Opgelost na uitzetten computer staan leestekens steeds door elkaar

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

gbeersma

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2016
Berichten
104
Telkens als ik de computer uitgezet heb en weer aan zet is er van de leestekens een rommeltje gemaakt. Een - wordt bijv. een /, wat ik kan oplossen door Control Shift te doen. Dan blijft het goed totdat de computer weer uit gaat. Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?
 
Dan heb je meerdere toetsenborden geïnstalleerd staan.
Verwijder dan het toetsenbord dat je niet wilt gebruiken.
TB.png
 
Op de plaats waar bij jou ´ENG´ staat staat bij mij ´NLD´. Als ik Windows spatie doe komt onder de Nederlandse versie de internationale versie te staan, maar hoe ik die kan verwijderen weet ik niet.
 
1713432148151.png

Je moet een QWERTY toetsenbord uit de VS toevoegen, en de Nederlandse verwijderen. Zie onderaan de screenshot.
 
Waarom zou je NLD + US Internationaal verwijderen? Daarmee heb je m.i. het beste dat je kan doen: het juiste toetsenbord voor de toetsen (USA dus qwerty) én dode toetsen voor de accent tekens. Het Engels kent geen accenten, dus als je in het Engels moet typen, is EN + US een goede combinatie. Als je NLD + US gebruikt, moet je een hele kwak aan toetscombinaties uit je hoofd leren zoals <Alt>+130 voor de "é". Als je dat wilt, dan heb je mijn zege :).
Wat je nooit moet doen: NLD + NLD toetsenbord, tenzij je een Nederlands toetsenbord hebt. In België hebben ze wél eigen toetsenborden (azerty geloof ik) en die kiezen dus dát toetsenbord.
 
Ik heb hetzelfde als @Aar maar hoef echt geen commando's uit het hoofd te leren. ëéü gaat zonder problemen.
 
Laatst bewerkt:
Eg nie…. US heeft géén dode toetsen, VS Internationaal wél.
 
Ik heb een en ander geprobeerd, maar nog zonder succes. Als ik nu Wintoets-spatie doe zie ik bovenaan Nederlands (Nederlands), daaronder Nederlands (Verenigde Staten) en daaronder Engels (Verenigde Staten). Ik vermoed dat die laatste goed is, maar dat die alleen werkt als hij bovenaan staat of als de andere 2 gewist worden. Maar hoe doe ik dat?
 
Wat ik al in #2 liet zien: (Instellingen Windows 11)
KB.png
Stel de gewenste layout in als Standaard.
De andere(n) kan je laten staan of verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
Ah, nu heb ik het gesnapt en het werkt ook. Sorry hoor, maar als je geen computerman bent is het allemaal minder makkelijk dan het voor jullie zal lijken. Zeer bedankt voor de hulp, ik markeer het topic als opgelost.
 
Geen probleem.
Fijn dat het opgelost is :)
 
Gooi die overbodige instellingen vooral weg. Meestal krijg je dit probleem door per ongeluk de verkeerde toetsen aan te raken. In basis heb je maar 1 taal en toetsenbordinstelling nodig.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan