• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Na juiste waarde, automatisch regels toevoegen en test kopieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

hoeby

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 okt 2013
Berichten
3
Marco's niet celverwijzing afhankelijk maken, maar hoe?

Hallo Allen,

Ik ben niet helemaal een leek met Excel, maar dit is toch hoge wiskunde.

Voor een registratie lijst wil ik het volgende maken.
- In een vooraf vastgelegde cel, moet een waarde in gevoerd worden (bijvoorbeeld JA of NEE).
De vraag voor deze cel is, wil je dagplanning?
- Bij NEE, wordt er 1 regel toegevoegd, waarin in vooraf vastgelegde cel de tekst WEEK komt te staan.
- Bij JA, worden er 7 regels toegevoegd, waarin in vooraf vastgelegde cellen (van boven naar onder) de teksten MAANDAG, DINSDAG, WOENSDAG, DONDERDAG, VRIJDAG, ZATERDAG en ZONDAG komen te staan.

Het aller mooiste zou ook nog zijn, dat bij wijziging van de keuze. Dit ook uitvoerd wordt.
Ga je van het antwoord NEE naar JA, dan worden er dus 6 cellen verwijdert en wordt de tekst gewijzigd in WEEK.

Ik ben tot zover al gekomen, dan ik een vooraf vastgelegd cel de regels kan laten toevoegen.
Maar de automatisch de tekst kopieren naar vastgelegde cellen, dat krijg ik niet voor elkaar. Datgene wat ik het allermooiste vind, daar heb ik nog helemaal niet naar gekeken.

Is er iemand, die mij hierbij kan helpen?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Hoeby,

Ik zou het doen met een combobox, waarin je de keuzemogelijkheden zet. Vervolgens met een stuke VBA code de cellen laten vullen. Ik heb als bijlage een bestandje erbij gedaan. Als je de VBA code opent, zie je hoe deze is opgebouwd en kun je die makkelijk aanpassen.

Succes!

Patrick



Bekijk bijlage test.xlsm
 
Ook een beetje gokwerk van mijn kant:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("A2:A2")) Is Nothing Then
    If Cells(2, 1) = "Ja" Then
        Range("C3:C10").ClearContents
        Cells(2, 3) = "WEEK"
    Else
        Cells(2, 3) = "MAANDAG"
        Cells(3, 3) = "DINSDAG"
        Cells(4, 3) = "WOENSDAG"
        Cells(5, 3) = "DONDERDAG"
        Cells(6, 3) = "VRIJDAG"
        Cells(7, 3) = "ZATERDAG"
        Cells(8, 3) = "ZONDAG"
    End If
End If
   
End Sub

Ik denk dat het beter is dat je even een voorbeeldje plaatst met wat je zoal hebt en wat je wil.
 

Bijlagen

  • keuzelijst hoeby (V&A).xlsm
    15,3 KB · Weergaven: 39
Met die formule ben ik al heel veel op weg geholpen.
Dank je.

Ik heb de formule nu verwerkt en deels uitgebreid/aangepast.
Doch heb ik nog 2 punten waar ik op vast loop
Punt 1: Als je in de keuze lijst per ongeluk 2x Ja kiest, dan worden er regels verwijdert wat niet mag.
Is er iets in te maken, dat als er al JA staat. En je klikt nogmaals op JA, dat je dan een melding krijgt dat dit hetzelfde antwoord is, en de macro niet uitgevoerd wordt. Hetzelfde geldt natuurlijk als je 2x NEE kiest
Punt 2: Ik heb de formule nu voor 1 enkele regel/cel.
Maar nu wil ik op de regel eronder hetzelfde kunnen. Doch als je de macro kijkt verwijst deze naar veel cellen. Ik zou dan de macro kunnen kopieren, eronder plakken en de juiste celverwijzingen doorvoeren. Maar als je zo 30x moet doen, is dat best veel werk. Dus ben ik nieuwsgierig of dit ook automatisch kan?

Heb een attachment toegevoegd van hoe ver ik nu ben

Bekijk bijlage VoorbeeldDienstrooster invulling.xls
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan