Ndu.sys problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.
In het zoekveld Apparaatbeheer typen.
Klik op het resultaat bovenaan het zoekresultaat.
Er opent een scherm Apparaatbeheer.
Klik op het pijltje voor Netwerk-adapters.
Klik op Atheros AR8151 PCI-E Gigabit Ethernet Controller met je re-muisknop en kies voor stuurprogramma bijwerken.
Niet online zoeken maar de andere optie en blader naar de map waar je het zip-bestand hebt uitgepakt.
Klik op OK en dan zou de juiste driver geïnstalleerd moeten worden.

Resultaat: de beste stuurpromaa's zijn al geïnstalleerd ....

.... nu maar afwachten of ik dat blauwe scherm opnieuw krijg ??

Die melding krijg je omdat er waarschijnlijk een nieuwere, door Microsoft aangepaste, driver ( via Win Update ) is geïnstalleerd.
Dat wil niet zeggen dat die beter zijn.
Je kunt in Apparaatbeheer ook betreffende netwerkcontroller verwijderen en opnieuw opstarten.
Ook dan wordt de driver opnieuw geinstalleerd.

Mijn lokale computer-shop stelt voor een nieuwe installatie te doen.
Is dat een (duer ??) oplossing en loop ik dan risico bestanden etc. kwijt te raken ??

Als je, zonder vooraf een backup te maken, een schone installatie uitvoert, ben je al je data kwijt.
Je kunt er echter ook voor kiezen om een nieuwe installatie uit te voeren met behoud van bestanden.
Dat betekent dat documenten, foto's etc bewaard blijven maar je wel alle andere programma's ( buiten Win 10 ) opnieuw moet installeren zoals bijv. een office-pakket, foto-bewerkingsprogramma etc.
Ik vind het een nogal rigoreus voorstel, vooral omdat het geen enkele garantie biedt dat je probleem dan opgelost is..

Aan jou de keuze.

Klinkt mij ook niet heel erg fijn in de oren.
Ik wacht dan maar liever af of het nu goed/beter gaat.
Anders zal ik proberen een schermafdruk te realiseren als ik weer dat blauwe 'paniek-scherm' krijg.

Als je een BSOD krijgt, noteer dan de stopcode die daar staat ( 0xxxxfxxx ), die is belangrijk.
Die stopcode moet je dan even vermelden in je volgende bericht.

Je kunt ook in de Windows Logboeken kijken of er kritieke fouten zijn vastgelegd in de secties Systeem en Toepassingen.
Een andere optie ( is volgens mij reeds door L.P. geopperd ) is het draaien van WhoCrashed maar dat heeft alleen zin als er crashdumps zijn opgeslagen.

De Ndu.sys is een windows bestand
The error ndu.sys comes with the traditional blue screen.
..............................................

This error message is caused by incompatible hardware drivers and, to be more specific, the Wireless adapter driver.

Dus eigenlijk heb je het hele verhaal voor niks zitten te doen en mag je dat nog allemaal keer doen voor je wifi kaart.

Wat ook nog mogelijk is is:

• Controleer of je de map 'C:\Windows.old\System32\drivers' of de map 'C:\Windows\WinSxS\amd64_microsoft-windows-ndu_31bf3856ad364e35_10.0.19041.1_none_651d7e29f671cb7c' hebt en kijk of er daar een bestand 'ndu.sys' in staat, controleer de versie (10.0.19041.1, datum 7-12-2019), kopieer dit bestand.
    Je kunt natuurlijk ook gewoon het bestand zoeken via windows verkenner.
  • Ga vervolgens naar de map C:\Windows\System32\drivers' zoek daar het bestand ndu.sys, hernoem dat bestand naar b.v. ndu-2.sys.
  • Plak de eerder gekopieerde versie van ndu.sys nu hier naar toe.
  • Herstart de pc.
E.e.a. werkt natuurlijk alleen als je administrator bent, en systeem/verborgen bestanden weergeven hebt aanstaan.

Vraag: zou een "dism /online /cleanup-image /restorehealth" actie zoiets ook kunnen verhelpen?
Of is dat meer voor een ander soort problemen?

"(10.0.19041.1, datum 7-12-2019)"
Wat ik vind is: Bestandsversie 10.0.17763.1 / 15.09.2018

Dat is al een 'ouwetje'
Vraag is nu eerst, heb je inderdaad een wifi in de pc?
Zo ja, dan op dezelfde manier met Speccy opzoek naar het merk en model en de nieuwste drivers bij de fabrikant op gaan zoeken.
Je kan ook gewoon in je apparaatbeheer kijken bij ->netwerkadapters-> of daar iets staat zoals 'Intel Dualband Wireless AC-3610' (hoeft geen intel te zijn, als die maar wireless is)

O ja, de melding "KMODE exception not handled" heeft ook te maken met een 'defecte' driver.

Laatst bewerkt:
Volgens mij geen wifi in de PC
Zie alleen maar diverse malen WAN Miniport.

Al meerdere dagen geen problemen meer gehad.
Het lijkt op gelost. Ik zal de vraag als opgelost melden.

Nadat ik toch weer enkele BSOD's had gehad, nog eens naar een (andere computer'boer') geweest.
Die heeft twee defecte USB-poorten ontkoppeld en een nieuwe cardreader met USB poort geplaatst.
Dat is nu een maand geleden en sindsdien geen BSOD meer gehad.
Ik ga er maar vanuit dat het probleem nu definitief is verholpen.
Ik wilde dat toch even laten weten en u allen bedanken voor het meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan