Na stroomonderbreking geen XP meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

uu2shop

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2005
Na een korte stroomonderbreking wil mijn XP PC niet meer opstarten.
Hij blijft "ronddraaien" in een opstartroutine met de keuze uit Veilige modus, idem met netwerkmogelijkheden, idem met opstartprompt en Windows normaal starten. Ze werken geen van allen, wat ik ook kies. Steeds weer start hij opnieuw op met hetzelfde gevolg.
Wanneer ik de XP-CD erin stop en opnieuw opstart heb ik de volgende keuzes:
Enter = XP Installeren, R = repareren, F3 = Afsluiten. Tot zover allemaal denk ik voor de insiders heel herkenbaar.
Als ik nu kies voor R kom ik in de C-prompt, maar daar kan ik niets intikken (bijv. DIR) zonder dat ik een foutmelding krijg.
Vraag: Hoe erg is het gesteld? Het lijkt op een fatale crash.
Is dit toch herkenbaar voor iemand die dan misschien een oplossing heeft?
Ik bedank jullie bij voorbaat hartelijk voor een (hopelijk) positief antwoord.

lijkt erop dat de MBR beschadigd is. Hier zijn programmas voor om dat te fixen, maar dan moet ik ff gaan zoeken.
Je kunt ook ff zelf zoeken op MBR fix.

Wanneer ik de XP-CD erin stop en opnieuw opstart heb ik de volgende keuzes:
Enter = XP Installeren, R = repareren, F3 = Afsluiten. Tot zover allemaal denk ik voor de insiders heel herkenbaar.
Als ik nu kies voor R kom ik in de C-prompt, maar daar kan ik niets intikken (bijv. DIR) zonder dat ik een foutmelding krijg.

Je bent al een eind op de goede weg, maar let op:

Kies op het bovengenoemde moment niet R voor repareren, maar Enter voor installeren.
Laat de installatie even verder gaan en dan krijg je opnieuw de keus om voor Repareren te kiezen en dat DAN WEL doen!!

Daarna voert Windows een zgn. herstel-installatie uit met behoud van alle bestanden en programma's!

Mr Music,

Ik krijg na ENTER gedrukt te hebben NIET de mogelijkheid alsnog op R te drukken (reparatie), maar kan ervoor kiezen om op de hoofdpartitie de installatie uit te voeren. Dat heb ik dus niet gedaan, omdat ik dat niet aandurf vanwege het mogelijke verlies van bestanden. Wat nu?

Je bent al een eind op de goede weg, maar let op:

Kies op het bovengenoemde moment niet R voor repareren, maar Enter voor installeren.
Laat de installatie even verder gaan en dan krijg je opnieuw de keus om voor Repareren te kiezen en dat DAN WEL doen!!

Daarna voert Windows een zgn. herstel-installatie uit met behoud van alle bestanden en programma's!

Wel doen dus!

Shadowbikes bedankt, maar:

Hallo "Shadowbikes",

Jouw tip over de HD eruit halen en als slave aan een andere PC hangen heeft prima geholpen! Ik heb in ieder geval Mijn documenten kunnen redden. Het belangrijkste is dus gelukt. So far so good. Maar je voelt al een MAAR aankomen: Ik heb de HD teruggeplaatst in zijn eigen PC, opnieuw opgestart, en nu krijg ik een onleesbaar beeld! Het is een blokkerig, soort DOS-achtig beeld, je ziet dat hij opstart, maar er verschijnt niets herkenbaars. Een muis is natuurlijk ook niet te zien. Ik heb goed opgelet bij het uithalen van de HD en de nokjes staan ook weer goed, misschien ligt het aan een stekkertje dat nog los uit de voeding hangt (de voeding zit er natuurlijk in! In de tweede PC die de redding gebracht heeft zit dit stekkertje in de videokaart, maar in deze PC zie ik nergens een connector hiervoor, en ik moet bekennen dat ik niet meer weet of bij het eruit halen van de HD, dit stekkertje ergens aan verbonden was. Als je dit bekend voorkomt, kun je me dan helpen? Eventueel fotografeer ik wat. Ik zou het enorm waarderen als je zou kunnen helpen.

Tja bij mij hangen zoveel stekkers los, Maar op een videokaart heb ik nog nooit gehoord.
Ik neem aan dat je de HD goed hebt aangesloten (jumper op master). Een blokkerig beeld heb ik ook eens gehad op de laptop, dat kwam doordat de batterij van het moederbord nagenoeg leeg was. Laat de pc gewoon eens een uurtje aanstaan en start 'm dan opnieuw op.

Hallo "Shadowbikes",

Jouw tip over de HD eruit halen en als slave aan een andere PC hangen heeft prima geholpen!

Jammer dat je mijn tip niet gewoon opgevolgd hebt, dan had de computer al lang en breed weer probleemloos gedraaid zonder enig gegevens-verlies;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan