Na gedwongen herinstallatie XP gecodeerde mappen niet meer te decoderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Philyra

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 aug 2008
Hallo

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. Gisteren heb ik gedwongen een herinstallatie moeten doen van mijn xp pro, omdat een kwaad iets wat ik had verwijderd een deel van mijn hardware had meeverwijderd.
Voordat dit gebeurde had ik een tweetal mappen van mij gecodeerd, maar kon die dus niet meer decoderen en in de huidige, weer goed werkende installatie, lukt het ook niet, dan staat er toegang geweigerd.
De herinstallatie is overigens alleen gebeurd op de windows map, maar de naam van de pc en werkgroep zijn wel veranderd, waardoor het denk ik momenteel onmogelijk is.
Aangezien ik in het coderen en decoderen pas nieuw ben(nog nooit eerder gedaan) heb ik wat hulp nodig van experts op dat gebied, vandaar dat ik hier nu aanwezig ben.
Kan ik hiervoor nu een multi decodeerder nemen of moet ik die 2 mappen als verloren beschouwen?
Verwijderen is overigens ook niet mogelijk en de optie alleen lezen uitschakelen werkt ook niet, dan wordt de map automatisch weer terug gezet.

Bij voorbaat dank

Als je de sleutel niet bewaard hebt op een plek dan is het niet meer mogelijk om je bestanden terug te krijgen. Dat is ook de kracht van de beveiliging.

Het Encrypted File System (EFS) van Windows
Windows XP Pro en Windows Vista hebben de mogelijkheid bestanden te beveiligen door middel van encryptie. Deze methode staat ook wel bekend onder de naam Encrypted File System (EFS) en is alleen bruikbaar voor partities met een NTFS-indeling. Een bestand kan worden voorzien van EFS-encryptie door er met rechts op te klikken en te kiezen voor Eigenschappen, knop Geavanceerd, en de optie Inhoud coderen/versleutelen om gegevens te beveiligen te activeren.

Zolang het mogelijk is in te loggen met het gebruikersaccount, behoudt de gebruiker toegang tot de versleutelde bestanden. Het is dus voor het ontsleutelen van de bestanden niet noodzakelijk een code te onthouden. Het account wordt namelijk gekoppeld aan een unieke EFS-sleutel. Is het echter niet meer mogelijk Windows op te starten en in te loggen met het gebruikersaccount (om wat voor redenen dan ook), dan is er ook geen toegang meer tot de met EFS versleutelde bestanden. Voor u er erg in heeft zijn de gegevens dus echt niet meer toegankelijk!

Veiligstellen van de unieke Encrypted File System-sleutel
Door de unieke EFS-sleutel veilig te stellen op een diskette of USB-stick kan op een andere PC of onder een andere gebruikersnaam weer toegang worden verkregen tot de versleutelde bestanden. Stel de sleutel daarom veilig via de Internet Explorer, Extra, Internetopties, tabblad Inhoud, knop Certificaten, tabblad Persoonlijk, knop Exporteren en in Windows Vista via het onderdeel Gebruikersaccounts van het configuratiescherm, taak Uw certificaten voor bestandsversleuteling beheren. Gebruik hiervoor wel een veilige, gemakkelijk te onthouden locatie die niet 'encrypted' is ;-).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan