Na montage 2° HD zijn drive letters door elkaar RAID 0 systeem

• Onderwerp starter Onderwerp starter gtest
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

gtest

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2001
Ik heb een configuratie met een raid 0 (2 x hd van 640gb) en 1 HD van 350GB (niet in raid). Nu is het na het monteren van die 2° schijf + het installeren van een tweede Vista 64 op de eerste partitie van die 2° drive de drive letters door elkaar geschud, blijkbaar beschouwt Vista de 2° schijf als master (= C drive). Ik kan in schijfbeheer de letters niet veranderen daar Vista zegt dat het een systeempartitie is!
Zou het in de instellingen van het bios kunnen liggen zodat Vista denkt dat de 2° schijf eigenlijk de eerste terwijl hij de tweede moet zijn !!!!

Ik heb een configuratie met een raid 0 (2 x hd van 640gb) en 1 HD van 350GB (niet in raid). Nu is het na het monteren van die 2° schijf + het installeren van een tweede Vista 64 op de eerste partitie van die 2° drive de drive letters door elkaar geschud, blijkbaar beschouwt Vista de 2° schijf als master (= C drive). Ik kan in schijfbeheer de letters niet veranderen daar Vista zegt dat het een systeempartitie is!
Zou het in de instellingen van het bios kunnen liggen zodat Vista denkt dat de 2° schijf eigenlijk de eerste terwijl hij de tweede moet zijn !!!!
Ik zeg niet dat ik het antwoord al weet of straks ga weten, maar voordat ik sowieso iets va je probleem kan "vinden" zou ik wel graag eerst de vraag beter willen begrijpen:

wat zat er in het systeem voordat die 2e drive werd geïnstalleerd en op welke schijf stond Windows en hoeveel partities (+letters) hadden die schijven.
Het systeem was toen wel / niet Raid? Ik snap nl. niet goed welke schijf er later is bijgekomen, de 2e van 640 en is tóen pas Raid gemaakt, of was die Raid er al en is de 350 GB erbij gekomen?
Last but not least: Sata alle 3 of IDE of een mix?

Laatst bewerkt:
Sorry was misschien een beetje onduidelijk.
Oorspronkelijk was het systeem een raid 0 (2 x 640gb), met 6 partities van elk 200gb. Op de eerste partie (de C dus) stond Vista 64.
Nu heb ik er een schijf van 350gb bijgezet, zodat ik deze wilde gebruiken om te dual booten. Dus zette ik ook op de 350gb schijf Vista 64, maar nu zie ik dat die tweede Vista 64 een C schijf heeft aangemaakt zodat de andere partities er na komen dus ook mijn oorspronkelijke Vista die op de raid schijven stond.

Hopelijk is da wa duidelijker.

ps : de 340gb schijf is ook verdeeld in verschillende partities (5 stuk)

Glashelder nu, alleen rijst een nieuwe vraag + een opmerking.

Als de oorspronkelijke Windows op C stond, lijkt het mij godsonmogelijk dat de nieuwe Windows installatie op die nieuw geplaatste harddisk van 350 gig ván die 350 schijf een C maakt, dat is Windows technisch naar mijn bescheiden mening allemachtig onmogelijk :

er bestaat een Raid0 en op die Raid0 is een C partitie (primair) met daarop Windows.
Er wordt een nieuwe schijf in het systeem bijgeplaatst en daarop wordt Windows als dual OS gezet. Tijdens de installatie wordt die schijf C ??? Ik kan daar niet bij, volgens mij kan het niet, ténzij.......................

Windows op de Raid0 NIET op C stond, maar een andere stationsletter?

Windows installatieproces hééft toch helemaal geen bevoegdheid om een tweede C aan te maken (technisch onmogelijk)? Hooguit de oorspronkelijke overschrijven dan wel leeg maken en daarna opnieuw gebruiken.

Laatst bewerkt:
Ja het klopt het is onmogelijk. Maar het doet zich enkel voor op Vista 2, op de eerste is het blijkbaar ok. Ik zoek verder en laat iets weten als het iets met het bios te maken heeft

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan