na installatie nieuwe router wordt alles steeds trager.

Status
Niet open voor verdere reacties.

mikesnack

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2010
Beste helpmij gebruikers,

Net voor de vakantie heb ik een sitecom gigabit 300n x4 router aangeschaft omdat mijn oude router (lynksyss) maar 1 wireless apparaat ondersteunt.
Dit omdat mijn vrouw een ipad heeft gekregen en zonder internet verbinding kun je daar dus niks mee, zelf gebruik ik 2 bekabelde pc's (xp en 7) en een laptop met vista erop.

Sinds de in gebruikname van het nieuwe router merk ik dat de internet verbinding steeds trager wordt, het openen van mijn browser duurt steeds langer tot aan gisteren dat ik met mijn laptop al helemaal geen homepage kan laden.

Ik heb de router maar eens gereset zodat het weer werkt, maar het laden van de homepage duurt naar mijn smaak nog steeds erg lang. (denk een 10 tot 15 seconden en dit varieert)

Op alle drie de computers heb ik hetzelfde probleem, ook kan ik bijvoorbeeld geen streaming video meer bekijken via rtl7 (herhaling van de grandprix).

Met de oude router had ik dit probleem niet. Ik moet deze nog eens terugplaatsen, maar deze zit momenteel ergens opgeborgen in een doos aangezien ik aan het klussen ben.

Op de router zit Sitecom Cloud Security (powered by hitman pro), kan het hier iets mee te maken hebben of zit het probleem ergens anders?

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Groet en alvast dank.

Mike

Hoe heb je hem gereset? Ik haal zelf meestal eerst de spanning van het modem eraf, daarna de spanning van de router. Vervolgens wacht ik een aantal minuten (sigaretje roken, koffie zetten in de tussentijd), zodat de condensatoren volledig ontladen zijn. Daarna de spanning weer op de router, totdat alle lampjes branden (behalve van het internet) en daarna de modem weer voorzien van spanning. Hierna werkt bij mij over het algemeen alles weer vlekkeloos.

Mocht dit nou niets veranderen, dan kun je wellicht de firmware van de router upgraden. In je handleiding staat waarschijnlijk op hoe dit moet.

NB: De firmware-upgrade dient gedaan te worden via een bekabelde verbinding.

de router heb ik gewoon met het knopje gereset. even ter verdere info: de adresregel 192.168.0.1 duurde van de week ook een eeuwigheid. eenmaal in de setup van de router aangekomen duurde het switchen tussen de verschillende opties langer dan sigaretje roken en koffie zetten..... ik heb de router gereset naar fabrieksinstellingen en daarna een update opgehaald voor deze, dus dat zou gewoon goed moeten zijn.

wellicht conflicteert de firewall van sitecom met mijn norton360?

misschien is het ook nog een optie als ik er niet uit kom om voor deze router mijn oude te prikken zodat deze alleen voor de ipad en de mobiele telefoons werkt, maar ja dat liever niet natuurlijk

net even gekeken naar die beveiliging op de router, maar die staat uit, dus dat kan het niet zijn.

welke beveiliging staat precies uitgeschakeld? Die cloud security? Heb je DHCP geconfigureerd in de router?

de cloud security staat inderdaad uit.

verder zie ik bij de dhcp server het volgende:

lan ip

ip subnet maskers:192.168.0.1
802.1d spanning tree: 255.255.255.0
dhcp server: ingeschakeld
leasetijd: altijd

dhcp server

start ip:192.168.0.100
eind ip:192.168.0.200
domeinnaam: sitecomwlr4000

ik heb geen idee wat het allemaal betekent, maar jullie zegt het vast wel iets.

nee, de router zit rechtstreeks op het modem. inmiddels gaat het weer tergend traag. voor de duidelijkheid: in mijn mailbox krijg ik bericht dat er gereageerd is op mijn vraag op dit forum met een link naar deze vraag/reaktie.
deze link klik ik aan en.....jammer dan duurt weer eeuwen. browser afgesloten en nogmaals de link aangeklikt en jawel hij opent. zo gaat het ook als ik de eerste maal mijn browser open en naar de startpagina ga, hoewel dat niet altijd even traag is. met mijn internetsnelheid is echter niks mis. gisteren diverse speedtests uitgevoerd en ik kwam keurig rond de 100 mbit down/up uit. inloggen in de router gaat overigens nog wel goed. normaal gesproken zou je zeggen dat het probleem in de pc zit en een format met een schone installatie dit wel verhelpt, maar gek genoeg heb ik er op alle 3 de computers ineens last van.

ik ga zaterdag weer aan de klus en hoop dan zondag de kamer op orde te hebben zodat de spullen weer op hun plek kunnen, hierbij komt mijn oude router dan weer te voorschijn zodat ik deze nog eens kan proberen.

in de router zelf gaat het nu wel weer goed? In je post van 29/08 schreef je nochtans dat het switchen tss de opties ook tergend traag was. Al eens gekeken in de windows logs op je machines of dat daar rood gemarkeerde events in zitten? Anders eens op alle machines een diepe virusscan laten lopen (in safe mode). Zijn de verbindingen trouwens ook zo traag als je in safe mode met netwerkmogelijkheden opstart? Velen op dit forum lopen hier hoog op met Malware bytes misschien dit ook eens proberen. Wat is het merk en type vd Internet modem trouwens?

de snelheid van het openen van mijn browser varieert op het moment heel erg, na de reset van de router ging het switchen tussen de opties zoals het hoort. ook ging het openen van de browser wat sneller echter voor korte duur. een diepe virusscan in safe mode uitvoeren zegt me niet zo veel, is dat dan gewoon scannen met norton? en waar vind ik die windows logs? tja sorry, daar ben ik allemaal niet zo in thuis vandaar ook mijn toevlucht tot dit forum.

het modem is van de provider (onsneteindhoven) en die zit beneden achter mijn tv-kast weggeborgen, hier kan ik niet 123 bij, dus merk en type weet ik niet. ik weet wel dat het een groot ding is, en dat hij via de glasvezel loopt. de snelheid hiervan hebik getest en deze is wat hij moet wezen.

om in safe mode te geraken. Start je de pc op en blijf f8 indrukken voor het windows opstartscherm verschijnt. In het venster dat dan verschijnt kies je safe mode met netwerkmogelijkheden. Als je er op voorhand iets meer over wil weten, google dan maar eens "opstarten in veilige modus". Als de Windows dan in safe mode is gestart doe dan een scan met Norton 360. Draait Norton trouwens op al je toestellen? Welke wijzigingen heb je zelf in de Sitecom aangebracht? Wat was het exacte type van die oude Linksys? Ik vraag hier naar het type omdat ik begin te vermoeden dat we hier met het 2 routers op 1 netwerk fenomeen hebben te maken.

de oude router is van het type: wrt160n v2, de sitecom router:wlr-4000 v1 001, ik zie hier dus verschil in v1/v2. wijzigingen heb ik niet aangebracht toen ik deze heb aangesloten.

die scan uitvoeren kan nooit kwaad. Maar om ff terug te keren naar het begin. Ik snap niet waarom je zegt dat die Linksys maar 1 wireless toestel ondersteunt? Heb je de instellingen vd Linksys niet overgenomen op de Sitecom? Als ik het goed begrijp, heb je die Sitecom uit de doos gehaald, aangesloten en zonder meer hopen dat het werkt? De kabel komende van je modem heb je toch op de blauwgekleurde interface poort aangesloten? Leg me ook even uit hoe je precies de snelheid vd provider modem hebt getest? Met je pc er rechtstreeks op gekoppeld, veronderstel ik?

de lynksys is een ouder apparaat die ik al enige jaren in gebruik had, meermaals geprobeerd om met meerdere wireless apparaten in te loggen maar dat werkte niet, daarom een andere router gekocht waarvan ik zeker wist dat deze meerdere apparaten wireless ondersteund. ik heb voor de aankoop informatie proberen te vinden over de oude router en zijn mogelijkheden maar kon daar niks duidelijks over vinden. Deze router heb ik na aankoop ook "gewoon" aangesloten zonder instellingen te wijzigen.
snelheid van het modem heb ik getest door rechtstreeks en via router een speedtest uit te voeren, waarbij de resultaten gelijk waren. norton scan heb ik uitgevoerd maar zonder resultaat, niks aan bedreigingen/fouten gevonden. f8 werkte overigens niet, dus via msconfig/boot.ini gedaan. kabel zit inderdaad op de blauwe poort, anders zou het sowieso niet werken toch?

de lynksys moest ik overigens op mijn laptop installeren via een cd-rom en had daar wat mogelijkheden om te bekijken (weet niet precies meer wat). deze heb ik wel eerst gedeinstalleerd voordat de andere router in gebruik is genomen.

als de speedtest dan wel werkt, weet ik het ook niet goed meer. Da's toch ook via een URL hè? ik gebruik bv. speedtest.telenet.be Hoe functioneert die iPAD? Kan je daar gemakkelijk mee het net op?

ipad werkt prima, die geeft geen enkel probleem, probleem zit in de pc's. speedtesten geven bijna 100 mbit, dus daar is niks mis mee, hoe zit het nou met die instellingen van die oude router? kan ik die ook opvragen via 192.168.0.1?

Nog even op mijn vorige vraag; hoe precies voer je die speedtest uit? Is dat door een bepaalde url in je browser?
Als je aan de instellingen op je computers ook niks hebt gewijzigd, vermoed ik dat je inderdaad op datzelfde ip-adres aan de Linksys instellingen kan geraken. Heb je de handleiding vd Sitecom eigenlijk al eens grondig doorgenomen?? Ben je trouwens zeker dat de iPad via je draadloos ethernet gaat of gaat -ie via 3G?

speedtest heb ik uitgevoerd via mij pc, ipad is van de vrouw, die zit daar continu mee te spelen. aan de hand van de handleiding krijg ik precies wat ik heb gedaan.. plug and play! ik ben mijn xp pc nu aan het formatteren en hoop dat hier wat uit komt....
blijft een raar verhaal

dat je de speedtest via je pc hebt gedaan snap ik maar hoe precies? Je antwoord ook niet op mijn vraag over de iPAD? Ben je zeker dat die over jouw wifi gaat en niet over 3G? Er zijn 2 soorten iPADs weet je. Als het fenomeen zich voordoet op alle pc's zal een herformatteren de situatie waarschijnlijk niet verbeteren. Maar bon het kan nooit kwaad natuurlijk.

op de ipad hebben we het wachtwoord van de router in moeten geven om te verbinden, de speedtest heb ik via de site van de provider gedaan plus nog wat andere sites. ook heb ik via het configuraitescherm nog wat weten te vinden wat betreft snelheden en deze gaven 100 mbit aan, hoewel ik niet echt weet of dat een daadwerkelijke snelheid is die je haalt.

inmiddels 1 pc opnieuw geinstalleerd, en het resultaat is tot nu toe goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan