Ndu.sys problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

vtveen

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2012
De laatste tijd regelmatig een probleem, wanneer ik aan het internetten ben.
Plotsklaps springt mijn scherm op 'blauw' en herstart de PC snel. Net tijd genoeg om te lezen dat het iets met Ndu-sys te maken heeft en vanavond (de laatste keer dat het fout ging) ook nog "KMODE exception not handled"

Uiteraard heel vervelend, vooral omdat werk in bijv word of excel dat niet is opgeslagen verloren gaat.

Ziet er allemaal tamelijk ingewikkeld uit.
Weet niet of ik dat durf te proberen.

weet je zeker dat het deze systeem file is?
Niet Ndis.sys?
Kan te maken hebben met een beschadigd/corrupte netwerkkaart driver.

Ndu.sys is alsnog een driver probleem van je netwerk kaart.
Installeer de laatste versie van de fabrikant zelf.

Kijk in de handleiding van je moederbord bij de specificaties welk merk & type netwerk-controller er op het bord zit.
Vaak is dat Realtek, Broadcom, Intel o.i.d.
Je kunt deze info ook achterhalen m.b.v. Speccy => Netwerk.
Daarna Google => in het zoekveld naam & type invullen gevolgd door driver Win 10
Bijv. Realtek 8119 driver Win 10 => resultaat.

Heb Speccy geïnstalleerd en gedraaid. Waar vind ik dan "type & netwerk controller" ??

In het linker menu onderaan staat Netwerk , daar klik je op en dan zie je in het re-deel v/h scherm de naam en type / modelnr. van deze chip.

Kan het dit zijn:
Qualcomm Atheros AR8151 PCI-E Gigabit Ethernet Controller (NDIS 6.30)

Pak de download uit in een map waar je wilt (Hier staat uitgelegd hoe je kan uitpakken)
Kijk vervolgens of je een 32bit of een 64bitsversie van Windows hebt. ([url=http://antimalwaresoftware.nl/veel-gestelde-vragen-faq/32-of-64-bit-versie-van-een-beveiligingsproduct/]Hier staat een beschrijving hoe u kunt kijken of u een 32 of 64 bit versie van Windows hebt.[/URL])
Vervolgens zie je de volgende bestanden:
  • ath-drivers.url
  • L1C63x64.sys
  • L1C63x86.sys
  • netl1c63x64.inf
  • netlic63x86.inf
  • netl1c63x64.cat
  • netl1c63x86.cat

Klik wanneer je een 32 bits Windows versie hebt, rechts op netlc163x86.inf → Installeren
Klik wanneer je een 64 bits Windows versie hebt, rechts op netlc163x64.inf → Installeren

Klik wanneer je een 64 bits Windows versie hebt, rechts op netlc163x64.inf → Installeren

Bij rechts klikken krijg ik niet "Installeren"

(neem aan dat je overigens netl1c63x64.inf bedoelt)

netl1c63x86.inf is het inderdaad, ongeveer 420KB groot.
Je bent toch niet per vergissing de naam aan het wijzigen? Gebeurd vaak bij klikken op de naam, anders even Esc-drukken.

Probeer het dan eens via apparaatbeheer, selecteer je netwerkkaart en lokaal zoeken naar de driver waar je hem hebt opgeslagen. Windows pakt zelf de geschikte versie.

toetsen <win>-x om systeemmenu te openen;
kies optie 'apparaatbeheer';
dubbelklik in lijst item 'netwerkadapters';
dubbelklik 'Qualcomm Atheros AR8151';
klik tabblad 'stuurprogramma';
klik 'stuurprogramma bijwerken';
klik 'op mijn commputer naar stuurprogramma's zoeken';
klik op 'bladeren' en selecteer de map waarin de al eerder uitgepakte bestanden staan.

Windows zal nieuwere driver, indien aanwezig, dan installeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan