Navigatie Keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvandervliet

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2006
Beste mensen,

In een subformulier heb ik een keuzelijst staan waar je mee kunt navigeren naar een bepaalde record. Alleen nu is het probleem. Dat je alle records te zien krijgt en niet ALLEEN de records waar de hoofdrecord boven staat.

Wat ik bedoel is dit:

Hoofdformulier Periode met subformulier Schema.

Als je bijvoorbeeld in record Periode A de schema items invoert en Periode B ook. Dan laat de keuzelijst alle Schema-Items zien als bijvoorbeeld Periode A op het hoofdformulier actief (op het scherm staat) is. Hoe krijg ik dit gefilterd?

Alvast hartelijk dank.

Snap ik het goed, en wil je een keuzelijst op het subformulier laten filteren door een waarde vanuit het hoofdformulier? En hoe heb je het nu geprobeerd te maken?

Inderdaad. Wat de bedoeling is dat ik kan navigeren in de subrecords van een hoofdrecord. De keuzelijst heb ik in de subformulier gezet en de waarde heb ik uit de query van schema.

Je moet de criterium waarde uit het hoofdformulier halen, en niet uit de query. Als je vanuit geopende ontwerpvenster van het formulier de rijbron van de keuzelijst aanpast, kun je met de Functie Opbouwen het veld uit het formulier pakken.

Als ik in bij rijbron op de rechtermuisknop klik dan kan ik niet op Opbouwen... klikken, want die is niet actief.

De Rijron is de query die je gebruikt; je moet eerst op de knop met de 3 puntjes klikken om in het query venster te komen. Daar kun je het criterium maken met de knop Opbouwen.

Dat heb ik gedaan. De criterium is PeriodeID.

Maar nu het volgende. Als ik een andere deelnemer selecteer dan blijft de keuzelijst zo staan. terwijl de deelnemer ook een eigen periode heeft.

Oftwel bij selecteren van deelnemer ververst de keuzelijst niet maar blijft bij de eerste deelnemer staan en dan komt nieuwe items van de nieuwe deelnemer er onder te staan.

De hoofdformulier is gesplitst zodat de deelnemer onder makkelijker geselecteerd kan worden.

Dat is op zich wel logisch; een formulier laat de records zien op die het moment dat het formulier wordt geopend actief zijn. Als je een deel van het formulier verandert (in jouw geval op het hoofdformulier) dan moet de gegevensbron van het subformulier ook worden ververst. Je kunt dat doen met een Requery actie op het subformulier bij een actie op de keuzelijst, bij de gebeurtenis <Na bijwerken> van die keuzelijst.

En waar moeten we nu naar kijken? Ik zie namelijk geen hoofdformulier Periode, en een keuzelijst zie ik ook niet...

In tabblad Fitness-registratie zie het staan. in de bijlage rood omceirkeld. De hoofdformulier bovenaan waar je de datums in kan voeren. Eigenlijk SchemaPeriode een subformulier. En waar die keuzelijst in staat is een sub-subformulier van hoofdformulier Fitness.

Bijlagen

• screenshot2.jpg
    screenshot2.jpg
    89,7 KB · Weergaven: 50
Inmiddels ben ik wat verder gekomen en het probleem is gedeeltelijk opgelost. In de query had ik de velden in van de formulieren niet goed staan.

Nu loop ik tegen het volgende aan:

De hoofdformulier met deelnemers is gesplitst. Dus kan ik sneller switchen naar een andere deelnemer.
Het probleem is dat de keuzeformulier niet automatisch mee ververst. Dat doet ie alleen als ik een nieuwe oefening toevoeg.

Dus heel kort gezegd: Bij selecteren van andere deelnemer in hoofdformulier moet keuzelijst in sub-subformulier ververst worden.

Wat is daarvan de code?

Met Requery. Als je een subformulier een requey wilt geven, moet je wel de naam van het formulier object gebruiken (tabblad <Overige> op <Eigenschappen>) en niet de formuliernaam.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan