navigatie apart.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ikoster

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2009
Berichten
144
net als bij vorige vragen.

ik zou graag een menu, index, navigatie menu in het venster hebben met daarnaast een hoofd scherm met de te verschijne webpagina:

index.php ______________________________hoofdscherm.html/php
blablabla______________| blablabla
1____________________| nog meer tekst
2____________________|
3____________________|
4____________________|
5____________________|

als je dus klik op een van de links(1,2,3,4,5)
moet het nav. menu blijven staan en het hoofd venster veranderen.
is dat mogelijk ben aan het proberen maar lukt niet?:(:thumb:
 
Laatst bewerkt:
je zegt da tje het hebt geprobeerd
kun je die code geven dan?
dan kunnen wij misschien zeggen wat je fout doet en hoe het wel werkt
 
heb al wat geprobeerd maar dan met frames en html.
toen kreeg het bericht om php te gaan werken heb alleen maar z'n menu nodig......
 
Hoihoi,
Ik laat die andere draadjes maar even los hangen, en denk aan de volgende stappen:
  1. Eerst met html en css een goede pagina-structuur met de indeling in de verschillende gebieden maken. D.w.z. zo'n soort indeling in grote blokken zoals ook met frames het geval is (maar dan met <div>'s, zonder frames!).
  2. Dan de gebieden die hetzelfde moeten blijven gaan invullen met wat daarin moet komen (bv. het menu), en die inhoud ook stylen met css.
  3. Zo heb je in feite het sjabloon van alle pagina's, maar dan nog zonder de invulling van wat je het "hoofdscherm" noemt.
  4. Nu komt de truc! Je gaat niet op deze pagina de inhoud van het hoofdscherm laten wisselen (en de rest hetzelfde laten). Dit is de pagina met het hoofdscherm! Je moet nu op deze pagina de inhoud van het hoofdgedeelte gaan vullen. En dan opslaan: deze pagina krijgt ook een naam die bij het hoofdscherm past.
  5. Zo maak je ook je tweede pagina: kopieer de eerste pagina, maak de nieuwe hoofdinhoud, en sla 'm op met een nieuwe naam.
Nu zul je zeggen: "Maar zó schiet ik ook niets op! Nu heb ik nog steeds geen pagina's waarin het menu automatisch hetzelfde is. Zo blijf ik aan het kopiëren en plakken!"
Daar heb je dan helemaal gelijk in! :)

We gaan nu niet laten veranderen wat moet veranderen, maar gelijk laten blijven wat gelijk moet blijven. Huh? :shocked:

In alle twee de pagina's heb je nu stukjes code (bv. van het menu) die exact hetzelfde zijn.
Nu komen de volgende stappen:
  • Je knipt (bv.) de hele menu-code uit de eerste pagina.
  • Dat stuk code plak je in een text-bestand.
  • In de eerste pagina zet je op de plek van waar je de code hebt weggeknipt: een verwijzing naar dat tekstbestand.
  • Uploaden van de pagina en van het tekstbestand!
Voor de tweede pagina hoef je alleen (bv.) de menu-code te wissen, en de verwijzing ervoor in de plaats te zetten. Want die verwijst natuurlijk naar hetzelfde tekstbestand.
Eigenlijk hadden we niet de tweede pagina zo compleet hoeven aan te maken, maar dat heb ik zo gedaan om duidelijk te maken dat de verwijzing steeds op hetzelfde punt in de html-code moet komen.
De derde pagina kan nu dus veel makkelijker! :) De korte versie van één van de andere pagina's nemen (met de verwijzing naar het menu, en naar andere code-onderdelen die hetzelfde blijven), en daarin de inhoud vervangen. Enz.!

Blijft over de vraag: hoe moet die verwijzing precies in zijn werk gaan?
Daarvoor ga ik ... verwijzen. ;)
Dit staat namelijk al toevallig uitgebreid in een ander topic op deze site:
Succes!
CSShunter
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan