NAS is onbereikbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nootdorp99

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
IK heb sinds afgelopen weekend een nieuwe laptop met daarop windows 8 maar loop tegen het volgende probleem op.

Via mijn oude laptop was mijn Synology NAS gemakkelijk te bereiken (verkenner, netwerk, Diskstation).
Nu ik mijn nieuwe laptop heb lukt dat soms niet. Wanneer ik de laptop net heb aangezet vaak wel maar na verloop van tijd geeft windows de bijgevoegde foutmelding.

Via internet explorer kan ik de diskstation manager wel bereiken maar niet op e manier zoals hierboven staat.

Ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen.
Wie kan mij helpen? Heeft het te maken dat ik in windows 8 opeens moet inloggen op mijn laptop terwijl dat bij mijn oude laptop niet het geval was?

Ik hoor graag.
Thnx
Eric

med.jpg

Probeer het volgende:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> ncpa.cpl -> Klik 1x op daarna rechtsklik op de gebruikte netwerkverbinding, en kies Eigenschappen.
Dubbelklik op Internet Protocol versie 4 (TCP/IPv4), klik knop Geavanceerd, ga naar tabblad Wins, zet het bolletje in Netbios via TCP/IP inschakelen.

PS: Ik ga er hier wel vanuit dat de NAS en die laptop aan dezelfde router zijn aangesloten (bedraad of draadloos).
PS2: Ook ga ik ervan uit dat in Netwerkcentrum de locatie-instelling op Bedrijfsnetwerk of Thuisnetwerk staan, dus niet op Openbaar.

Tijs.

Laatst bewerkt:
1 terugmeldingsvraagje nog: Stond in Netwerkcentrum de locatie op Openbaar of Thuisnetwerk? En (indien Openbaar) heb je dat toen gewijzigd naar Thuisnetwerk?

Het is namelijk nu niet helemaal duidelijk welke aanpassing(en) je nu precies hebt gedaan om je probleem op te lossen...

Tijs.

te vroeg blij.....

NU was ik gisteren enthousiast want het werkte meteen maar na verloop van tijd toch weer dezelfde foutmelding.

Uiteraard gekeken of de instelling er nog stond en dat was inderdaad het geval.
Het rare is dat de NAS nu zelfs volledig onzichtbaar is in het netwerk maar wel bereikt kan worden via het overzicht 'Deze PC'.

Zie onderstaande afbeelding.

Ik vermoed dat dat als media-apparaat gezien wordt want mijn map documenten toont hij dan niet.

Ik snap er niets van.

ERic

23.jpg

1 terugmeldingsvraagje nog: Stond in Netwerkcentrum de locatie op Openbaar of Thuisnetwerk? En (indien Openbaar) heb je dat toen gewijzigd naar Thuisnetwerk?

Het is namelijk nu niet helemaal duidelijk welke aanpassing(en) je nu precies hebt gedaan om je probleem op te lossen...

Tijs.

Hoi dnties,

Hoe kan ik dat precies zien?
IK heb wat schermafdrukken bijgevoegd.
Vooralsnog heb ik alleen een vinkje gezet bij TCP/IP

Excuus voor mijn reactie hierboven. Ik zag jouw vraag pas later.

Thnx
Eric

22.jpg

33.jpg

44.jpg

Met Thuisnetwerk bedoelde ik "Particulier netwerk" zoals in jouw eerste schermafdruk van je posting zojuist. Dus dat stond al goed.

Nu een paar vragen:
a. Ik neem aan dat je een inlognaam gebruikt voor toegang tot je NAS. Je schrijft dat je er naar toe bladert via Verkenner -> Netwerk -> Diskstation
Heb je die gebruikersnaam en wachtwoord ook opgeslagen bij het verbinden?
b. Mogelijk wisselt de NAS van ip-adres. Heb je een vast ip-adres ingesteld op de NAS of krijgt 'ie er eentje toegewezen (vanaf je router)?

Tijs.

Nas

Hoi Tijs,

Allereerst bedankt dat je me zo wil helpen. Top!

In antwoord op je vragen:
Nee, ik log nooit in op mijn NAS als ik vroeger via verkenner de NAS wilde benaderen. Wel als ik via explorer de Diskmanager wilde gebruiken maar dat kan nu ook nog steeds.

Ik heb nogmaals een schermafdruk van mijn verkenner gemaakt. In het midden zie je DISKSTATION staan en die is prima te bereiken via dubbel klikken. Ik zie dan weliswaar wel alleen de mappen foto, Video en Muziek. Dezelfde NAS via DISKSTATION linksonder geeft dezelfde foutmelding.

Ik weet eigenlijk niet of de NAS een vast IP-adres krijgt. Hoe kan ik dat het beste zien?
Ik heb een Netgear Nighthawk R7000 router.

OOk nog maar even een schermafdruk van minn diskmanager met het ip-adres bijgevoegd.

Thnx
Eric

55.jpg

66.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan