Na een foto scannen kan ik hem niet groter uitprinten

Status
Niet open voor verdere reacties.

franken8

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2004
Ik heb een HP ENVY 5644 printer. Ik kon altijd foto`s scannen en ze dan groter uitprinten of bewerken. Sinds kort gaat dit niet meer. Als ik de foto geprint heb kan ik er niets mee, dus een kleine foto drukt hij klein af. Weet iemand dit? Kan het liggen aan de update van Windows 10. Ik ben er al een week mee bezig en bij HP word je ook niet wijzer. Dit gaat allemaal in het engels. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Met vriendelijke groet.

Dag, Het lijkt om een bedieningsfout te gaan.
U selecteert Copy om mee te beginnen. Dan bij het symbool van het radertje kiest u Vergroten. U neemt Standaard en kiest de gewenste vergrotingsfactor. Dan neemt OK u terug naar het vorige scherm waar Vergroten op staat. Nu komt de crux. U drukt waarschijnlijk op Home en dan Copy, terwijl je op Terug of Vorige, in de linker benedenhoek, moet toetsen en niet op "Home." Zo krijg je de keuzes Zwart en Kleur en de printer zou moeten beginnen met printen hoe dat het tijdelijk is ingesteld. Anders vergeet de printer natuurlijk de ingestelde voorkeur.

Sorry maar dit bedoelde ik niet. Heb per ongeluk geschreven als ik de foto geprint heb kan ik er niets meer mee, maar het moet zijn. Als ik hem gescand heb en hij staat op mijn computer dan kan ik er niets meer mee. Printen gaat prima. In ieder geval bedankt voor Uw antwoord. Maar ik heb er even niets aan.

Een afbeelding kan in een document worden geplaatst en daarin aan de hoeken groter worden gesleept. Drukt u af via een fotoprogramma, dan kan u de afbeelding (eventueel zonder op te slaan) vergroten en voor Afdrukken kiezen. Het spijt mij te moeten horen dat uw programma van HP dit niet meer doet. Ik kan dat niet overzien maar Windows Update installeert ook software van derden wanneer u daar niet dat afvinkje weghaalt en het stuurprogramma zou eveneens naar updates gezocht kunnen hebben. Kijk in dat geval eens naar de uitgave datum van die software en installeer eventueel de versie die is meegeleverd en eerder gebruikt werd.

U kan de afbeelding laden in het veel gebruikte en gratis IrfanView (ook de Nederlandse taal is daarvoor verkrijgbaar) en kiezen voor Afbeelding > Grootte wijzigen. IrfanView is vrijwel uniek in dat het daarbij interpolatie toepast. Tot ongeveer twee maal de lengte en breedte is er daarbij geen verschil te ontdekken met het origineel, omdat de tussenliggende pixels worden berekend in plaats van geschat en willekeurig toegevoegd. Een lijn wordt dan bijvoorbeeld geen rij zaagtanden. Misschien kunt u de afbeelding zo op nog meer onderdelen aanpassen als met het scan en print programma mogelijk was.

Laatst bewerkt:
Met welk programma druk je de scan dan af?
Zoals Alfred2 al schrijft er zijn legio mogelijkheden om binnen een programma een afbeelding te vergroten.

Er zijn meer programma's die prima foto's vergroten, IrfanView is daarin niet uniek. Kijk maar eens rond. Ik ben zelf heel tevreden over FastStone Image Viewer, al gebruik ik (baas boven baas natuurlijk) Photoshop om het écht goed te doen. Al blijft een foto vergroten altijd een hachelijke zaak, want het wordt er nooit beter van. De vraag is: waarom zou je een foto vergroten? Hoeft vaak namelijk niet.

Nee, een ander programma past geen interpolatie toe en het resultaat is dan per definitie minder van kwaliteit. Photoshop heeft dat als optie wel maar is ook erg duur en ingewikkelder. Een scan programma maakt gebruik van de hoge resolutie die een afbeelding bij het scannen waarschijnlijk gekregen heeft en de printer zou bij het afdrukken dus eigenlijk steeds moeten verkleinen, tenzij de afbeeldingen nu in een aanmerkelijk lage resolutie (sneller dus) gescand worden, want dan kunnen ze voor het kleiner maken, u denkt dan groter maken, gewoon te klein zijn.

Dank U allen voor de hulp. Ik probeer af te drukken via het programma in windows, maar ik heb het ook geprobeerd in mijn foto programma Corel Paint Shop Pro X7 en 9. Ik heb n.l. een foto`tje gescand wat ik naar 20 x 25 wil afdrukken. Dat heb ik altijd gedaan maar als ik nu de foto gescand heb kan ik er niets meer mee. Maar ik ga het bovenstaande proberen en U hoort wel als het gelukt is.

Opgelost

Na vele dagen proberen, nieuwe software erop gezet. Mocht allemaal niet baten. Nu heb ik een oplossing. Scannen via paint. Dan openen in PaintSop Pro daarin kan ik het formaat aanpassen en dan afdrukken. Dat is dus gelukt. Beetje omslachtig maar het werkt. In ieder geval iedereen bedankt voor het mee denken.

Als het via een ander programma wel gaat, heb je dan toevallig niet 'oorspronkelijke afdrukgrootte behouden' aangevinkt als je wilt resizen in PSP?

Ik weet het niet. Ik heb niet zo heel veel verstand van foto`s. Maar ik kon altijd gewoon scannen met mijn scanner naar mijn computer en dan kon ik gewoon de foto afdrukken in het formaat wat ik wilde. Maar dat lukt dus niet meer. Ik scan een kleine foto en dan komt hij er ook klein uit. En daar is niets mee te beginnen. Ik heb Irvan View ook op mijn computer gezet maar dat lukt ook niet. Ik weet het niet meer maar dan doe ik het maar zo. Het is maar af en toe dat ik zo een foto wil scannen en vergroten.

Weet niet welke versie je hebt van PSP, maar als je 'afdrukweergave' kiest in het menu 'bestand' dan moet je een foto groter (of kleiner) kunnen slepen, of dat de kwaliteit ten goede komt is natuurlijk de vraag.

Ik heb PSP Pro X
Ik heb dus de foto gescand. Afm.hoog 8 cm en breed 6 cm is een schoolfoto. Die wil ik dus afdrukken naar 13 x 18 cm. Als ik die scan wordt het een klein foto`tje in de hoek. daar is niets mee te doen.
Ik doe bestand-afbeelding-afdrukweergave krijg ik een wit vlak geen foto meer te zien.
Nu heb ik gekeken naar de afbeeldingsgegevens. Ik kan daar niets mee maar misschien U wel.

Afbeelding 3508x2480 pixels
Afmetingen 11.693x8.267 inches
Pixels per inch 300.000
Pixeldiepte/kleuren RGB 8bits/kanaal.

Ik snap het niet want het ging altijd goed. Ik hoop dat U hier iets mee kan.
Met vriendelijke groet

De verhouding van A4 is: 1 staat tot 1,414285714285714
Uw scan is in verhouding 1 staat tot 1,414516129032258
De foto die u heeft kan niet alleen de afbeelding zijn want deze verhouding is 1 staat tot 1,333333333333333

Wat ik dan denk, is dat u voor het daadwerkelijk scannen niet eerst de voorbeeldweergave meer kiest om te controleren of de hulplijnen wel rond het te scannen gebied lopen. De scanner kan dat misschien automatisch detecteren maar het lijkt er op dat deze nu een A4 scant.

U heeft gelijk. Het klopt wat U zei. Het heeft met de instellingen te maken is helemaal veranderd. Ik denk dat dit veranderd is met een update van de software.

De afbeeldingsgegevens zijn nu:
Afb. 367 x 587
Afm. 1.835 x 2.935 inches
Pixels per inch 200.000

Is dit wel goed.

In ieder geval heel hartelijk bedankt voor Uw hulp.

Fijne dagen

Als de scanner ingesteld staat op 300 dpi dan is het resultaat scherp. Minder wordt door een drukker of fotoservice meestal niet geaccepteerd en dat is iets om rekening mee te houden. 600 dpi is voor het echt nette werk en de moeite om te controleren of de digitale afbeelding daarmee, op de details ingezoomd, beter wordt. Nog hogere resoluties zijn meestal de zelfde van kwaliteit en vanwege de enorme bestandsgrootte en de lange tijd die de scanner er over doet niet de moeite meer. Ze zeggen ook wel dat het oog geen verschil kan zien. De dpi van een printer zijn geen vergelijk want dat zijn spettertjes inkt en liggen dan bij een scherpe afdruk rond de 600.

U scant dus nog te onscherp. Voor tabellen over hoe een afbeelding, dus ook een scan, moet zijn kan u deze pagina van een fotoservice bewaren: https://www.photobox.nl/dienst/fotoresolutie Prettig weekend

Je foto is 8×6 cm, dat zou 3,1×2,36 inch moeten zijn, maar je schrijft Afmetingen 11.693x8.267 inches vermoedelijk heb je dus een hele A4 ingescand, dus een hele hoop 'wit' erom heen, als je die totale afbeelding gaat verkleinen naar 13×8 cm wordt de foto ook met de factor 2,3 (grofweg) kleiner.
Dus in plaats van dat je foto 13×8cm wordt, wordt die (weer grofweg) 3,5×2,6 cm groot (pasfoto formaat)
Je zal dus als je een voorbeeldscan maakt eerst alleen de foto moeten selecteren voordat je de definitieve scan maakt.
Dit heeft niets met drivers o.i.d. te maken, maar met foute scan instellingen, ook de scanresolutie heeft er in dit geval weinig mee te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan