correct benoemd mailbestand op het bureaublad. [Als je mail kwijt was uit Postvak IN dan heet het te importeren bestand op het bureaublad Postvak IN.dbx (extensie zal mogelijk verborgen zijn).]
Kijk dan (na het importeren) in de nieuwe mailmap waar je in geïmporteerd had en kijk of je daar terugvindt wat je kwijt was.

PS: Denk er aan dat mailbestanden in Outlook Express (dus Postvak IN.dbx etc.) NIET groter mogen zijn dan 2 GB per stuk. Mogelijk komt daar ook je mailverlies vandaan (al dan niet 'verergerd' door de compressieactie van Outlook Express die je hebt laten uitvoeren.)

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan