• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

naar ingevoerde naam in lange lijst springen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gvanwijk

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2018
Zie bijlage

In Cel B11 staat een keuzelijst. Nu zou ik graag willen dat als daar een keuze wordt gemaakt je automatisch naar de eerste naam van dat geslacht uit de assortimentslijst daar onder springt.

Bijv. Er zijn 50 plantennamen in de keuzelijst (beter gezegd: "geslachtsnamen") en 5000 "onder"soorten in de assortimentslijst. Als ik Agastache invoer in cel B11 (als geslachtsnaam) dan wil ik naar de eerste Agastache-soort in de assortimentlijst die eronder staat springen = Agastache aurantiaca.

Kan dat en hoe? Zonder macro, zonder matrixformules, zonder tabel

Bijlagen

Waarom geen macro?

Met deze formule creëer je een hyperlink maar je moet er nog wel op klikken.

Code:
=HYPERLINK("#"&CEL("adres";INDEX($B$15:$B$126;MIN(ALS(ISGETAL(VIND.SPEC($B$11;$B$15:$B$126));RIJ($1:$111)))));$B$11)

In het bestand ook maar een klein macrotje (en de hyperlink). Denk er maar eens over na.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@JVEER

Vraagje:

1.Klopt het dat de hyperlink alleen werkt in combi met de macro? Als ik zelf alleen de formule invoer dan springt ie altijd en alleen naar cel B15

Het bestand wordt ge-upload naar eenvoudigtebestellen.nl, die maakt van het excelbestand een eenvoudige "webwinkel". Maar zoals ik nu begrijp accepteren die alleen .xlsx, dus vandaar: geen macro

De hyperlink zou los van de macro moeten werken. Waarschijnlijk is het een matrix formule...
Met dit soort vraagstukken neig je al heel gauw naar matrixformules of een macro

Laatst bewerkt:
@Jveer: klopt is inderdaad matrixformule, dan doet ie het, maar matrixformules werken niet meer na uploaden naar "eenvoudigtebestellen.nl"
@Emields: werkt zeer mooi, maar is macro he, dan werkt ie niet op de website waar ik 'm wil hebben (zie hierboven)

Ik zal 's contact me die webshop-website opnemen of er iets op te vinden is. Vind het zelf wel een mooie optie om van een Excel een eenvoudige webshop te maken, maar .xlsm en matrixformules werken dan niet meer (zie mijn vraag)

Laatst bewerkt:
Ik krijg het op 1 manier voor elkaar zonder matrix formule en dat is met een hulpkolom als je dat niet erg vindt.
Kolom L is de hulpkolom maar die zou je kunnen verbergen.

Bijlagen

Ja dat is niet erg die hulpkolom. Het werkt zo in ieder geval, zonder matrixformules en macro.
Super, bedankt allen weer voor het meedenken!

De zoekmacro ga ik in ieder geval wel gebruiken in een eigen (ander) bestand, dat scheelt weer een hoop scrollen :thumb:!

Mooizo, succes!:thumb:

Zonder hulpkolom.
Code:
=HYPERLINK("#B"&VERGELIJKEN(B11&"*";B15:B126;0)+14;B11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan