na formatteren comp weer 'werkbaar' maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjoukjewillemse

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2008
Hallo,

Ik dacht: google is my best friend... dus ik ga de laptop van mn zusje zelf formatteren en weer bruikbaar maken..
Na wat gekloot is het formatteren gelukt (? denk ik) en ik heb ook zowaar windows xp er weer opgezet.

Nu moet ik natuurlijk nog een heleboel andere dingen er weer opzetten (avg, skype etc. allemaal downloaden via internet).
Maar het probleem is dat ik niet eens internet heb! Haha, heel logisch natuurlijk voor jullie, maar ik snap er de ballen van. Ik heb al op google gezocht, dat er waarschijnlijk drivers missen (?). Als ik bij de hardware kijk zie ik een heleboel gele vraagtekens (oa bij netwerkcontroller, videocontroller, PCI device, SM-buscontroller en ethernet controller).

Nu heb ik iets gelezen over een programmaatje everest, maar er zijn zoveel berichten..ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Ik wil gewoon weer internet op die laptop. Ik heb ook al ipv draadloos een kabeltje uit de router in de laptop gedaan, maar dat werkt ook niet. En dan lees ik dat ik allemaal dingen kan downloaden, maar hoe krijg ik dat dan op die laptop, want ik kan het niet downloaden daar, omdat er geen internet is. Via een usb-stick?

Kan iemand mij aub in jip en janneke taal uitleggen wat ik moet doen?
Welke gegevens hebben jullie nodig en waar kan ik die vinden?
(iets met moederbord ofzo?)

Alvast 1000x dank!

Ik heb inmiddels AIDA64 op die laptop zitten (everest?) en zou dus nu "alles" moeten kunnen zien, maar ik weet niet naar wat ik moet zoeken of wat ik nodig heb....

Werkt i-net ook niet via de kabel? Of werkt het wel maar weet je niet wat je moet doen?

Via de site van de Fabrikant de drivers downloaden? (Geef weinig kans, denk dat die laptops al lang niet meer in de database staan, maar valt te proberen)

Anders via internet explore kan je dan naar "Windows Update" gaan en via daar de drivers downloaden

Geen I-net?
Everest is betaald, anders kan je ook deze proberen: klikkerdeklik

Er zal vast een merk en typenr(onderkant?) op die laptop staan. Vermelt die eerst maar eens.

Werkt i-net ook niet via de kabel? Of werkt het wel maar weet je niet wat je moet doen? Uhm volgens mij werkt het niet... maar ik weet ook niet zo goed hoe het werkt nee....

Via de site van de Fabrikant de drivers downloaden? (Geef weinig kans, denk dat die laptops al lang niet meer in de database staan, maar valt te proberen) maar hoe kom ik dan bij die site, want ik heb geen internet...

Anders via internet explore kan je dan naar "Windows Update" gaan en via daar de drivers downloaden kan dus niet, want ik heb geen internet..

Geen I-net?
Everest is betaald, anders kan je ook deze proberen: klikkerdeklik
ik heb net via een link op deze site dat AIDA64 gedownload en heb nu wel gegevens...

moederbord ID <DMI>
moederbordnaam Acer Aspire 5735

bedankt voor je reactie

Ja...

en alle benodigde drivers staan gewoon op de site van Acer.
Kies hieronder voor notebook-aspire-5735.
Daar kies je voor xp. Begin dan eerst met je chipsetdrivers. Daarna alle andere drivers.
Deze zet je dan even op een stick via een ander pc.
Nu staan er bij bijv wlan meerdere drivers. Je kunt ze allen proberen tot je de juiste hebt of via aida kijken welke exact nodig hebt. Is het de juiste niet dan krijg je toch foutmelding en kun je naar de volgende gaan.

http://www.acer.nl/ac/nl/NL/content/drivers

Laatst bewerkt:
@ frank: welke 'alle andere drivers' bedoel je?
bovenaan die lijst staat chipset, die ga ik downloaden op een usb stick, daarna installeren op de laptop?
an in die lijst staan ook nog AHCI , audio, bluetooth, camera, camera, cardreader, lan, modem, modem, touchpad, VGA, en 5x wireless lan. moet ik die allemaal ook downloaden en installeren op de laptop? Of als er 5 wireless lan staan, moet ik er dan 1 kiezen? welke dan?

Dank je Frank!

Welke van de 5 kan ik ook niet zeggen aangezien ik niet weet welke erin jou laptop gebruikt wordt. Daarom gaf ik aan: Of 1 voor 1 proberen of via aida kijken welke je nodig hebt.
Wat betreft de andere drivers: Doet je geluid het? Nee --> drivers installeren
Doet je cam het? nee --> drivers installeren
etc etc...zo ga je dus door tot alles weer werkbaar is. Dat was ook je vraag;)

Begin ten alle tijde eerst met de chipset drivers en na een herstart van de laptop ga je met de andere aan de gang.
Net zolang tot alle meldingen in apparaarbeheer weg zijn.
Dan is het lappie weer werkbaar en kan je beginnen aan je antivirus,skype en wat je nog meer aan wensen hebt.:d

ok, ik ga het proberen! Maar waar in AIDA kan je zien welke ik nodig heb? Waar moet ik op letten?
Of 1 voor 1 proberen... maar waar moet ik op letten? Of dat het gele vraagtegen weg is? Of iets anders?
En kan het kwaad als ik ze er gewoon allemaal opzet? voor de zekerheid? of is dat echt troep en krijg ik daar later last van of kost het veel geheugen?

Laatst bewerkt:
Ikzelf gebruik geen aida maar wellicht staat er iets van "netwerkadapters"??
1 voor 1 proberen kan ook. Is het de juiste niet dan krijg je een foutmelding en kan je door naar de volgende.

Ik zeg het nog maar een keer: eerst dus de chipset en na een herstart kan je aan de andere beginnen.

Hai Frank: probleempje! Wanneer ik die chipset op de laptop wil installeren krijg ik een fout: "de toepassing of DLL-bestand G:\chipset blablablabbl is geen geldige windows kopie. controleer dit op ouw installatiediskette...

kan het zijn omdat ik de bestanden vanaf een macbook heb gedownload? kan ik dat dan alleen van een windowscomputer doen?

Dat zou best eens kunnen ja. Ik heb geen ervaring met mac maar ik zou me kunnen bedenken dat het daardoor komt.

Je pakt wel de goede xp versie??(home of pro)

Laatst bewerkt:
Hai Frank!
Uhm, ja, nu heb ik een ander probleempje. Ik heb dus alle bestanden gedownload en op de usb stick staat. Die chipset dinges heeft gewoon een setup in de eerste map staan, maar veel anderen hebben weer nog meer mappen met rare namen. Heel vaak staan er 2 dezelfde mappen met .32 of .64. Weet jij welke ik moet kiezen dan? En wat is autorun? Kan ik dat ook doen ipv te zoeken naar het setup bestand?
Ik ga nu eerst dat chipset bestand installeren..

TNX a million!

Nou, ik ben ten einde raad. Ik heb alle drivers geprobeerd te installeren. Veel lukten wel, maar sommigen niet, omdat daar verbinding met het internet voor nodig was en dat heb ik nog steeds niet. Ik heb nu bij netwerkverbindingen wel de lan-verbinding staan, maar daar staat dat de netwerkkabel niet is aangesloten...(?). Ik heb alles geprobeerd, kabel er in en eruit, router recetten, etc, maar niets werkt. Ik weet wel dat sommige drivers goed geinstalleerd zijn, want ik heb wel weer geluid bijvoorbeeld. Maar kennelijk dus niet allemaal.

Nog ideeen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan