Nat probleem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Meiga
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Meiga

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2007
Dag mensen,

We hebben thuis met het downloaden (ik gebruik Vuze) een "Nat probleem". Bij onze vorige modem, als we de computer rechtstreeks aansluitten, was dit nat probleem verholpen. Inmiddels hebben we nieuw internet met Telfort met een Zyxel modem voor 4 gebruikers (niet draadloos). Als we nu de computers rechtstreeks op de modem aansluiten, hebben we een Nat probleem. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Bij voorbaad dank.

P.S. als iemand het vervolgens in stap 2 ook nog van een Netgear router weet (die ook draadloos internet geeft) zou dat helemaaal super zijn!

Het NAT-ten staat voor Network Address Translation. Het komt er in het kort op neer dat je private IP-adressen (meestal 192.168.X.X) niet op het internet kunnen. En om je geen 4 verschillende publieke IP-adressen te geven wordt er NAT-ting gedaan. De router plakt 1 en hetzelfde publiek IP-adres op alle buitengaande pakketjes. Zo kan iedereen tegelijk op het internet.

Nu, zoals jij het beschrijft lijkt het me dat je modem/routers of de functie niet hebben of de functie niet werkt. Aangezien de nieuwe modem/router 4 aansluitingen heeft, neem ik aan dat de functie wel aanwezig zal zijn. Je zal op de hardware moeten inloggen (via een internet browser en het IP-adres van de modem/router opgeveb, bv. 192.168.0.1) en door de instellingen lopen. Ik ken het merk Zyxel niet, dus qua configuratie specifiek kan ik niet verder helpen.

Ik weet niet of m'n bijlage(n) er nu bij zitten, maar ik heb een screenshot gemaakt van het menu van firewall in de modem en eentje van port forwarding in de modem.
Als het goed is zou als de firewall uitgezet is, het nat probleem verholpen moeten zijn (volgens de hulplijn die ik aan de telefoon had omdat ik uberhaupt de modem niet in kon), wat niet het geval is. Kan iemand me port forwarding uitleggen hoe ik dan het kan verhelpen?

Bijlagen

• firewall1.jpg
    firewall1.jpg
    89,7 KB · Weergaven: 29
  • port forwarding1.jpg
    port forwarding1.jpg
    87,9 KB · Weergaven: 70
Zo te zien op je print screen heb je je firewall niet aanstaan.
Het feit dat je LAN -> WAN en WAN -> LAN toelaat wordt eigenlijk dus niet applied (wat wilt zeggen dat alles mag).

Port forwarding heb je niet nodig. Met port forwarding kun je bepaalde traffiek van port veranderen in je netwerk. Bijvoorbeeld, als je een webserver draait bij je thuis komen mensen van buitenaf gesurft op de HTTP poort naar de server, standaard is dat port 80 (algemeen geweten). Een hacker weet dat ook. Als je het wat moeilijker wilt maken, kun je alle binnenkomende HTTP traffiek forwarden naar poort 4608 of whatever.
Dat heb je bij jouw probleem dus niet nodig.

Wat je wel moet gebruiken is de optie NAT. Die kun je ook configureren. Zorg dat die werkt en aanstaat.

Als ik naar Nat ga in de modem krijg ik dit te zien (zie screenshot)
Wat zou ik daar moeten instellen om dit werkend te krijgen? (zoals het nu staat zijn de standaard instellingen)

Bijlagen

• NAT.JPG
    NAT.JPG
    76,5 KB · Weergaven: 75
Je moet inderdaad de optie SUA nemen (Single User Account). Hiermee koppel je verschillende interne IP-adressen met 1 extern IP-adres dat je van je provider krijgt.

Ik zou voorstellen om de router eens te ontkoppelen, enkele minuten te wachten en opnieuw proberen.
Lukt het dan nog niet, denk ik eerder aan een hardware fout want de configuratie blijkt goed te staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan