naam in random kleur weergeven.

Status
Niet open voor verdere reacties.

karell

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2007
Hang er die file bij aan,waar de naam "Zina" in random kleur zou moeten komen te staan.
Als het kan in de hoofdkleuren,ik bedoel daarmee rood,blauw,groen,wit,zwart enz...eh,want het is voor ons Zin en die is 9 jaar,kent de maaltafels niet en door haar naam in random kleuren te laten komen als ze de uitkomst goed heeft,hoop ik zo haar interesse op te wekken (kleur raden dan) en ik kan het zelf niet vinden hoe dat moet.

Het is hier geen software fabriek hebben ze hier overtijd gezegd ,dus ge moogt ook zeggen hoe dat moet,alhoewel .........dat ik een beginneling ben.

Laatst bewerkt:

Niets,ben blij dat je het vraagt want dat is terecht en het is toen opgelost gelijk ik het vroeg door OctaFish,had er toen lang over nagedacht hoe ik mijn vraag hier zou stellen,maar blijkbaar niet lang genoeg want stelde mijn vraag welk ik bedoelde verkeerd.Vind dat wel heel spijtig voor de mensen die willen helpen hier dat het zo is.:(
Heb er nu die file aangehangen, als je daarin de uitkomst goed intikt komt er naast te staan "heel goed gedaan""Zina"(of andere naam) en het is die naam (nu Zina) die een random hoofdkleur heeft dan volgens mijn vraag van nu.

Kijk hier eens naar?

Code:
Dim i, j, k As Integer

i = Int(255 * Rnd) + 1
    j = Int(255 * Rnd) + 1
    k = Int(255 * Rnd) + 1
    CELLS(1, 4).Font.Color = RGB(i, j, k)
Eerst een paar random variabelen aangemaakt.
Daarna de variabele de 255 * Rnd laten uitrekenen. Dit is 0 To 254 dus daardoor moet er 1 bij opgeteld worden om de 255 kleuren te bereiken. Daarna de informatie wat in Rij 1 kolom 4 staat de kleur gegeven van wat er zojuist berekent is. Dit kan je uiteraard in een button plaatsen, ik hoop dat ik je hiermee opweg geholpen heb. :)

Code:
Dim i, j, k As Integer
Waarom alleen k als integer definiëren, en de rest als variant?
Code:
Dim i As Integer, j As Integer, k As Integer

Dit kan je uiteraard in een button plaatsen, ik hoop dat ik je hiermee opweg geholpen heb. :)
Ben heel blij met uw reactie eh....:D
Maar ik ben een beginneling eh..en ik denk dat je bedoeld dat ik die code in een macro moet zetten,dan een knop aanmaken
waar ik die macro aan toe wijs deed dat zo ,maar zo zal niet de bedoeling zijn want dan werkt het natuurlijk niet eh...
Maar euh....mag ik vragen of je die file die ik bijvoegde in de eerste msg of je die bekeken hebt?
Want de naam "Zina" die zou random in het gekleurd moeten komen eh...(als het kan) automatisch als ze de uitkomst goed intikt.
En sorry eh.....want dat zal met hetgeen jij zegt wel gaan,maar ik kan niet indenken .......hoe ik dat zou moeten doen.:(

Laatst bewerkt:
Octafish dankjewel voor de tip!

karell, ik heb er zelf naar gekeken en meezitten prutsen maar het wil nog niet echt lukken. Het zou mogelijk moeten zijn maar ik weet het niet 1, 2, 3.

Ben ook nog maar een beginnende programmeur :p.

Dit kan je uiteraard in een button plaatsen, ik hoop dat ik je hiermee opweg geholpen heb. :)
Bedankt eh...Royzilla am me opweg te helpen:D,want zo gaat het.......

Sub kleur()
'Range("g4").Select
'Selection.Font.ColorIndex = 3
Dim i, j, k As Integer

i = Int(255 * Rnd) + 1
j = Int(255 * Rnd) + 1
k = Int(255 * Rnd) + 1
'Cels(1, 4).Font.Color = RGB(i, j, k)

ActiveCell.Offset(0, 2).Select

ActiveCell.Font.Color = RGB(i, j, k)
ActiveCell.Offset(1, 0).Select
ActiveCell.Offset(0, -2).Select

End Sub

Maar dan moet ik nogwel op de knop drukken om de macro te starten eh...en ik zou wel graag hebben dat die macro automatisch start,hoe zou dat gaan denk je ?

Onderstaande functie's kun je in een module zetten

Om een marcro te starten bij het opstarten van de excelfile kun je gebruiken

Code:
Sub Auto_Open()
  'Hier je code of de Macro/Subroutine die je wilt laten uitvoeren
End Sub
Om een macro te starten bij het sluiten van je Excelfile kun je gebruiken

Code:
Sub Auto_Close()
  'Hier je code of de Macro/Subroutine die je wilt laten uitvoeren
End Sub

misschien kan je hier verder op borduren.

Octafish dankjewel voor de tip!

karell, ik heb er zelf naar gekeken en meezitten prutsen maar het wil nog niet echt lukken. Het zou mogelijk moeten zijn maar ik weet het niet 1, 2, 3.

Ben ook nog maar een beginnende programmeur :p.

Dan passen we goed bij mekander.:D
Maar een ding weet ik toch alwel heel zeker,ge bent een heel stuk beter dan ik,want ik ben nog maar waar jij al heel lang geleden geweest bent.;)

Ik was juist de vorige msg aan het intikken,toen ik die van jouw kreeg en daar zeg ik dat het gaat gelijk je zegt,maar dat ik nogwel de macro zelf moet starten.

Laatst bewerkt:
misschien kan je hier verder op borduren.

Ga dat zeker doen,maar moet ik dan in die macro niet iets zetten wanneer ie moet starten dan.

Royzilla< karell, ik heb er zelf naar gekeken en meezitten prutsen maar het wil nog niet echt lukken

Weette wat ......we zullen er een spelleke van maken,wie vind er het eerst.......hoe het moet.:p

Nu is het welzo dat ik zonder uwen eersten inbreng..........niet meegespeeld had.;)

Ik heb een goed idee, we moeten controleren of de text: "Heel goed gedaan" in de kolom ervoor staat. Als dat zo is, dan moet de code van het random weergeven van kleuren tevoorschijn komen.

Laatst bewerkt:
Ik heb een goed idee, we moeten controleren of de text: "Heel goed gedaan" in de kolom ervoor staat. Als dat zo is, dan moet de code van het random weergeven van kleuren tevoorschijn komen.
Dat is een heel goei gedacht van je !:thumb:
Ik zat hier nog altijd met die knop te vodden.:(
Kijk maar eens.

Bijlagen

Laatst bewerkt:

If ActiveCell = "Heel goed gedaan" Then Run "kleur"
Euh.....ik doe iets verkeerd denk,want die "Heel goed gedaan" is wel het resultaat van die ALS functie eh....en dan roept ie macro kleur niet op.Als ik nu in die cel gewoon de text "Heel goed gedaan"tip,dan roept ie direct de macro kleur op.
Is er ergens een manier dat ie dat als geschreven ziet,als het uit een ALS functie komt dat ge weet?
Ik heb het hem al eens gezegd hoe het moet maar hij luisterd niet,hij wil het in geschreven woorden,die ik niet ken !:cool:;)
PS:maar wel wil leren.

Laatst bewerkt:
Kun je het bestandje sturen wat je nu heb? dan kan ik daarnaar kijken.

Zie nu juist dat ge gerageerd hebt om mijn vorige msg Royzilla en had dat zeker eens gestuurd maar ik heb intussen de oplossing gevonden.
Heb het nu zo gedaan,had al vanalles geprobeerd en het was gewoon iet stom dat met de letters,die uitvoer van die ALS functie eh...die geeft "Heel goed (nog een spatie)gedaan",dus iets anders dan "heel goed gedaan" .

Sub kleurkleur()
If ActiveCell = "Heel goed gedaan" Then Run "kleur"
End Sub

Laatst bewerkt:
Dacht ik toch dat ik de opplossing gevonden had,starte die macro gewoon op met foutopsporing eh.....en nam aan toen ie macro kleur opstarte,dat ik het gevonden had.
Maar als ik nu de goede uitkomst intik in het progje en enter zodat de active cel op "Heel goed gedaan" staat,dacht ik dat die eerst macro(hierboven) zou opstarten..........maar dat doet ie niet.:(

Je moet zorgen dat de kolom waar "Heel Goed Gedaan" in geplaatst wordt, in een range zit. De Range is ongv Range("E3:E5000") zo zou je het kunnen proberen.
En als die dan in die range bevind en er staat in "Heel Goed Gedaan' dan moet in de andere kolom de font aangepast worden

Ge bedoelt toch dat ik het gelijk in de afbeelding inbreng in die macro eh...?

Bijlagen

• Knipselzina.JPG
    Knipselzina.JPG
    59,1 KB · Weergaven: 41
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan