na inschakeling Stora (NAS) geen internetverbinding meer mogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

goldmountain

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2010
Hallo Allemaal

Ik heb mijn Stora aangesloten op een router (sitecom 300N). Als ik mijn Stora aanzet is er geen verbinding met internet meer mogelijk. Na uitzetten van de Stora moet ik eerst de router weer resetten en dan is internet (zowel via de kabel als draadloos) weer mogelijk. Zodra ik de Stora weer aanzet is geen internet meer mogelijk. Wel kan ik de Stora dan benaderen. Wie kan mij helpen om beide mogelijk te maken zonder de router te moeten resetten en de computer opnieuw te moeten opstarten ?
Alvast bedankt

zit er software in de nas.
zo ja welk merk en type nas gebruik je.

dank voor snelle reactie.
nee er zit geen software in de NAS (tenminste als u bedoeld dat ik dit er op zou hebben gezet (bv een fotobewerkingsprogramma), er zit bij deze NAS wel een " setup CD" waarmee naar mijn idee een en ander wordt ingericht op de NAS)
Het is een Stora ms200 netgear

Laatst bewerkt:
ja dat heb ik. Echter moet ik wel opmerken dat ik deze setup doorlopen heb vanaf een andere computer. Helaas is deze stuk gegaan en nu sluit ik een (mijn) andere computer op de router aan en doorloop de setup CD weer. Er wordt dan aangegeven dat de setup op de NAS reeds is doorlopen en dat nu deze (andere) computer klaar is gemaakt voor benadering van de NAS. Zoals gezegd ik kan de NAS dus ook benaderen. Dus dat klopt wel.

en je hebt dan wel je ip range en domeinnaam goed staan.

ik heb verder niets gedaan. Zou je mij kunnen aangeven hoe ik dat kan checken en/of goed zetten ??

kijk eerst in de router hoe de dhcp staat ingesteld.
in je router zou je de stora ook terug kunnen vinden in deze tabel.

Hier de gegevens zoals in de router onder DHCP server
LAN IP
IP Adres : 192.168.0.1
IP Subnet Masker : 255.255.255.0
DHCP Server : ingeschakeld
Lease Tijd : two days
DHCP Server
Start IP : 192.168.0.100
Eind IP : 192.168.0.200
Domein Naam : Sitecom
ik vond dus niets over de Stora ? Kun je hier iets mee ?

sitecom.jpg

zoiets als bovenstaande zie je dus niet.
een leasetijd van 2 dagen kan het probleem zijn.
Zet dat eens op forever.

Onder de tab DHCP status staat onderstaande (en dan in zo'n tabel als die van jou)

Deze tabel toont de toegewezen IP adressen, MAC adressen, en verlooptijd voor iedere DHCP client.

IP adres MAC adres
192.168.0.100 00:80:5A:68:95:19

Heb leasetijd reeds op forever gezet

Ik merk nog wel even op dat op dit moment de Stora uit staat en de router is gereset, anders kom ik niet op internet. Mogelijk staat daarom de Stora er niet op (?!)

en als je inschakeld kun je het ip adres van de stora ook zien.

Nadat ik de stora heb ingeschakeld geeft de router dit:

Deze tabel toont de toegewezen IP adressen, MAC adressen, en verlooptijd voor iedere DHCP client.

IP adres MAC adres
192.168.0.100 00:80:5A:68:95:19
192.168.0.101 C0:3F:0E:27:35:F5

vervolgens is weer geen internet mogelijk en heb ik de boel weer uit en gereset om in dit forum te komen.

Ik merk het volgende voor de volledigheid nog even erbij op. Bij mij netwerkkaarten staat het volgende:

Lan verbinding 7
Netwerkkabel is niet aangesloten
VIA RHINE II Fast ethernet adapter

1394 verbinding
verbonden

LAn verbinding 6
verbonden
realtek RTL8139/810x Family fast etc.

De laatste heb ik zelf ingezet en die doet het dus gewoon. De eerste, geen idee waar die zit (in elk geval geen insteekkaart). Ik begrijp niet waar die melding vandaan komt en als ik deze kaart (bij apparaatbeheer) weghaal installeert de kaart bij herstart gewoon weer opnieuw met dezelfde melding. Naar mijn idee ook niet van invloed voor dit probleem maar voor de volledigheid toch maar even gemeld.
Ik hoop dat je er iets mee kan

Laatst bewerkt:
de eerste ,de via rhine is een onboard netwerkkaart.
Deze zit dus op je moederbord.
Je had de realtek kaart er dus niet in hoeven te zetten.
Verder is het vreemd dat de 1394 als verbonden staat vermeld,dit is een firewire verbinding.
Het is gebruikelijk dat een nas een vast ip adres heeft,net zoals een router.
Heb je gecheckt of de nas misschien hetzelfde ip adres heeft van de router of modem.

oke ! dank je wel.
Naar mijn idee geeft mijn vorige antwoord aan dat router op 100 en stora op 101 zit. Als ik dit fout heb hoor ik dit graag. Naar mijn idee dus verschillende adressen (?!)

heb nog van alles geprobeerd, nu blijkt het volgende: als ik de firewall in mijn router uitzet. Kan ik zowel de Stora als internet benaderen. Dat lijkt dus de oplossing. Maar nu is de firewall wel uit !!. Kan iemand mij helpen hoe ik toch verbindingen kan maken waarbij de firewall aan staat ?
Alvast bedankt

den zet in je firewall poort 20 en 21 open.
heb je toevallig een antivirus met firewall ?

dank voor je snelle reactie. 2 vragen/opmerken:
kun je me aangegeven hoe ik die poorten openzet ?
heb AVG de "vrije" versie, weet niet of hier een firewall bij zit, jij ?

in je firewall kun je een poort toevoegen.
dus in Windows ga je naar je firewall en daar ga je naar extra of eigenschappen.
Daar kun je dan toevoegen.
geef de poort een naam en gebruik dan poort 20
datzelfde doe je ook voor poort 21 met een andere naam natuurlijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan