dmv velden/knoppen in formulier subformulier gegevens ophalen uit query

userJan

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2023
Goedemorgen dames en heren,
ik zou graag aub hulp willen hebben met een ding wat ik na tig X proberen niet aan de praat krijg.
Ik heb een keuzelijst en kan daarmee filteren op inkomsten uitgaven opname overboeking dat werkt echter alleen per item.
Ik zou graag onafhankelijk willen kunnen filteren op inkomsten, uitgaven, opname, overboeking.
Mijn wens is dan per knop bv inkomsten overzicht, en klik ik dan op knop inkomsten en knop uitgaven dan van deze twee een overzicht enz.
Dus de knoppen bepalen welke "in_uit" ik te zien krijg en wil ik alles zien dan de knop all in_uit.
Ik heb getracht met criteria query [inkomsten] or [uitgaven] or [opname] or [overboeking] dit werkt niet.

mvg Jan

Bijlagen

Ik zal er vanavond even naar kijken. Ik zie niet zoveel nut van aparte knoppen, of überhaupt knoppen, als je al een keuzelijst hebt gemaakt. Ik begrijp dat die keuzelijst maar één filter maakt, op één van de 4 criteria? Ik zou die keuzelijst dus gebruiken, maar de keuzelijst instellen op het selecteren van meerdere waarden. Dan klik je dus de gewenste waardencombinatie. Ik zou aan die keuzelijst dan ook nog een optie "Alles" toevoegen, die dus filtert op alle 4 de opties.

Goedemiddag, ik zou nog wat willen vragen.
Als ik in het formulier een veld maak om bv een optelling van de totaal bedragen wil zien en het aantal records, is dat mogelijk? Ik heb een aantal mogelijkheden getracht het lijkt of het niet mogelijk is.
=[Subformulier Tabel Query]![transacties_frm01]![bedrag]
mvg Jan

Natuurlijk is het mogelijk; je beschrijft hooguit dat jij het (nu nog) niet kan/beheerst. Ik zou zeggen: post de nieuwste versie van je database, en we kijken er naar.

Sowieso zou ik in het subformulier een tekstveld in de voettekst van het subformulier maken waarin je het totaalbedrag berekent (Sum([Bedrag]) moet al werken). In je hoofdformulier verwijs je dan naar dat voettekst veld. Idem voor het aantal berekende records. Je kunt in een hoofdformulier geen berekening maken op de velden in een subformulier.

Zoals gezegd is dat zeker mogelijk met het toevoegen van controls in de voettekst. Voorwaarde is dan wel dat het een doorlopend formulier is. Zo dus bijvoorbeeld:

Bijlagen

Bijzonder hoe iemand (Peter in dit geval) antwoord kan geven op een vraag op basis van een database waar een nogal belangrijk veld voor die vraag (Bedrag) ontbreekt in je database. Maar goed, zelfs zonder dat veld is het antwoord van Peter niet helemaal compleet, want het kan ook prima opgelost worden zonder doorlopend formulier. Dat is dus bepaald geen voorwaarde, zoals hij schrijft.

Ik heb de door mij aangedragen oplossing (keuzelijst i.p.v. keuzelijst met invoervak) in je database gezet voor het veld in_uit. Daarbij wordt gedeeltelijk rekening gehouden met het veld Relatief, maar omdat het antwoord voor In_Uit ook toepasbaar is op het veld Relatie, en het niet zo moeilijk is om de combinatie van de twee in het filter te zetten (kun je even zelf op puzzelen), hou ik het dus op één oplossing.

Omdat je in #5 een aanvullende vraag hebt gesteld, heb ik het antwoord daarop ook in mijn ontwerp toegepast. Zonder dus te verwijzen naar de voettekst van het formulier. Ook dat kun je uiteraard op je gemakje bestuderen. De tekst bevat nu dus alleen het totaal aantal gekozen records, en geen bedrag.

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan