• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Naam bij meerdere maxima

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikmoet

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2011
Ik heb de volgende 4 waarden met de daarbijhorende namen.
Jan 5
Piet 5
Henk 1
Klaas 5

Nu wil ik deze sorteren op volgorde van groot naar klein en de daarbij horende naam weergegeven en dus niet de maximale waarden. Het gebruiken van de formules
=INDEX(A1:A4;VERGELIJKEN(GROOTSTE(B1:B4;1);B1:B4;0))
=INDEX(A1:A4;VERGELIJKEN(GROOTSTE(B1:B4;2);B1:B4;0))
=INDEX(A1:A4;VERGELIJKEN(GROOTSTE(B1:B4;3);B1:B4;0))
=INDEX(A1:A4;VERGELIJKEN(GROOTSTE(B1:B4;4);B1:B4;0))

gaat goed zolang de waarden verschillend zijn. Nu heb ik drie keer een vijf en dan geeft Excel drie keer Jan terug. Hoe kan ik dit oplossen, zodat de eerste keer Jan, tweede keer Piet en derde keer Klaas terug worden gegeven (vierde keer Henk gaat hiermee wel goed), op een manier dat het ook voor een grotere hoeveelheid data (bijv. 16 namen) goed gaat.

In A1:A5 staan de namen
In B1:B5 staan de getallen

Probeer deze formule:
Code:
=INDEX($A$1:$A$5;VERGELIJKEN(GROOTSTE($B$1:$B$5+(RIJ(A1:A5)/1000);RIJ(A1));$B$1:$B$5+(RIJ(B1:B5)/1000);0))

of in engels
=INDEX($A$1:$A$5,MATCH(LARGE($B$1:$B$5+(ROW(A1:A5)/1000),ROW(A1)),$B$1:$B$5+(ROW(B1:B5)/1000),0))
LET OP: MATRIXFORMULE - afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER i.p.v. enter.

Succes,

P.S.
Wat een naam heb je uitgezocht . . . . . Mijn nekharen staan al overeind bij "Ik Moet"

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan