NAT-probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Purpose

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 feb 2008
Berichten
3
Hallo,

Ik heb een probleem met azureus, er blijft maar een foutmelding komen dat de gekozen poort gesloten is. Ik heb gekozen voor 50000.

De volgende acties heb ik zelf ondernomen.

De handelingen gevolgd via de site: http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Davolink/DV-201AMR/Azureus.htm

In de router ziet het er nu zo uit:

Azur1 6881 6881 TCP 6881 6881 192.168.1.136
Azur2 50000 50000 TCP 50000 50000 192.168.1.136
Azur3 50000 50000 UDP 50000 50000 192.168.1.136
azur1 6881 6881 TCP 6881 6881 192.168.1.14
azur2 50000 50000 TCP 50000 50000 192.168.1.14
azur3 50000 50000 UDP 50000 50000 192.168.1.14

Bij IP adres is te zien dat er 2 verschillende zijn gekozen.
1 IP adres heb ik verkregen via de site http://www.portforward.com/networking/static-vista.htm
en de andere (192.168.1.14) via uitvoeren -> cmd -> ipconfig.

In Azureus heb ik gekozen voor 50000 bij Inkomende TCP/UDP luister poort.

De windows firewall heb ik uitgeschakeld.
Verder heb ik nog BullGuard v7.1, maar deze had ik ook tijdelijk afgesloten om te kijken of het dan wel werkte, maar dat was ook niet het geval.

Dus wat doe ik verkeerd?
En hoe kan ik in Bullguard de poort open zetten, zodat ik bullguard niet hoef af te sluiten, om het te laten werken.

Alvast bedankt..

Groetjes,
Stefan
 
De instelling kunnen zo niet werken aangezien je de poorten naar 2 ip-adressen wilt doorsturen en dan kan dus niet. Een poort kun je maar naar 1 ip-adres doorsturen. Tevens staat er ook een poortnummer 6881 in die je dus niet gebruikt en weg kan.
Tevens heeft elke PC maar 1 ip-adres en niet 2. Of je hebt een tweede netwerkaart in de PC of en draadloze netwerkaart erbij. Dan kun je 2 ipadressen zien.

Zoek uit welke ipadres je PC gebruikt want er is er maar 1 voor je netwerkverbinding.
a..Herstart de pc (dit ivm aanpassingen die je gedaan hebt zo weet je zeker welk ip-adres je krijgt van de router)
b. Start Netwerkcentrum
c. Klik bij LAN-Verbinding op Status Weergeven
d. Klik op de knop Details

De beste mannier is om in je router alles in te stellen.

1. Zoek het MAC adres op van je netwerkkaart.
a. Start Netwerkcentrum
b. Klik bij LAN-Verbinding op Status Weergeven
c. Klik op de knop Details
d. Het MAC adres zie je nu staan bij Fysiek Adres: 00:0B:C1:EF:A1:00 (dit adres is als voorbeeld, is voor elke netwerkaart weer anders)
e. Noteer deze getallen zonder de : , dus 000BC1EFA100
f. Sluit netwerkcentrum weer af.
2. Log in op je Router
a. Zoek nu in de instellingen van de router iets wat lijkt op MAC - Ipadres
b. Vul dan je MAC adres in en een ipadres
Voorbeeld: 000BC1EFA100 192.168.1.136
c. Nu zal de betreffende netwerkkaart altijd die Ip-adres aan jouw pc geven.
Voordeel is dat je niets in Vista hoeft in te stellen. Als je dit lastig vindt dan kun je ook http://www.portforward.com/networking/static-vista.htm als stappen gebruiken.

3. Op nu poort 5000 en koppel dit aan 192.168.1.136
4. Instellingen bewaren en router even opnieuw starten. Daarna ook even de PC.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor uw snelle reactie.

Het heeft geholpen :D

Klasse!!
 
Hoi Purpose,

Kan je een overzichtje sturen hoe het er nu uitziet in je router?

En waar heb je je eigenschappen van het internet Protocol TCP/IP op staan? Op automatic of heb je daar een ip adres ingevuld?
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Het ziet er nu zo uit:

azur2 50000 50000 TCP 50000 50000 192.168.1.14
azur3 50000 50000 UDP 50000 50000 192.168.1.14

Op je andere vraag kan ik geen antwoord geven, zou niet weten waar ik dit zou kunnen vinden.

Groetjes
 
Hoi Stefan en Mikeo,

Ik ben aan het stuntelen met het openen van de poorten voor Azureus.

Ik probeer via de handleiding in het eerste bericht van Stefan die poorten toe te voegen.
Ik heb nog een paar vragen en ik hoop dat jullie deze willen beantwoorden:
1. De 50.000 zet ik in Azureus neer bij het menu Gereedschappen > Configuratie > Verbindingen (bij inkomende TCP luister poort en UDP luister poort. Akoord?
2. In de explorer bij 192.168.1.1 (IP adres router) heb ik bij 'Applications and Gaming' bij 'Port range forward' het volgende ingesteld staan:

Azur2 50000 to 50000 TCP 192.168.1.100 en een vinkje achter enable
Azur3 50000 to 50000 UDP 192.168.1.100 en een vinkje achter enable

Het nummer 192.168.1.100 heb ik via Run > Cmd > Ipconfig/all opgezocht. Dit nummer staat achter IP adress.

3. Ik heb het bericht van Mikeo doorgenomen en ben op zoek gegaan naar het MAC adres van netwerkkaart, maar dit kan ik niet vinden.
Bedoel je met het netwerkcentrum de optie netwerkverbindingen onder het configuratiescherm?
en waar kan ik status weergeven bij LAN verbindingen vinden?

Als ik nu poort 50000 test in Azureus krijg ik NAT fout???

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes, Anouk
 
Laatst bewerkt:
Oh ja, onder netwerkverbindingen staat onder LAN- of snelle internetverbinding 3 pictogrammen.

1. LAN-verbinding (netwerkkabel niet aangesloten)
2. Draadloze netwerkverbinding (verbonden)
3. 1394-verbinding (verbonden)

3. Op nu poort 5000 en koppel dit aan 192.168.1.136 --> en hoe doe je dit? (sorry voor alle onwetendheid... )
 
Laatst bewerkt:
En tja, computer opnieuw opgestart en dan is het IP adres veranderd zie ik via RUN en ipconfig.
En in Azureus zijn de inkomende peer data poorten gewijzigd om problemen te voorkomen in de UPnP device????
 
Het Netwerkcentrum is van Windows Vista.

Voor Windows XP kun je het ook zo vinden.
1. Start --> Uitvoeren en type: CMD en druk op OK
2. Type in: ipconfig/all en druk op enter
3. Je krijgt een aantal regels te zien. Zoek naar je Draadloze verbinding op. Ik neem aan dat je alleen draadloos werkt. Zo niet dan kies je de LAN verbinding.
4. Zoek de regel Fysiek Adres op en dat is het MAC adres van de netwerkkaart.

Dit MAC adres koppel je aan een Ipadres bijvoobeeld: 192.168.1.100 in de router
Hoe dit moet hangt af van merk en typenummer router. DIt is per router verschillend. Vermeld dat even merk en typenummer en kan ik altijd even kijken.

Als je dat gedaan hebt open je poort 5000 naar ip-adres 192.168.1.100

Vervolgens de instellingen bewaren en de router opnnieuw opstarten en daarna de PC.
Controleer nu via IPconfig of je pc het ipadres 192.168.1.100 heeft gekregen. Zo niet dan heb je een fout gemaakt en moet je de instellingen in de router controleren.

Wel gelukt dan ga stel je in Azureus poort 5000 in en zou het moeten werken.

Op deze mannier krijgt je PC altijd hetzeflde ip-adres en voorkom je dus dat je PC steeds een andere adres krijgt waardoor Azureus niet werkt.

Sommige routers ondersteunen UPnP. Hiermee kan een programma zelf poorten openen op de router ipv dat je dit zelf moet doen. Ik zou deze optie in Azureus uitzetten

Let wel op. Je hebt de mogelijkheid voor Draadloos en bedraad te werken via jouw PC.
Alles wat je instelt is dus voor bijvoorbeeld je Draadloze verbinding. Als je een keer bedraad je PC verbindt werkt het niet aangezien het MAC adres van die netwerkaart anders is en je dus ook een andere ip-adres krijgt.

Als oplossing zou je dan een tweede poort kunnen openen (bijvoorbeeld poort 5001) in je router met de instellingen van de andere netwerkaart en MAC adres en als ipadres 192.168.1.101.

Zodra je bedraad een verbinding hebt pas je in Azureus het poortnummer aan naar 5001 en je kunt weer verder. Wil je weer draadloos dan pas je het poortnummer weer aan naar 5000.

Als je alleen maar draadloos werkt dan hoe je de laaste stappen uiteraard niet te doen.
 
Bedankt voor je reactie! Maar... helaas, het lukt met nog niet.

Router: Wireless-G Broadband Router WRT54G

Het MAC adres van de netwerkkaart heb ik gevonden!
Ingevuld in routerscherm onder Setup>Mac Address Clone.

Gisteren was het ip adres 192.168.100 en deze is toen gewijzigd in 192.168.101. Wat ik ook doe, het IP adres verandert niet meer terug naar 192.168.100...

Ik heb de instellingen van de router gewijzigd. Het MAC adres dus ingevuld en bij 'Applications and Gaming' bij 'Port range forward' het volgende ingevuld:
Azur2 5000 to 5000 TCP 192.168.1.100 en een vinkje achter enable
Azur3 5000 to 5000 UDP 192.168.1.100 en een vinkje achter enable

Is dit correct? Dit heet toch openen van de poorten?

Vervolgens compu uit, router uit, router aan en compu weer aan. Maar dus nog steeds IP adres 101...

Een paar vragen nog:
1. Bedoel je niet 50000 (want deze poort heb ik Azureus opengezet)
2. Het IP adres dat vermeld wordt onder run>cmd>ipconfig/all is gewijzigd naar 192.168.1.101. Het IP adres in het scherm van de router moet ik op 192.168.1.100 laten?

En als laatst, bij eigenschappen van de draadloze netwerkverbinding en dan bij Internet protocol TCP/IP staat automatisch een IP adres toewijzen aan. Is dit wel akkoord?

Alvast bedankt!!

gr. Anouk


Wat o wat doe ik toch verkeerd???
 
Mac Address Clone is niet de juiste functionaliteit hiervoor. Dat houdt volgens mij namelijk in dat je de router een ander Mac adres geeft (in dit geval heb je de router dus het Mac adres gegeven van je netwerkkaart in je pc).
Ik weet niet precies hoe het menu van jouw router eruitziet, maar je moet zoeken naar een mogelijkheid om een Mac adres te koppelen aan een IP adres. Een scherm dus waar je beide kan invullen.

Hierna maak je de TCP/UDP regels aan, alles herstarten en het zou moeten werken.
 
MAC Clone is inderdaad niet de juiste optie. Bij sommige providers registeren zij het macadres van de eerste netwerkaart tijdens regsitratie. Als je dan een router gebruikt klopt dat niet meer en werkt internet niet meer. Met MAC Clone kun je dan het MAC adres van de eerste netwerkaart clonen en kun je wel weer internetten.

Ik heb even in de handleiding gekeken en kan deze optie ook niet echt vinden. Alleen middels een Internet Policy Pag 14 zou je misschien iets kunnen doen.

Maar denk dat we het simpel moeten houden en zou dus het vaste ip-adres dan maar niet via de router instellen maar via Windows zelf dat kan ook. De werking is gelijk alleen via de router heb je er nooit meer een omkijken na.


Vast ipadres instellen in XP
http://www.valadis.nl/support/z021.html#winxps

Belangrijk om te weten
Het subnetmask wordt door Windows zelf ingevuld, dit niet aanpassen
Default gateway daar vul je het ipadres in van je router dus 192.168.1.1
DNS server vul je ook in 192.168.1.1


Dat je ipadres nu 101 is verder geen probleem. Normaal gesproken zul je dit ip-adres lange tijd krijgen. Alleen om te voorkomen dat dit ooit kan worden veranderd is het verstandig om een vast ip-adres in te stellen. Als je de bovenstaande stappen volgt komt dat goed.

Welk poortnummer je gebruikt maakt niet uit zolang het nummer in je Router maar gelijk is aan die van Azureus. Er is wel een limiet in de hoogte van poortnummers dus ik zou kiezen voor 5000 en niet 50000.

Belangrijk is om alles gelijkt te zetten. Als je dus als ipadres adres 192.168.101 gaat gebruiken dan moet dat bij de Port Forward dus ook 192.168.101 staan.

Kort samengevat de stappen
1. Stel een vast Ip-adres in in Windows, bijvoorbeeld 192.168.101
2. Maakt een portforward voor Poortnummer 5000 naar ip-adres 192.168.101
3. Bewaar de instellingen en herstart de router en PC.
4. Stel in Azureus in als poortnummer 5000
 
Goed, ik heb de instellingen van de draadloze netwerkverbindingen ingesteld (vast IP adres ipv aanvinken automatisch IP adres toewijzen) zoals hieronder uitgelegd.
Dus:
IP 192.168.1.101
Subnetmask 255.255.255.0 (automatisch toegewezen)
Stand gate 192.168.1.1

DNS
Voorkeurs DNS 192.168.1.1
Alternatieve DNS leeggelaten

En ik heb de poortinstellingen in de portforward van de router gewijzigd.
Router en PC geherstart.

Resultaat: wel internetverbinding, IP adres hetzelfde gebleven, maar ik kan geen internet pagina's openen! Heeft dit te maken met de DNS instellingen??????
 
Dan kan inderdaad komen door de DNS instelling. Zoals op die site staat aangeven werkt het bij de meeste routers om het ipadres van de router in te stellen bji DNS. Bij jouw router werkt dat dus niet.

Het beste kun je dan de instellingen tijdelijk even weer op Automatische te zetten en dan via ipconfig/all even de DNS en Gateway ip-adressen overnemen die je dan te zien krijgt.

Voor de zekerheid zou ik nadat je hem op automatische zet even de pc opnieuw starten zodat je zeker weet dat je de juiste gegevens hebt.

Als je die gegevens hebt stel je het weer in op handmatig, vul je de juiste Gateway en DNS servers in en herstart je de PC nogmaals.

Daarna zou internet weer moeten werken.
 
Wederom ontzettend bedankt voor je antwoord!

Ik heb de instellingen gewijzigd en ik heb nu verbinding en ik kan ook weer op internet terwijl ik dus een vast ip en dns adres heb ingevuld.
Vervolgens heb ik in Azureus de inkomende poorten op 5000 gezet.
Maar helaas... nog steeds een NAT probleem?

Waar kan dat nog aan liggen? De status kleur is inmiddels wel van rood naar geel gegaan, ben dus wel een stapje verder...
 
Als ik de computer opnieuw opstart veranderen de poorten van 5000 naar iets anders om problemen te voorkomen in de UPnP device.
Je schreef dat ik de UPnP moest uitschakelen. Waar doe ik dat?
--> oke, gevonden, tools>options>plugins>UPnP
 
Laatst bewerkt:
Wederom ontzettend bedankt voor je antwoord!

Ik heb de instellingen gewijzigd en ik heb nu verbinding en ik kan ook weer op internet terwijl ik dus een vast ip en dns adres heb ingevuld.
Vervolgens heb ik in Azureus de inkomende poorten op 5000 gezet.
Maar helaas... nog steeds een NAT probleem?

Waar kan dat nog aan liggen? De status kleur is inmiddels wel van rood naar geel gegaan, ben dus wel een stapje verder...

Op http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Linksys/WRT54G/Azureus.htm staat
Pick a random port between 49152 and 65535

Ik heb het stappenplan dus even herhaald en heb poort 50000 (geprobeerd) open te zetten, maar dan krijg ik bij het testen in Azureus de foutmelding:
Testen van poort 50000 ...
NAT-Fout - Connect attempt to 82.92.96.97:50000 (your computer) timed out after 20 seconds. This means your port is probably closed.

Ik weet het niet meer... zucht.... Kan ik toch beter poort 5000 instellen?
Heeft het iets te maken met de firewall dat ik bij het testen van poort 5000 een NAT probleem heb?
 
Heb je ook in je router het poortnummer veranderd naar 50000 en router herstart ?
Dit moet je wel gelijk houden. Routerpoort en Azureuspoort

Je kunt tijdelijk je firewall even uitzetten zodat je kunt uittesten of dit voor problemen zorgt. In Configuratiescherm kun je de firewall vinden om het uit te zetten.

Als het dan wel werkt dan moet je even in de Firewall van XP ook de Azureus toevoegen en als dat niet werkt even de poort vrijgeven.
http://www.microsoft.com/netherlands/windowsxp/sp2/windowsfirewall2.aspx

Maar als je even tijdelijk de firewall uitzet kun je sneller testen en weet je 100% zeker dat die niet in de weg zit. Als je klaar bent wel weer aanzetten.

Ook kan de test niet helemaal goed werken icm de router. Ik zou zelf alles gewoon eens instellen en dan eens met Azureus gaan werken om te kijken of het dan werkt.
 
Laatst bewerkt:
Routerpoort en Azureuspoort zijn gelijk (geprobeerd met allebei 5000 en 50000)
Firewall van Windows had ik inderdaad al uitgezet.
Heeft het virusprogramma Avast er nog iets mee te maken misschien?

Het NAT probleem is pas opgelost als de Nat/firewall test in Azureus goed is he? Of bedoel je gewoon eens werken met Azureus om te kijken of ik toch kan downloaden?
 
Inderdaad het laatste gewoon eens proberen. Mogelijk zit je nu maar van alles te doen terwijl de test niet goed werkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan