na het hebben van trojaans virus zwart scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

goudvis123

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2004
Berichten
443
Hoi,

Ik heb een trojaans virus op mijn computer gehad. Deze heb ik met het anitvirus programma verwijderd, maar nu is mijn computer van slag. Telkens als ik opstart zie ik naar het welkom scherm (vista) slechts een zwart scherm met een geopend windows venster (mijn documenten) (dus geen bureaublad), startbalk ed.
Vanuit dit venster kan ik wel in mijn computer komen en vanuit daar programma's starten enzo, maar dat is niet zoals ik het wil natuurlijk. Weet iemand hoe dit op te lossen? Ik hoor het heel graag.

Groet, Leonie
 
als je de originele CD nog hebt van windows vista kun je denk ik het best vista opnieuw installeren..

Probeer eens

- CTRL + ALT + DELETE en typ "Explorer"
- Windows Logotje + R en typ "Explorer" (bij XP ik weet niet of dit bij vista ook zo is)
- Start » Uitvoeren » typ "Explorer" (niet mogenlijk bij jou als je geen start balk hebt:p)
 
Hoi,

Bedankt voor je reactie

De originele cd van vista heb ik niet, dus die kan ik niet installeren.

Als ik ctrl alt delete doe dan krijg ik een scherm te zien waar ik kan kiezen uit,

deze computer vergrendelen
andere gebruiker
afmelden
wachtwoord wijziginge.
taakbeheer starten

computer afsluiten, opnieuw opstarten enz...

Ik zou niet weten waar ik explorer zou kunnen typen en met welk doel. Internet explorer starten of???

Groet, Leonie
 
Het middel is in dit geval erger dan de kwaal. Bij het verwijderen van virussen is het oppassen dat je geen bestanden verwijderd die je nodig hebt. Virus verwijderen is wat anders als repareren. Gaat het om een besmetting van een belangrijk systeembestand, dan zou je altijd moeten proberen om uit te vinden of je die bedreiging met een hulpprogramma of een andere virusscanner nog ongedaan kunt maken zonder het bestand te wissen. Een herstelbibliotheek die je door een virusscanner hebt laten maken, bijvoorbeeld Avast! kan daarbij behulpzaam zijn. Je zou nog moeten weten welke actie ondernomen werd, op welk bestand, en anders staat dit in het log van de virusscanner. Dat log moet via het menu van jou virusscanner te raadplegen zijn. Dan zijn er misschien nog mogelijkheden om het bestand weer terug te zetten. Het kan bij voorbeeld in de viruskluis zitten. Google vervolgens op de naam van het virus om te kijken of je dat ergens mee kunt verwijderen en probeer anders een andere virusscanner, bijvoorbeeld AVG, en wijs die het bestand of de map aan om te scannen. Best kans dat die zonder veel moeite kan repareren. Bewaar nu wel een hernoemde backup van het geïnfecteerde voor de zekerheid.
 
Hoi,

Bedankt voor je reactie.

Dat hele virusprogramma is gecrashed en ik heb het van mijn computer verwijderd. Ik heb nu wel een andere versie van het virusprogramma geinstalleerd en die doet het goed, maar daar kunnen we denk ik niet zoveel mee ivm een log waar verwijderede bestanden zouden staan ed?

Heb je enig idee hoe ik mijn bureaublad terug kan krijgen?

Groetjes, Leonie
 
Als je niet weet wat er precies gedaan werd om het virus te bestrijden en niet de naam van het virus hebt, dan is het ook niet gemakkelijk om de fout eenvoudig en te verhelpen. Vorige maand had ik last van een virus in winlogon.exe en Avast virusscanner bood aan om het in de viruskluis te plaatsen, AVG bood aan om het te repareren en het laatste is gelukt. Had ik Avast dit systeembestand laten wissen of verplaatsen naar quarantaine in de viruskluis, of was de reparatie door AVG mislukt, dan had ik ook problemen gekregen.

Wetende wat er aan de bestanden veranderd werd door de virusscanner, zou ik eenvoudig de kopie van winlogon.exe, die Windows bewaart, terug kunnen zetten en had ik weer een werkende computer gehad.

Je zou dus echt moeten kunnen weten wat voor actie er de laatste keer werd ondernomen en op welk bestand. Anders het logboek van de virusscanner moeten raadplegen. Meestal houdt de virusscanner namelijk wel een lijst bij van alles waarvoor er werd gewaarschuwd. Anders een lijst waarin staat welke acties werden ondernomen op welke bestanden. De scanner zal een eigen map hebben waar die besmette bestanden bewaart. Bij vals alarm of wanneer dat bestand belangrijk is, kan het nog teruggeplaatst worden. Ongedaan maken is heel misschien ook nog mogelijk met een programma dat gewiste bestanden herstellen kan. In veel gevallen wordt een besmet bestand namelijk gewoon gewist door de virusscanner als je opdracht geeft tot verwijderen. Bij de meeste wisacties staat een bestand dus nog in zijn geheel op de harde schijf tot dat het toevallig overschreven wordt.

DoRcO had meteen het beste advies. Laat Windows de systeembestanden repareren en anders zich zelf opnieuw installeren met behulp van de WIndows CDRom. De werkwijze en de mogelijkheden die hiervoor bij Vista bestaan ken ik ook niet. Je zou dus uiteindelijk een Windows installatie CD van iemand moeten lenen of ergens moeten aanschaffen.

Het is best goed mogelijk dat er niet echt iets belangrijks ontbreekt omdat verder alles nog werkt. Daarom zou je deze vraag kunnen stellen in de Vista sectie van Helpmij.nl. Misschien weten de bezoekers daar, een oplossing of kennen zij de oorzaak hiervan.
 
Hoi,

Bedankt voor je reactie

De originele cd van vista heb ik niet, dus die kan ik niet installeren.

Als ik ctrl alt delete doe dan krijg ik een scherm te zien waar ik kan kiezen uit,

deze computer vergrendelen gebruiker
afmelden
wachtwoord wijziginge.
taakbeheer starten

computer afsluiten, opnieuw opstarten enz...

Ik zou niet weten waar ik explorer zou kunnen typen en met welk doel. Internet explorer starten of???

Groet, Leonie


is er ergens een optie: "Nieuwe Taak..." ???
zo ja, typ daar dan explorer
 
Het is best goed mogelijk dat er niet echt iets belangrijks ontbreekt omdat verder alles nog werkt. Daarom zou je deze vraag kunnen stellen in de Vista sectie van Helpmij.nl. Misschien weten de bezoekers daar, een oplossing of kennen zij de oorzaak hiervan.

Okay :)

Groet, Leonie
 
is er ergens een optie: "Nieuwe Taak..." ???
zo ja, typ daar dan explorer

Sorry.....

Ik deed het net nog een keer EN... Ik zie mijn bureablad weer. Hoe kan dat?
Wel een vage versie van mijn bureaublad (rare maat pictogrammen)
Verder komt het bureaublad niet terug als ik de computer opnieuw opstart. Wel als ik dan nog een keer explorer bij nieuwe taak type.

Verder heb ik er een ander probleem bijgekregen. Mijn internet browser (firefox) sluit nu telkens na ongeveer 5 minuten.

Maar we komen wat verder. Nog meer ideeën om mijn computer weer "normaal" te krijgen?

Groet, Leonie
 
Ik vertrouw nu op Goudvis123 en wil die er graag over aan het woord laten, maar volgens mij kun je via de site van Microsoft Explorer opnieuw installeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan