Navigatie/Spry menu - automatisch uitklappen bij directe link

Status
Niet open voor verdere reacties.

frankieo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 apr 2011
Kan ik een navigatie menu creeeren op iedere pagina (uiteraard via de Dreamweaver template), dat in staat is om automatisch naar het goede onderwerp uit te klappen bij het inladen van de pagina? Zodat de bezoeker een overzicht heeft van waar hij terecht is gekomen binnen de site structuur?

Ik heb helaas geen voorbeeld van wat ik zou willen. Ik heb al vanalles gezocht over SpryMenu's / TreeViews / SiteMaps / Navigation Bars maar kom niet verder dan dat het menu blijft onthouden wat je wel of niet hebt geexpand/ gecollapsed. Waaronder de methode "autocollapse". Dit werkt perfect als je via het menu zelf navigeert, maar dit is voor mij niet genoeg.

Uitleg:
Als de bezoeker via een directe link bijvoorbeeld binnenkomt op de pagina .../onderwerpB/subonderwerpD/index.html
Wil ik dat het navigatiemenu op die pagina laat zien in welk onderwerp hij terecht is gekomen, dus zo:

+OnderwerpA
-OnderwerpB
spacingSubOnderwerpA
spacingSubOnderwerpB
spacingSubOnderwerpC
spacing*SubOnderwerpD
+OnderwerpC

Zodat ik meteen kan zien dat er nog 3 andere SubOnderwerpen zijn binnen dezelfde OnderwerpB. Dus de andere Onderwerpen (OnderwerpA en OnderwerpB) moeten ingeklapt zijn.

Kan iemand a.u.b helpen?

Laatst bewerkt:
Hoi frankieo,
Welkom op het forum. Ja, het kan! :)
Voor een voorbeeld van rechtstreekse benadering:
En de bijbehorende uitleg van het principe vanaf hier:
Het zal waarschijnlijk even flink zoeken worden in de Spry id's en classes, want die hebben ze puur ingewikkeld gemaakt qua naamgeving. :rolleyes:

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip! Dan ga ik maar eens de "woeste css-truc" toepassen:)

Ik denk dat het geven van ID's aan de menuitem-links wel een goede zaak is, ookal is het veel werk dit kan ik altijd nog gebruiken.
Als ik het goed bedrijp moet ik dan wel ook op alle losse pagina's sommige ID's wel aanroepen en ze stylen/ laten verdwijnen. Dat is nog eens veel handwerk zeg; het gaat bij mij over meer dan 400 pagina's...

Dat heb je snel door!
De pagina's zullen inderdaad alle 400 voorzien moeten worden van een herkenningsteken, als dat er nog niet is.
Maar de uitklap-styles hoeven niet apart per pagina toegevoegd te worden. Er is maar 1 algemeen stylesheet (of onderdeel ervan) nodig met de 400 beslisregels, die allemaal dezelfde formule hebben. Daarmee wordt het submenu uitgeklapt èn de pagina zelf op een of andere manier geaccentueerd. Als je alleen het submenu wilt uitklappen, dan zijn er maar zoveel regels css nodig als er submenu's zijn.
  • Misschien zou ook nog het stylesheet met de beslisregels met wat slimme php geautomatiseerd kunnen worden. Dat hangt ervan af hoe site in elkaar zit, bv. hoe de naamgeving van de pagina's is.
Succes!
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan