• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Naam van bestand wijzigen bij kopiëren naar een nieuwe locatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marc2207

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2020
Situatie als volgt:

Ik heb een basisbestand met gegevens die overgenomen worden in een sub-bestand van excel (beiden zijn xl-bestanden). Als ik deze kopieer naar een nieuwe locatie en hernoem, blijft de orginele locatie en het orginele bestand met de oude bestandsnaam het basisbestand met gegevens.

Hoe krijg ik het voor elkaar dat bij kopiëren de keuze gemaakt wordt voor het hernoemde en gekopieerde bestand, zonder alle formules te moeten aanpassen?

N.B. ik ben een noob op het gebied van Macro's programmeren, ik zie niet zo goed hoe te werk te gaan met de record macro functie.

voorbeeld:

momenteel een 2-tal documenten, dat is opgeslagen onder op schijf C:. Naam van de een is [formulierenstroom v20.xls], andere is [werkdocument Service Engeer.xls].
Deze hebben beide verwijzingen met IF formules naar elkaar.

Op het moment van gebruik op klant, wordt een kopie van dit originele (lege) bestand naar een map op een server-schijf O:. Naam van het document wordt gewijzigd naar [<PROJECTNUMMER> <KLANTNAAM> Formulierenstroom.xls], andere wordt ook aangepast zodat het projectnummer en de klantnaam ook hierin wordt opgenomen ([<PROJECTNUMMER> <KLANTNAAM> Werkdocument SE.xls].

Zo gauw dit gebeurd wil ik dus dat niet langer het bestand op de C:-schijf de basis is, maar het bestand op de O:-schijf. Hoe krijg ik dat voor elkaar, zonder elke noodzakelijke formule afzonderlijk aan te passen?

Laatst bewerkt:
Het is heel simpel op te lossen. Kopieer NIET de bestanden gebruik makend van verkenner.
- Open beide bestanden in dezelfde Excel sessie (gebeurt normaal automatisch)
- Kies Bestand, Opslaan Als en sla het eerste bestand op gebruik makend van de juiste lokatie en naam
- Selecteer het tweede bestand
- Kies Bestand, Opslaan Als en sla het tweede bestand op gebruik makend van de juiste lokatie en naam
- Selecteer nogmaals het eerste bestand en kies opslaan (control+s), dit in het geval beide bestanden verwijzingen naar elkaar hebben.
- Sluit nu beide bestanden.

Mijn dank is groot, ik voel me daarentegen erg klein. wist niet dat het zo simpel was....

:D

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan