nauwelijks geluid

• Onderwerp starter Onderwerp starter ches
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ches

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2005
Een kennis van mij heeft onlangs een nieuw moederbord in zijn pc laten zetten. De pc lijkt goed te werken, maar het geluid is niet beter te krijgen dan een soort van fluisterniveau. Je hoort wel iets, maar je moet er moeite voor doen. De volume regeling van zijn speakers staat helemaal open en ook zijn de schuifjes van het geluidsicoon wat rechtsonder in het beeldscherm staat helemaal opengezet. Zijn speakerset is van Harman/Kardon(?) Dit kreeg hij destijds bij zijn pc. (HP pavilion t280.nl.) Ik weet niet welk moederbord daar in zat, maar nu heeft hij een Asus moederbord(type weet ik niet) Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Is het nieuwe moederbord hier de veroorzaker van?

Ga via Configuratiescherm naar Geluid en audioapparaten. Dan Tab Audio.

Er zijn drie rolmenu's. Bij Afspelen en Opnemen moeten de juiste IN- en UITgangen van het geluidsysteem worden ingesteld.

Als dat gelukt is, eerste alle volumeschuiven iets naar beneden doen voor je weer geluid gaat afspelen.

Als ik bij mijzelf kijk dan zie het volgende staan;

afspelen van geluid; Realtec AC97 Audio

Opnemen van geluid; Realtc AC97 Audio

Ik heb ook geen andere keus. Wat zijn de juiste in- en uitgangen dan?

is het een geluidskaartje vast in het moederbord......zo ja zijn de drivers dan wel geinstalleerd.
staat de master niet op dempen.
zie je een luidspreker naast je klok.
klik daar eens op en kijk hoe de instellingen staan.

test die speakers eens op een andere geluidsbron. als de speakers daar ook een heel zacht geluid geven dan is er waarschijnelijk wat met de speakers mis, haal ook even alle kabels van de speakers los, maak ze even schoon en doe ze dan terug, kijk eens of dat helpt.

zo te zien is het een geluidskaart die op je moederbord zit.
doe de cd rom van je moederbord er maar eens in en laat de driver eens opnieuw installeren.

Dat van de speakers op een andere geluidsbron heb ik even doorgespeeld. Bedankt alvast voor jullie tips en adviezen

Hij heeft de driver onlangs opnieuw geinstalleerd. Het probleem bleef hetzelfde.

Kan hij ook hier even kijken? Via Start naar Alle programma's, dan Bureau-accessoires, door naar Enternainment, en dan Volumeregeling.

Dat geeft dit beeld.

volumea6lf.jpg

In het hierboven afgebeelde scherm op Opties klikken en daarna op Eigenschappen,
dat ziet er zo uit:

volumeb3de.jpg

Naast "Mixerapparaat" moet de correcte uitgang van het AC 97 soundsystem staan. Daaronder moeten de vinkjes staan voor de juiste luidsprekers. Als dat gedaan is en hij klikt op OK, is zijn mixerpaneel uitgebreid met alle aangevinkte luidsprekers. Let er op dat nergens een vinkje staat in "Dempen" en dat alle volumeschuiven omhoog staan (of liever driekwart omhoog eerst.) Hoort hij nu wel geluid?

Laatst bewerkt:
Mocht het nog niet opgelost zijn, laat hem kijken of er rechtsonder in de taakbalk een donkerblauw vierkantje staat met gele "geluidsgolfjes" om een geel puntje. Als dat zo is, laat hem er op dubbelklikken. Het duurt soms eventjes voor er iets verschijnt. Krijgt hij nu ongeveer zoiets op zijn scherm (het kan natuurlijk afwijken)?

realteka0ac.jpg

Dat is het gebruikerspaneel van het Realtek onboard soundsystem. (Een chipset geintegreerd op zijn moederbord.) Ook hier moet alles goed ingesteld staan. Laat hem de verschillende menu's aanklikken en instellen, b.v Playback: AC 97 audio rear, Record: AC97 audio rear, enz. Met dit gebruikerspaneel kun je ook instellen op welke uitgangen en ingangen luidsprekers, microfoon en lijn-IN zijn aangesloten. Wel een beetje moeilijk praten op afstand.

Laatst bewerkt:
Nog als aanvulling: als je kennis bij "Afspelen met" heeft staan "Realtek AC '97 Audio" en hij heeft nog steeds problemen,
laat hem dan de meest recente stuurprogramma's downloaden van:

http://www.realtek.com.tw/downloads/dlac97-2.aspx?lineid=5&famid=12&series=8&Software=True.

Kiezen voor het vakjeWindows XP, 17963 Kb.

Heeft je kennis als audio staan: "Realtek HD Audio", dan kan hij beter downloaden van: http://www.realtek.com.tw/downloads...s=2004061&Software=True&title=HD Audio CODECs.

Ook hier kiezen voor het vakje Windows XP, maar dan 23647 Kb.

Op de CD-Rom die hij bij zijn moederbord heeft gekregen horen de juiste stuurprogramma's voor Audio te staan, maar bovenstaande stuurprogramma's zijn in ieder geval "up-to-date".
(Ik zou ze goed bewaren, is altijd nuttig.)

Hij heeft soundman(x) software geinstalleerd. Is dit voldoende. Het zat in ieder geval bij de driver software.

Soundman is inderdaad onderdeel van het drivers-pakket.

Maar doet zijn geluid het nu wel of nog niet?

Controle of de installatie goed is verlopen kan door te kijken in C:\Program Files\Realtek\InstallShield.
Daar moeten de volgende bestanden in staan:

Klik voor vergroting.

De bestanden kunnen iets afwijken, maar in ieder geval AclWzrd.EXE moet er zeker staan.

Laatst bewerkt:
Het geluid is nog steeds zeer zwak. Ik heb de link doorgestuurd. Toch lastig dat hij in Alkmaar woont en ik in Naarden.

kan het voltage ook nog een rol spelen? Hij heeft 12v speakers, ik bedoel kan een ander moederbord nog van invloed zijn als je kijkt naar het voltage.

ches zei:
Het geluid is nog steeds zeer zwak. Ik heb de link doorgestuurd. Toch lastig dat hij in Alkmaar woont en ik in Naarden.

Als de persoon in kwestie internet heeft ,werkt het wat makkelijker,om rechstreeks te kunnen antwoorden.

Hoi ches,

Eerst nog even het te installeren stuurprogramma van Realtek. Heeft hij nu inderdaad een bestand gedownload van de Realtek-site? Dat moet er zo uitzien: "wdm_r123.exe" of "wdm_r116" of eventueel nog een ander getal. Is dat exe-bestand door je kennis uitgevoerd? Het is belangrijk om dit te weten voor we langs elkaar heen praten.

Als je mijn berichten hiervoor nog eens bekijkt, vraag je kennis dan, of hij bij Volumeregeling, via Opties op het blad Eigenschappen is terecht gekomen.
En wat daar staat naast Mixerapparaat. Ook dat is belangrijk om te weten om daarna goed verder te kunnen gaan.
En of hij zo'n Realtek gebruikerspaneel op zijn bureaublad kan krijgen.
Daarop heb ik nog geen duidelijk uitsluitsel gekregen.

Wat de voltage-vraag betreft: de speakers hebben naar ik aanneem een eigen voeding, al dan niet met een adapter ertussen. (Dus of 220, of b.v. 12 Volt.) Vervolgens zullen de speakers samen in een, of ieder apart in twee "jack(s)" in de achterkant van de PC-kast zitten. Ook dat heeft niet (rechtstreeks) met de voltages van het moederbord te maken.

''Windows XP 23647Kb"heeft hij gedownload. Hij heeft nu rechtsonder wel het speaker symbooltje staan. Hij beweert dat hij dat daar niet had staan. Of iemand daar nu wijzer van wordt weet ik niet. Het blijft inderdaad lastig om op deze manier te communiceren.

BANDIT123 zei:
Als de persoon in kwestie internet heeft ,werkt het wat makkelijker,om rechstreeks te kunnen antwoorden.
Ja ches, waarom meldt je kennis zich zelf niet aan bij Helpmij?

ik zal het hem voorleggen. Misschien is dat wel het beste.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan