• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

NB fout weg halen door een "Als(isfout)", hierna met de uitkomst rekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertjan1966

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2015
Berichten
34
Hallo,

Ik ben bezig met een formule om te gaan controleren of iemand vrijdag niet en 's maandag wel werkt.
Als iemand vrijdag niet werkt en 's maandags wel dan moet deze op vrijdag gebeld worden dat die persoon weet dat hij er maandag moet zijn.

Ik doe dit met verticaal zoeken, soms als die persoon 's maandag voor het eerst er is, staat hij niet in de lijst van de personen die vrijdags werken.
Dit is de reden dat er bij de uitkomst met verticaal zoeken NB aangeeft.

Op zich kun je dit prima weghalen d.m.v. een als(isfout( etc. aan de formule toe te voegen en dan een uitkomst, in geval van NB, aan te geven van 0.
Echter als ik met een "als" formule wil controleren of die persoon vrijdag er niet is (dus "0" is) en 's maandag wel is (dus "1" is) dan pakt hij de "0" die gegeneerd is door de Als(isfout formule, niet. Het lijkt erop dat die "0" als tekst en niet als een waarde wordt weergegeven.

In de bijlage staat een voorbeeld, met fictieve namen.

Wie kan me helpen om dit op te lossen?

Groeten Gert-Jan
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Helpmij.xlsm
    948,5 KB · Weergaven: 47
Wijzig in je formule de "0" in 0.
De " tekens zorgen ervoor dat het tekst is in plaats van een numerieke waarde.
 
Hallo EdMoor,

Ontzettend bedankt voor je waardevolle reactie, ik heb dit getest en het werkt!
Ik had zelf ook nog een andere oplossing bedacht, namelijk de formule vermenigvuldigen met 1.
Dit werkt ook.
De oplossing van jou is echter beter!

Nogmaals bedankt!

Groeten Gert-Jan
 
Het gebruik van IFERROR kan je vaak ook ondervangen. Ook het gebruik van hele kolommen is vaak niet aan te raden.

Code:
=IF(ISNUMBER(MATCH(B6;'vrijdag aanwezig'!$B$6:$B$403;0));VLOOKUP(B6;'vrijdag aanwezig'!$B$6:$C$403;2;0);0)
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Helpmij.xlsb
    367,8 KB · Weergaven: 14
Hallo VenA,

Hartelijk dank voor je reactie.
Ik vind de oplossing die jij aandraagt niet erg begrijpelijk, en zie daarom het voordeel om deze toe te passen er niet van in.
Mijn Excel kennis is redelijk groot maar ik heb met de formule waar jij mee werkt nog nooit iets gedaan.
Ik zal eens uitpluizen hoe die formule van jou werkt!:d

In ieder geval ontzettend bedankt voor je reactie!

Groeten Gert-Jan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan