• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Naam terugvinden

• Onderwerp starter Onderwerp starter RdS
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RdS

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2007
Ik wil graag een voorpagina maken waarbij bijvoorbeeld de naam van een verkoper moet worden ingevuld. Deze naam wordt dan direct uit een ander werkblad gehaald en het bijbehorende orderbedrag.

Nu heb ik iets geprobeerd met vertikaal zoeken maar dat lijkt niet helemaal te werken.

Heeft iemand een tip voor mij?
Alvast bedankt

Ik wil graag een voorpagina maken waarbij bijvoorbeeld de naam van een verkoper moet worden ingevuld. Deze naam wordt dan direct uit een ander werkblad gehaald en het bijbehorende orderbedrag.

Nu heb ik iets geprobeerd met vertikaal zoeken maar dat lijkt niet helemaal te werken.

Heeft iemand een tip voor mij?
Alvast bedankt

Dit is toch hoe het zou moeten lukken. Ga nog maar eens na of er nergens een foutje in zit.

Als zoekwaarde, moet ik dan de hele rij met beschikbare namen selecten?
De tabelmatrix is gewoon de tabel waaruit deze gegevens gehaald moeten worden.
Kolomindex_getal: nummer van de kolom waarin orderbedrag staat

Heb ik het nu goed?

Als zoekwaarde vul je de cel in waar de naam van de verkoper staat.
De tabel is de tabel waar alle namen in zitten met daarachter het orderbedrag.
De kolom waarde is dan 1 voor de naam, 2 voor het bedrag.
Als laatste false (ONWAAR) invullen als je niet wilt dat Excel gaat schatten als je een verkoper invult die niet bestaat.

groet,
Dave.

Oke, bedankt

Dat werkt in ieder geval maar het is nog niet helemaal wat ik wil

Ik zoek iets in de richting van als er in cel a1 de tekst "verkoper" staat. Dat ik dan in b1 de naam van een verkoper in kan vullen en deze automatisch wordt opgezocht. Dus als ik bijvoorbeeld "jansen" invul dat ik dan de gegevens van jansen krijg.

Dan wordt het nog steeds VERT.ZOEKEN, maar dan vaker achter elkaar.
Stel je tabel ziet er als volgt uit:
Achternaam, Voornaam, Personeelsnummer, Orderbedrag

In cel A1 staat "Verkoper".
In cel B1 vul je in"Jansen".
Vul nu in cel C1 de vert.zoeken formule in.
Wil je de voornaam, geef dan als kolom "2" op.
Wil je het persooneelsnummer, geef dan "3" op.
En voor het orderbedrag geef je in dit geval "4" op.

Doe dit ook voor cel D1 en E1.
Je krijgt dan iets als:
A1, B1, C1, D1, E1
Verkoper, Jansen, Piet, 123456, €45,79

groet,
Dave.

Ja, klopt

Ik had de fout gemaakt doordat ik dacht om de formule in cel b1 te moeten gebruiken in plaats van c1

Heel erg bedankt !!

Het klopt dus tot nu toe

Maar wanneer dat ik in de tabel invul dat een verkoper nog een verkoop heeft gedaan

Dus Jansen heeft een tweede verkoop gedaan, dan wordt het orderbedrag er niet bij opgeteld.
Ik neem aan dat ik nu iets aan de functie moet veranderen, maar wat?

Tja nu wordt het lastig.
Ik weet niet hoe en waar je orderbedragen bij houdt.
Als je ergens een tabel hebt (die je gebruikt bij de functie vert.zoeken) dan staat daar dus ook het orderbedrag.
Je kunt ergens in je Excelsheet een formule maken waardoor die kolom (waar de orderbedragen in staan) geupdate worden.

Als ik nu in kolom A de verschillende Verkopers vermeldt. Dus verkoper Jansen, de Vries etc

In kolom B komen de orderbedragen.

Regel 4 bevat een verkoop van Jansen voor bijv 100 euro.
Regel 5 bevat ook een verkoop van Jansen van bijv 50 euro

Wanneer ik nu dus het totale order bedrag wil opvragen van Jansen vraagt ie deze niet op.

Hang eens een fictief voorbeeldbestand bij, met dezelfde structuur als het echte.

Zoals te zien is komt jansen meerdere keren voor. Alleen het bedrag wordt niet opgeteld

Bijlagen

Het is een slordige oplossing, maar het werkt wel.
Ik heb een draaitabel toegevoegd.
Het bereik van de draaitabel heb ik behoorlijk groot gelaten (vandaar een "blank" in de tabel). Hierdoor kan de tabel nog groeien.

Ik heb de vert.zoeken formule ook aangepast zodat hij gaat zoeken in de draaitabel.
Ook deze formule heeft een groter bereik dan nu nodig.

Is dat iets?

groet,
Dave.

Bijlagen

Euhm, waarom geen SOM.ALS?

=SOM.ALS($B$12:$B$14;C5;$E$12:$E$14)

:o

Iets met neus en wat te ver gekeken......

Mooi dat het gelukt is!

Formule werkt, maar nog niet zoals ik het graag zou hebben.

Ik krijg de keuzevakken goed maar

Als een verkoper 2 verschillende verkopen heeft gedaan kan ik hem 2x selecteren.

Dus bij 10 verkopen zijn er 10 mogelijkheden te kiezen terwijl er maar 4 vertegenwoordigers/verkopers zijn.

Hoe pas ik dat aan?

Heb hem inmiddels opgelost

Er moet een losse lijst gemaakt worden die ik "vertegenwoordigers" genoemd heb
Hieruit kan ik in het beginscherm de keuze maken. NIET uit het gebied waar de diverse orders staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan