• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Namen kolom definiëren en gebruiken om cellocaties aan te duiden

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Ik heb een uitgebreide tabel waarin door de leverancier al namen zijn gedefinieerd. Er zitten ook een aantal macro's bij deze tabel, daar kan ik in elk geval niet bij.

Op basis van de uitgebreide tabel heb ik een kleine tabel (zie bijlage) gemaakt die het "probleem" moet verwoorden.
De kolommen met de titels C en S zijn gedefinieerd met een naam.
Nu wil ik graag in de formules in kolom A een verwijzing opnemen naar deze naam. Dus i.p.v.
ALS(EN(C2="";D2="");"A";"B")
iets als:
ALS(EN([kind]2="";[partner]2="";"A";"B")
en dan zodanig dat de formule ook eenvoudig naar beneden kan worden gekopieerd:
ALS(EN([kind]3="";[partner]3="";"A";"B")
ALS(EN([kind]4="";[partner]4="";"A";"B")
(ter info: het gaat alleen om het begin van de formule, de "IF"-kant; "THEN" en "ELSE" laat ik buiten beschouwing).

Hoe pak ik dat aan?

Ik heb Excel Versie 2603 (volgens Bestand - Account - Info over Excel)

Vriendelijke groet,
Marianne

Bijlagen

Klopt de bijlage wel want ik zie daar nergens '[kind]3' of '[partner]3' staan?

je versie is excel365, dus alle registers kunnen open ...:cool:
Maak gewoon een gestructureerde tabel van je gegevens en die tabel houdt wel de formules bij, daar hoef je zelf niet meer achter aan te gaan. Bovendien, bereiken van een ganse kolom, = +1.048.000 cellen, dat is wel een beetje overkill.

Bijlagen

Klopt de bijlage wel want ik zie daar nergens '[kind]3' of '[partner]3' staan?
Ja, de bijlage is volgens mij goed.
De vermeldingen [kind]x en [partner]x moeten er uiteindelijk staan, maar dan in de juiste notatie die verwijst naar een cel uit de kolom met die naam.
De vermeldingen heb ik nu even tussen blokhaken geplaatst, maar dat zal wellicht een andere notatie zijn.
Bericht automatisch samengevoegd:

je versie is excel365, dus alle registers kunnen open ...:cool:
Maak gewoon een gestructureerde tabel van je gegevens en die tabel houdt wel de formules bij, daar hoef je zelf niet meer achter aan te gaan. Bovendien, bereiken van een ganse kolom, = +1.048.000 cellen, dat is wel een beetje overkill.
Waar vind ik overigens die versie-aanduiding? Ik zocht op internet, en toen gaf men deze hulpinformatie.

Omdat ik die kolom (en daarmee de cellen uit die kolom) tig keer nodig heb en de kolommen na het opnieuw importeren van het moederbestand steeds op een andere plaats staan, probeerde ik dit op te lossen door namen te definiëren en te gebruiken.
Ok, de volledige kolom is overbodig. Maar de tabel is wel 175000 rijen groot...

Laatst bewerkt:
de beste oplossing is vanuit het moederbestand de kolommen op de juiste plaats te zetten.

Terug
Bovenaan Onderaan