NAS loopt vast bij opslaan bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mastertje

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2001
Berichten
876
Hebben een Small Business Sever 2003 met daarin een harde schijf, zover ik weet maakt dat dan gewoon een NAS. Internet loopt allemaal via de server.

Nou hebben we een stroomstoring gehad onlangs en sindsdien kan hij soms bestanden niet opslaan waardoor programma vast loopt en meestal data weg is. Nou is het niet de server die de problemen geeft, aangezien internet verbinding enzo het allemaal goed doen. Het is de data schijf die problemen geeft. Op het moment dat er niet kan worden opgeslagen dan is de schijf ook niet bereikbaar namelijk. Ik denk dat het de harde schijf is alleen vraag ik me af waarom die 80% wel goed doet en resterende tijd opeens niet. Heb ik gelijk en zou ik voor een nieuwe HD moeten gaan of zit het probleem nog ergens anders?
 
Waarschijnlijk de harddisk. Maar het kan eventueel ook de io controller port op het moederbord zijn. Andere poort en kabel proberen kan geen kwaad
 
OK nu heb ik 4 fysieke harde schijven... welke zou dan kapot zijn en hoe weet ik hoe ze zijn geconfigureerd?

OK uitgevogeld in bios, maar dan nog hoe kan ik achterhalen welke schijf kapot is...
 
Laatst bewerkt:
Samenvattend probleem: Het is een Raid 1 systeem. Kan meestal 3-4 uur normaal werken maar dan lukt het niet meer om bestanden op te slaan. Harde schijf is dan nog wel te bereiken en bestanden kunnen worden opgeopend maar bestanden kunnen niet worden opgeslagen. Totdat server is uitgezet en deze na paar min weer wordt aangezet, dan werkt het wel weer een tijd. Maar probleem komt dus terug. Ik heb de harde schijven even eruit gehaald en opnieuw ingezet. Maar hetzelfde probleem er is iets mis maar waar weet ik niet precies... Iemand die me kan helpen?
 
Heb je al gekeken in je event log? Lees ook de SMART waarden van je harddisks uit.
 
Event log zie ik niks specifieks omtrent ditprobleem. Smart waarden, hoe wat waar?

Ik heb nu de RAID losgekoppeld (is nu degraded) en warempel het werkt wel stabiel. Ligt het dan aan de BIOS RAID controller van HP of toevallig die specifieke harddisk. Want hoe werkt RAID 1 precies, slaat het altijd op Harddisk A en kopieert dan naar B? Of wordt dat afgewisseld met bewerken op B en dan kopieren naar A.
 
Beiden tegelijkertijd. Mirrorring raids bestaan wel, maar zijn tegenwoordig redelijk zeldzaam.

Er zijn verschillende tools die smart waarden uit kunnen lezen. Na het nogmaals lezen van het verhaal lijkt het inderdaad aan de controller te liggen. Daarmee kun je echter niet uitsluiten dat een harddisk niet de oorzaak is. Er bestaat zoiets als buffer degradation, waar de buffer van 1 van de harddisks langzaam volloopt. Vervolgens loopt de raidbuffer vol en kun je niet meer schrijven naar de raid, omdat 1 van de harddisks de data niet meer wegschrijft.

Je kunt er een nieuwe harddisk bijvoegen en de raid herstellen en kijken of het systeem vervolgens stabiel blijft.
 
Bedankt voor de hulp. Klinkt zeer professioneel en duidelijk wat je zegt!

Ik ben nu eventueel van plan om een cloud backup te doen ipv de RAID. Is dat aan te raden of niet? Zie zoiets als livedrive kom ik uit op 10tje per maand denk ik. Is de data altijd ergens opgeslagen bij diefstal/brand.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan