• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Naar een vorige cel gaan in een ander blad

Status
Niet open voor verdere reacties.

kabebanaan

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 jun 2001
Hallo,

Volgend probleem:
Ik wil vanuit een werkblad naar een ander werkblad gaan en dan naar een bepaalde cel.

Even als voorbeeld:

Ik zit in "werkblad 2" en ik wil, als ik op een knop druk, dat ik naar "werkblad 1" ga, waar ik wil belanden op een rij waar de gegevens "U2" in staat.

Ik weet dat ik kan verwijzen naar een cel, waar dan U2 in staat, maar omdat deze gegevens niet op een vaste plaats staan, zal de plaats steeds wijzigen. (door sorteren)

Wie weet hoe ik dit kan oplossen?

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
Dim c As Range
  Sheets("Blad1").Select
  With Sheets("Blad1").Range("A:A")
    Set c = .Find("U2", LookIn:=xlValues, LookAt:=xlWhole)
    If Not c Is Nothing Then
      c.Select
    Else
      MsgBox "Niet gevonden"
    End If
  End With
End Sub

Ingrid, dit werkt op zich wel, alleen moet ik nu voor elke knop een macro aanmaken, met daarin de juiste naam van de groep verwerkt.
Kost me nogal wat tijd .... maar ik denk dat we in de goede richting zitten.;)

Ik zou nog willen weten of bij die zoekfunktie ook naar een bepaalde cel kunt verwijzen?
In ons voorbeeld wordt er gezocht naar "U2".
Stel nu dat in cel "A3" het gegeven "U2" al staat.
Is het dan niet mogelijk om te gaan zoeken naar de waarde die in cel "A3" staat?

Dat scheelt me een hoop werk.

In ieder geval alvast bedankt voor je hulp !!!

Dat kan ja, dan vervang je "U2" door Sheets("Blad2").Range("A3"). Maar ik denk niet dat je dan veel verder bent, want op basis van wat moet er in de macro bepaald worden in welke cel de te zoeken waarde staat? Misschien kan je beter een event-macro Worksheet_BeforeRightClick maken, zodat je slechts met de rechtermuisknop op de cel moet klikken om naar de gewenste positie in het eerste werkblad te springen.

Geplaatst door Ingrid B
Dat kan ja, dan vervang je "U2" door Sheets("Blad2").Range("A3"). Maar ik denk niet dat je dan veel verder bent, want op basis van wat moet er in de macro bepaald worden in welke cel de te zoeken waarde staat?

Als ik er nu voor zorg dat de waarde altijd in cel "A3" komt te staan. ????

Geplaatst door Ingrid B
Misschien kan je beter een event-macro Worksheet_BeforeRightClick maken, zodat je slechts met de rechtermuisknop op de cel moet klikken om naar de gewenste positie in het eerste werkblad te springen.

Hoe werkt zoiets .... zou je een simpel voorbeeldje willen plaatsen?

De code die ik eerder gaf, maar dan aangepast als BeforeRightClick-event:
Code:
Private Sub Worksheet_BeforeRightClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
Dim c As Range
[COLOR=limegreen]'enkel in kolom B wordt de macro uitgevoerd[/COLOR] 
  If Intersect(Target, Range("B:B")) Is Nothing _
    Or Target = "" Then Exit Sub
  Sheets("Blad1").Select
  With Sheets("Blad1").Range("A:A")
    Set c = .Find(Target, LookIn:=xlValues, LookAt:=xlWhole)
    If Not c Is Nothing Then
      c.Select
    Else
      MsgBox "Niet gevonden"
    End If
  End With
[COLOR=limegreen]'deze regel onderdrukt het snelmenu[/COLOR] 
  Cancel = True
End Sub

Dat met die Worksheet_BeforeRightClick gaat me ff boven de pet. :)

Maar ik ben weer geholpen met wat ik wou.

Dankje Ingrid !!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan