• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Naam tabblad werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

rg027

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2005
Goede middag,

Hoe kan men de naam van een werkblad automatisch laten veranderen naar bv naam is cel b3 en naam in cel b15 . de naam van het werkblad zou dus moeten zijn as in b3 a staat en in b 15 b: a&b of a-b

Thx alvast

Hiervoor heb je een macro nodig.

onderstaande macro pas de bladnaam aan op basis van de waarden in B3 en B15 gescheiden door -.

Sub Sheetnaam()
'
ActiveSheet.Name = Range("B3").Value & "-" & Range("B15").Value

End Sub

Plaats de code in module 1

Dank voor de snelle reactie. Met deze code kan ik me behelpen

Bijkomend vraagje

ik zou in blad 1 een macro willen maken die de naam van blad 2 veranderd volgens de gevens die in blad 2 in cel a1 en cel a2 staan, bv a1 is jan en a2 is piet dan moet de naam van blad 2 veranderen in Jan - Piet .
Idem voor nog andere werkbladen gelinkt aan de cellen a1 en a2 in de respectievelijke werkbladen. bv staat in blad 3 a1 = groot a2 = klein dan veranderd blad 2 in Piet-Jan en blad 3 in Groot - klein.

Geraak er niet aan uit. (ken ook niet veel van vba)

Alvast dank

Met onderstaande code lukt je dat.

Sub Tabnaam()
'
' Tabnaam Macro
'
Dim i As Integer

For i = 1 To Sheets.Count
Sheets(i).Name = Sheets(i).Range("A1").Value & "-" & Sheets(i).Range("A2").Value
Next i
End Sub

Vanaf blad1 tot aan het hoogste blad (sheets.count) wordt de naam van het blad aangepast conform de waarden die in het betreffende blad in A1 en A2 staan.

Wil je blad1 niet van naam laten veranderen laat dan vanaf 2 beginnen.

succes.

dank u voor je snelle reaktie.

Ben vergeten bij te zeggen dat indien er in cel a1 en cel a2 niks staat de naam van betreffend blad niet mag veranderen of hoe veranderen je enkel de naam van de tabbladen die je zelf wil bvb enkel blad 1,4,6,8,9 (enz indien er andere bladen zouden worden bijgevoegd)?

Met controle of er in beide cellen iets staat. M.a.w. indien één van de cellen leeg is wordt de naam niet aangepast.

Sub Tabnaam()
'
' Tabnaam Macro
'
Dim i As Integer

For i = 1 To Sheets.Count
If Not IsEmpty(Sheets(i).Range("A1")) Then
If Not IsEmpty(Sheets(i).Range("A2")) Then
Sheets(i).Name = Sheets(i).Range("A1").Value & "-" & Sheets(i).Range("A2").Value
End If
End If
Next i
End Sub

Met vraag voor bladnummer:

Sub Tabnaam2()
'
' Tabnaam2 Macro
'
Dim i As Integer
i = InputBox("Geef te wijzigen bladnummer: ")
If Not IsEmpty(Sheets(i).Range("A1")) Then
If Not IsEmpty(Sheets(i).Range("A2")) Then
End If
End If
End Sub

Let op, bij de 2e optie moet je het bladnummer weten, dat hoeft niet altijd het nummer te zijn dat achter blad staat. Als hier al eens in gewijzigd is, of er bladen toegevoegd zijn staan ze niet altijd op volgorde.
Je zou dan met de bladnaam kunnen gaan werken.

Meerdere sheets in een keer opgeven kan wel maar kost wat meer tijd om dat uit zoeken. Moet daar even induiken.

dank je wel!!!!!

Met de eerste code ben ik er al. Werk prima:D

Doe maar rustig aan met code 2 . Als je daar de oplossing voor vind hoor ik het graag

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan