na nieuwe installatie alleen opstarten een beetje erg traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

alsido

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2002
het probleem is dat ik bij het opstarten normaal gesroken binnen een seconde het aanmeldscherm krijg nu duurt dat zeker 2 minuten .
heb gekeken in mijn bios en verschilende keren een nieuwe installatie geprobeerd .
geen succes.het enigste wat mij is opgevallen is dat bij het defragmenteren de bestanden die niet verplaatsbaar zijn best ver van het begin staan ???
wie kan mij helpen ?

heb een pentium 3,2 ghz, 1,5gb ram , p5ad2-premium moederbord , asus x1800xt videokaart , twee wd raptors 10.000 rpm die in raid 0 draaien en natuurlijk windows xp

groet alsido

Laatst bewerkt:
Opnieuw installeren, maar dit keer in het windows scherm formateren: langzaam formateren ipv snelle formatatie NTFS. Nu gaat het wel goed komen.

dit geldt ook voor twee partities of maar voor een ?

1 partitie. Aangezien dat je de hele pc hebt geformateerd en ik ervan uitga dat je dezelfde windows cd hebt gebruikt, lijkt het mij vrij logisch dat er nog gegevens van je HDD niet verwijderd zijn.

Laatst bewerkt:
heb wel al verschillende keren ook de schijven geformateerd.
heeft het iets te maken met die niet verplaatsbare bestanden die niet in het begin van mijn harde schijf staan.?

ps heb net met twee partities geinstaleerd maar het zelfde probleem? (langzame format)
ga nu 1 partitie doen

Laatst bewerkt:
Dat zou niet moeten uitmaken, 1 of 2 partities op langzaam formateren.
Zit hier goed over na te denken wat nou precies het wel kan zijn dan. Want hij deed het daarvoor wel gewoon goed. Kan een brakke HDD zijn of brak geheugen.

Door met Memtest86 je geheugenbankjes te testen.. Maarehh.. Even een puntje dat Danny vergeten is. Tijdens het opstarten.. draaien er direct dan veel programma's mee? Denk hierbij aan:

- Zware virusscanner
- Firewall
- Msn
- etc...

er draait niks mee alleen een schone instal van windows

Door met Memtest86 je geheugenbankjes te testen.. Maarehh.. Even een puntje dat Danny vergeten is. Tijdens het opstarten.. draaien er direct dan veel programma's mee? Denk hierbij aan:

- Zware virusscanner
- Firewall
- Msn
- etc...[/QUOT]

Heb ik het nou verkeerd gelezen of niet, haha.
Ik dacht dat het opstarten bedoeld met het windows schermpje waarin je ziet dat ie aan het laden is en/of het laden tot het inlogscherm. Ik had het ook wel kunnen zeggen over dat opstarten van programma's in windows zelf. Niet het laden van windows zelf.

Je hebt die installatie toch wel goed gedaan?? Dus OPGESTART vanaf de Windows CD?

Als alles buitenom goed is gegaan dan kan ik me alleen maar indenken dat de hardware niet helemaal jovel meer is. Dit moet je gewoon gaan testen met programmaatjes. Memory met memtest en harde schijf met:
http://www.minatica.be/showthread.php?t=137

of:
HDD Observer - 2.6.9
Repair Hdd Bad Sector Pro 2008
HDD Life Pro v3.0.138

etc.

Je gaat gewoon naar de maker van je HDD, bijvoorbeeld Maxtor en download het programma van de website vandaan. Bijna alle makers hebben dat op hun website. Dat bedoelde ik ermee.

Waarschijnlijk is 1 van je HDD in RAID 0 aan het aftakelen waardoor je straks alle data kwijt bent als dat gebeurd. Dus alvast even een backup maken op een externe HDD of op DVD's.

Even over je RAID configuratie.
Ik zag staan dat je een p5ad2 Premium bord hebt.
Je maakt dus gewoon gebruik van de IDE (PATA) kabels (langwerpige slots).
Als je nou een snellere RAID configuratie wilt maken dan moet je het zo doen:

IDE Kabel 1 Master HDD Jumper op Master of op Cable Select.
IDE kabel 1 Slave HDD Jumper eruit of op Cable Select.
IDE Kabel 2 Master DVD/CD Jumper op Master of op Cable Select.

Nu heb je een goede configuratie. Had je dit al gedaan?
Heb je er wat aan veranderd? Zo nee, ervanuit gaan dat je HDD binnenkort overlijdt.
Je had beter RAID 1 kunnen nemen en op SATA of SCSI. Veel betrouwbaarder en sneller.

Wat is RAID 0:
Minimaal 2 of meer schijven die samen 1 grote schijf vormen. Alle data wordt weggeschreven over alle disks heen. Als er 1 disk kapot gaat, ben je alle data kwijt. Het wegschrijven over meerdere schijven maakt een RAID 0 configuratie erg snel. Deze heeft geen foutcorrectie ingebouwd dus.
Wat is RAID 1:
Minimaal 2 schijven die aan de hand van de kleinste schijf 1 schijf vormt. 1000GB en 500GB, dan wordt er alleen 500GB herkent. Alle data wordt 2 keer opgeslagen. Valt er 1 schijf uit, hindert het je pc niet en blijft deze gewoon doorwerken aan de hand van de realtime backup data op de andere schijf. Dit is voornamelijk handig met servers. Deze heeft wel foutcorrectie ingebouwd dus.

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk is 1 van je HDD in RAID 0 aan het aftakelen waardoor je straks alle data kwijt bent als dat gebeurd. Dus alvast even een backup maken op een externe HDD of op DVD's.

Even over je RAID configuratie.
Ik zag staan dat je een p5ad2 Premium bord hebt.
Je maakt dus gewoon gebruik van de IDE (PATA) kabels (langwerpige slots).
Als je nou een snellere RAID configuratie wilt maken dan moet je het zo doen:

IDE Kabel 1 Master HDD Jumper op Master of op Cable Select.
IDE kabel 1 Slave HDD Jumper eruit of op Cable Select.
IDE Kabel 2 Master DVD/CD Jumper op Master of op Cable Select.

Nu heb je een goede configuratie. Had je dit al gedaan?
Heb je er wat aan veranderd? Zo nee, ervanuit gaan dat je HDD binnenkort overlijdt.
Je had beter RAID 1 of RAID 5 kunnen nemen of op SATA of SCSI.

En weer het verhaal van de klok en de klepel maar het gaat nergens over......

Dat weet ik wel zeker dat het ergens om gaat. Deze meneer kan ook gewoon Bootvis proberen. Met name Norton programma's deinstalleren. Zijn schijf controleren met programma's. Maar ik zei al eerder, als de installatie en de partities nieuw zijn. Dan kan het alleen aan de schijf liggen. Dus buitenom. Dit houdt dus in dat je het moet controleren. Maar je komt zelf niet verder dan of de XP installatie wel goed geinstalleerd is.
Weer het simpele van het simpele...

Dat weet ik wel zeker dat het ergens om gaat. Deze meneer kan ook gewoon Bootvis proberen. Met name Norton programma's deinstalleren. Zijn schijf controleren met programma's. Maar ik zei al eerder, als de installatie en de partities nieuw zijn. Dan kan het alleen aan de schijf liggen. Dus buitenom. Dit houdt dus in dat je het moet controleren. Maar je komt zelf niet verder dan of de XP installatie wel goed geinstalleerd is.
Weer het simpele van het simpele...

Lekker simpel ja:

1) Bootvis is een oud en al lang achterhaald programma
2) RAID 1 of RAID 5 is GEEN ALTERNATIEF voor RAID 0, heeft heel ander doel en andere functie
3) Wanneer op 1 IDE kabel een schijf hangt met de jumper op MASTER, dan MOET de ander op slave staan en NIET op Cable select

En zo zeg je nog heel veel meer onzin steeds....

zoals ik al zei heb ik twee wd raptors van 70 gig deze zijn sata en heb heb ze zo ook in mijn moederboerd zitten.
en met een raid (0) utillity geschakeld die bij de post zit.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan