• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

naar een cel in een ander werkblad springen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jafrako

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Besturingssysteem
Win 365
Office versie
Office 365
In werkblad "foto's" heb ik een kolom met ca 6000 nummers en vanuit elk van die cellen wil ik naar een cel in een werkblad "namenlijst", zonodig in een andere werkmap, met daarin een hyperlink met als naam hetzelfde nummer

De functie "ga naar" werkt maar is geen optie want te omslachtig.

Een hyperlink maken met de functie "invoegen hyperlink" werkt ook maar is evenmin een optie want zo'n hyperlink kan ik niet doorvoeren dus dan moet ik handmatig 6000 hyperlinks aanmaken steeds naar een specifiek aangewezen cel. Gehannes met macro's zie ik al helemaal niet zitten want ook die kan ik niet collectief aanmaken en VB beheers ik niet.

Van internet heb ik alle mogelijke hyperlink formules naar een cel uitgetest maar ze werken niet. De foutmelding is dat het bestand niet kan worden geopend. Excel begrijpt kennelijk niet dat ik geen bestand wil openen maar naar een cel wil springen.

Mijn gedachten en experimenten gaan uit naar een hyperlinkformule met een geneste vert.zoeken formule. Zo'n formule kan ik onbeperkt doorvoeren.

Wat doe ik fout of wat zie ik over het hoofd.

hallo jafrako,

ik heb eens naar je vraag gekeken, die hyperlink formule is nogal gevoelig voor de juiste opmaak, zo moet de hele hyperlink altijd een tekststring zijn en alle haken en single quotes moeten op de goed plek staan dat kan lastig zijn om op te bouwen.

ik heb in bijgevoegd bestandje een aantal voorbeeldlinks gebouwd die laten zien dat je wel redelijk flexibel bent om de juiste verwijzing op te bouwen met verschillende functies.

deze sheet is bedoelt als een studiemodelletje dat jou hopelijk verder brengt, ik heb in mijn voorbeeld geen vert.zoeken functie gebruikt maar ik denk dat het kan en dat je uiteindelijk met enig creatief formule werk toch je hyperlinks kan opbouwen.

hoe je sheet gaat reageren met 6000 hyperlink formules weet ik niet, maar het lijkt me niet heel problematisch..

Bijlagen

Hallo Roeljongman,

Ik heb nog geen tijd gehad om met je formule te gaan experimenteren maar ik heb er even naar gekeken en ik verwacht dat ik ermee uit de voeten kan.

Eén vraag: in je formules zie ik veelvuldig een "&" teken. Ik kan me niet herinneren dat ik dat teken ooit ergens in de opbouw van formules ben tegengekomen. Kan je kort aangeven wat de functie van dat teken is?

Ik laat je later weten of het echt allemaal werkt.

Alvast veel dank

Met het & teken kun je de inhoud van meerdere cellen en teksten samenvoegen in 1 cel.

hierdoor hoef je maar in 1 cel een directory pad te zetten en in andere cellen bestandsnamen en dan door een samenvoeging steeds het pad opbouwen.

voorbeeld in A1 staat directory C:\Fotos\

in A2 staat Roel.jpg
in A3 staat jafrako.jpg

in B2 kun je dan zetten =A$1$ & A2 het resutlaat is dat je in B2 ziet is dan C:\Fotos\Roel.jpg

je kunt die formule in B2 naar beneden slepen en dan word steeds het volgende bestand gepakt met dezelfde directory naam

Deze code maakt van al je nummers als ze in kolom A staan, een hyperlink.
Welliswaar verwijzend naar dezelfde map met de extensie .jpg.
Code:
Sub Fotohyperlink()
Const Path As String = "D:\Mijn Afbeeldingen\"
Dim fotonr As String
Dim i As Long
 i = 1
  With ActiveSheet
    While Cells(i, 1) <> ""
        fotonr = .Cells(i, 1) & ".JPG"
        .Hyperlinks.Add .Cells(i, 1), Path & fotonr
        i = i + 1
    Wend
 End With
End Sub

Dag Allemaal,

Ik heb een soortgelijk probleem, namelijk ik heb een werkblad met verschillende itemnummers in kolom A
Graag wil ik nu als ik zo'n nummer aanklik doorgelinkt worden naar een ander werkblad waar de omschrijving van deze items staat, ook hier staat in kolom A weer dezelfde item nummers.
Probleem is als ik op het eerste werk blad een koppeling maak met het andere waar de omschrijvingen staan, en dit doe met een Hyperlink dan kan ik de Hyperlink niet doorvoeren en moet alles handmatig inkloppen, ook de opmaak van de cel moet naderhand handmatig worden aangepast.
Verder kan het voor komen dat de omschrijving van het item naar een 3e werkblad verplaats moet worden, het zou mooi zijn als de koppeling dan nog in stand bleef.
Wie kan mij helpen??

Groeten Henk

Het antwoord van HSV is nu juist wat ik niet zoek. Hyperlinks willen een bestand openen. Ik wil met naar een CEL. En het moet een formule zijn omdat ik die kan doorvoeren (het moeten er nl. ca 6000 worden en met doorvoeren is dat geen probleem).

Zie het aangehechte voorbeeld bestand.
Naast cel A1 van Blad 1 moet in B1 een hyperlink komen die me naar een cel op Blad 2 brengt met daarin hetzelfde nummer als in A1 op Blad 1.

Totnogtoe ben ik niet verder dan een formule in B1 die me inderdaad naar de juiste cel op Blad2 brengt maar da's simpel. In de formule geef ik nl. zelf al de doelcel "Blad2!A1" aan. Maar ik dacht in die formule "Blad2!A1" te vervangen door een geneste "vert.zoeken" formule te plakken. Ik denk dat het niet werkt omdat die geneste formule in de moederformule uiteindelijk een tekststring (het celadres) moet opleveren.

Wat me overigens altijd verbaast is dat een programma als Excel dat talloze veel ingewikkeldere taken heeft geautomatiseerd zoiets eenvoudigs als dit niet al lang in een formule heeft ondergebracht. Of zou er geen vraag zijn naar deze functie?

Bijlagen

Probeer eens zoiets.
Code:
=HYPERLINK("#"&"'Blad2'!"&ADRES(VERGELIJKEN($A$1;Blad2!$A$1:$A$30;0);1);"Click")

Dat was een razendsnelle reactie HSV. Dank voor je formule. Hij werkt als een zonnetje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan