Navigatie in een stamboom

Status
Niet open voor verdere reacties.

VRstefan

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2014
Goeiemorgen allen,

Een paar maanden geleden begon ik met mijn stamboom op te zetten in een access-bestand, ondertussen staan er 2000 personen in.
Met slechts 2 tabellen kan ik het rechtstreekse verband vastleggen (Tabel 1 bevat de persoon met ID plus een vader-/moederID, Tabel 2 bevat de 2 partnerID's - huwelijk, samenwonen, ..)
Aan de hand van de vader- en moederId bepaal ik dan de broers/zussen en de zonen/dochters.

Nu is mijn vraag. Kan er mij iemand op weg helpen hoe je een verband kan zoeken tussen 2 personen in die stamboom. bv. Hoe ga ik van mezelf naar persoon 1025 (alle personen in mijn stamboom zijn uiteindelijk wel op een of andere manier aan elkaar gelinkt.)

Dus het principe hoe een GPS de kortste weg berekend, denk ik, maar dan toegepast op een stamboom.

Ik weet dat het geen makkelijke vraag is en waarschijnlijk een 'long shot' !

Met heel vriendelijke groeten,
Stefan

Laatst bewerkt:
Met slechts 2 tabellen kan ik het rechtstreekse verband vastleggen (Tabel 1 bevat de persoon met ID plus een vader-/moederID, Tabel 2 bevat de 2 partnerID's - huwelijk, samenwonen, ..)
Ik heb een stamboom met één tabel; ik zie niet in hoe een partner een ander object is dan een familielid. Hooguit heeft zo'n persoon een andere Status. (Lijkt mij overigens ook gelijk de ondergrens :)). Daarnaast snap ik je vraag niet.

Ik gebruik een tweede tabel voor het 'huwelijk' omdat een persoon door de jaren heen meerdere partners kan hebben.

Voor het navigeren: Ik zou na het opgeven van 2 personen een soort pad willen hebben hoe die 2 aan elkaar gerelateerd zijn. Is uiteraard geen noodzaak maar ik zoek verder tot ik dit gevonden/geprogrammeerd heb.

mvg
Stefan

Ik gebruik een tweede tabel voor het 'huwelijk' omdat een persoon door de jaren heen meerdere partners kan hebben.
Je zou voor elke tabel waarvoor een één-op-veel relatie nodig is voor de database (inderdaad: relaties is er daar een van, maar adreswijzigingen bijvoorbeeld ook, en wellicht opleidingen etc.) aparte tabellen moeten hebben. Eenzelfde entiteit (zoals een mens) behoeft echter maar één tabel. De entiteit Relaties is een ander soort entiteit :).

Wat je wilt zul je denk ik moeten programmeren, omdat er geen vaste gegevensbron zal zijn. De ene keer heb je drie lagen nodig (Opa, Vader, Kind) en de volgende keer misschien 5. Dan heb je dus steeds ook wisselende bronnen voor die query nodig. Maar lastig te maken is het uiteraard niet. Hangt een beetje van de opzet van je tabellen af.

Dus je wilt weten hoeveel generaties er minimaal tussen jou en 1025 zitten? Ik ken alleen Gensdatapro.

Dus je wilt weten hoeveel generaties er minimaal tussen jou en 1025 zitten?
Ik snap je vraag niet; volgens mij was dat namelijk jouw vraag. En dat wij daar dan antwoord op mogen geven. Mij persoonlijk interesseert persoon 1025 eigenlijk helemaal niets :). Wij geven de familieleden overigens namen, geen nummers. Dat laat ik aan het kabinet over :d.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan