NAND-Chip vervangen voor data recovery. mogelijk??

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrprozac

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2008
Berichten
183
Goedenavond,

Ik heb een dringende vraag. Een kennis van mij heeft een kapotte USB Stick van Dane-Elec waar belangrijke data opstaan. Het probleem is dat de USB-Stick heeft besloten om er mee te kappen en de eigenaar heeft (helaas) geen backups.

Ik heb de moeite genomen om de behuizing open te snijden en te kijken wat er mis is, ik hoopte dat de USB-Connector los was zodat een simpele soldeerwerk het zou oplossen. Maar het lijkt erop dat de controller (neem ik aan) is gebrand/gesmolten. De NAND-Chip is gewoon in orde dus wil ik de volgende uitproberen.

Een soortgelijk USB Stick van hetzelfde type aanschaffen. De NAND-Chip van de kapotte USB-Stick op de werkende USB plaatsen (mogelijk met een klem) om alle data eraf te halen.

Is dit mogelijk in het praktijk? Ik begrijp dat dit een moeilijke taak kan zijn door de kleine pinnen, maar de data wat op de stick staat is belangrijk voor de eigenaar en die wilt hij niet kwijt.


de fotos zijn inmiddels toegevoegd
 

Bijlagen

  • IMAG0012.jpg
    IMAG0012.jpg
    99,7 KB · Weergaven: 69
  • IMAG0010.jpg
    IMAG0010.jpg
    96,1 KB · Weergaven: 66
Laatst bewerkt:
Hallo

Mits deze data belangrijk is , zou ik persoonlijk eerder het volgende doen (proberen):

Identieke u.s.b. stick aanschaffen en het flashgeheugen van de defekte stick op de nieuwe monteren.

Let wel dit zijn s.m.d. i.c.'s (klein) , meestal zijn deze behalve gesoldeerd ook nog eens bevestigd met lijm op het printje.

behalve een desoldeerstation en termperatuur geregelde soldeerbout dien je ook nog de nodige ervaring te hebben.

Ik heb geen flauw idee wat je bedoelt met "De NAND-Chip van de kap...."

p.s.:
Een usb stick is meestal het geheugen korrupt , zelden zijn er visueel gesneuvelde componenten (vermoedelijke oorzaak ???)(werkt de betrokken usb poort op de p.c. nog ??)

Net foto's bekeken :

Technisch is het eenvoudiger U2 (flashgeheugen ????) los te solderen
U1 vervangen is moelijker (niet onmogelijk) dit lijkt mij de controller (usb/geheugen etc...)



Peter
 
Laatst bewerkt:
de usb stick wordt niet gepakt door een computer noch windows npch dos noch linux.

daarom dat ik met deze methode kom. ik heb wel vaker met pinnen van hetzelfde formaat gewerkt (hp ipaq h6340) dus daar ben ik niet bang voor. waar ik bang voor ben is dat de chips aan elkaar zijn gekoppeld zoals de hardeschijf van een archos 605 wifi is. mocht dit het geval zijn dan heb ik dus een probleem.



dit bericht is getypt op een htc hd2, excuses vorlor enige typfouten
 
Hallo

"waar ik bang voor ben is dat de chips aan elkaar zijn gekoppeld zoals de hardeschijf van een archos 605 wifi is. mocht dit het geval zijn dan heb ik dus een probleem."

Volgens mij is dit niet het geval indien dit een stick betreft zonder incryptie .(ben dit wel niet zeker)

Grootste probleem -->identieke werkende stick bemachtigen. (identiek i.v.m. geheugenaddressering , etc...°

flash geheugen demonteren en terug monteren zonder deze te beschadigen.(hopelijk is deze nu niet reeds defekt)

Je kunt natuurlijk ook de fabrikant kontakteren en uw probleem uitleggen , of ... een datarecovery bedrijf kontakteren .

Wacht ook nog op andere reakties , je weet nooit dat er nog andere mogelijkheden zijn .

Peter
 
Laatst bewerkt:
Het gaat hier om een generieke Dane-Elec USB Stick. Deze zijn nog volop te verkrijgen neem ik aan, alleen wordt het nog een taakje om te kijken waar de stick nog beschikbaar is.

De product is nog te vinden op de actuele productlijst van dane-elec.(op de belgische pagina, de nederlandse pagina bevat een aantal fouten)
 
Let op juiste controller-firmware!

Net zoals bv. een harddisk heeft ook een flash device firmware, dwz. de software die bepaalt hoe de controller chip zijn data precies wegschrijft in de flash chips.

Als je flash chips gaat transplanteren vanaf een kapotte device naar een donor device dan gaat dat dus alleen werken indien de firmware van de controller chip op de donor precies gelijk is aan die van de kapotte controller.

Ik weet uit ervaring (werk bij data recovery bedrijf) dat veel fabrikanten van flash storage vaak kleine wijzigingen doorvoeren in hun produkten, zonder dat je dat als koper ziet aan de informatie op het label aan de buitenkant.

De enige aanwijzingen die je kunt gebruiken om een zo goed mogelijke donor te vinden zijn de markeringen op de controller chip en op de print. Maar die kun je gewoonlijk pas bekijken nadat je een donor hebt gekocht :-(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan