Naam uit keuze lijst in formulier invoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jansenmart

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2010
Hallo allemaal,

Ik heb een access 2003 bestandje gemaakt met naam, voornaam, adres, enz, enz. In het menuscherm( formulier ) heb ik een Keuzelijst met invoervak opgenomen die in een Query zoekt naar deze criteria.
Het is de bedoeling dat ik kan selecteren op namen en vervolgens een naam kan kiezen. Het sorteren e.d. lukt perfect alleen als de naam meerdere keren in de tabel voorkomt (bijv. Jansen) kan ik alleen de bovenste Jansen kiezen. De overige Jansens zijn niet invoegbaar.

Weet iemand wat ik fout doe ???

Ik begrijp de vraag niet helemaal, maar ik denk dat je het volgende hebt gedaan: je hebt een Persoonsgegevenstabel, waarvoor je een formulier hebt gemaakt. In dit formulier heb je (in de koptekst?) een keuzelijst gemaakt waarmee je kunt zoeken naar een record in die tabel, op basis van een naam. En als ik het goed begrijp, kun je met die keuzelijst maar één naam vinden, de eerste.
Kun je de code posten van de keuzelijst? (d.i. de code bij <Rijbron>)

hallo OctaFish,

De rijbron van het keuzevak "Naam" is :

SELECT [Personeel Query].Naam, [Personeel Query].Voornaam, [Personeel Query].Personeelsnummer FROM [Personeel Query];

Deze query haalt inderdaad alle namen op; ik kan mij voorstellen dat de basis voor de query niet het Personeelsnummer is; ergo, dat je in de query een ander sleutelveld hebt om de records te identificeren. Bijvoorbeeld: een BestellingID, als de query gebruikt wordt voor bestellingen (al zou ik 'm dan anders noemen...).
Om een specifiek record te kunnen terugvinden, moet dit sleutelveld in de rijbron voor de keuzelijst zitten. Gebruik je bijvoorbeeld een ID veld als sleutel, dan moet je ook dat ID veld opnemen in de bron.
Kun je eventueel de db meeposten, me testgegevens?

Ik heb voor het gemak even een nieuwe keuzelijst gemaakt, met de naam cboNaam. Die heeft deze query als bron:
Code:
SELECT Naam, Voornaam, Lidnr FROM [Personeel Query];
En deze code bij de gebeurtenis <Na bijwerken>:
Code:
Private Sub cboNaam_AfterUpdate()
    ' De record zoeken die overeenkomt met het besturingselement
    Dim rs As Object
    Set rs = Me.Recordset.Clone
    rs.FindFirst "[Lidnr] = " & Me.cboNaam.Column(2)
    If Not rs.EOF Then Me.Bookmark = rs.Bookmark
End Sub

Hallo Michel,

GELUKT !!!!!!!

Heel veel dank.

Heb jij nog toevallig goede ideen v.w.b. studieboeken voor Access 2003 ?

Nogmaals erg bedankt.

Mart

Mooi dat het gelukt is :thumb: Wat betreft boeken: er zijn, vind ik, niet echt slechte boeken meer op de markt; die hebben zichzelf in de loop der jaren al wel geëlimineerd. Wat er nu te koop is, kun je bijna allemaal wel gebruiken. Waar ik naar kijk, is naar de toon van het boek, of de layout mij bevalt, en of de onderwerpen aansluiten bij wat ik op dat moment wil doen. Boeken van Helen Feddema vind ik (wat VBA betreft) prima, maar zoals gezegd: het is een persoonlijk gevoel waar ik op af ga. Maar vooral kijken welke onderwerpen in welke mate worden behandeld. Wil je veel doen met formulieren, dan heb je minder aan een boek dat hoofdzakelijk over queries gaat, hoe goed dat ook wordt behandeld. Omdat je, net als ik, blijkbaar ook liever met de oudere versies werkt, zijn die boeken nog eens beregoedkoop op de kop te tikken ook, als je bijvoorbeeld naar de Boekenbeurs gaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan