Nederlandse datumnotatie in Acces wordt Amerikaanse notatie in samenvoeging met Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

ineke1956

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2016
Berichten
6
Hallo,

Ik heb een tabel met daarin begin- en einddatum van een te volgen cursus.
In acces staat de datumnotatie op z'n Nederlands.
Na het samenvoegen met een brief in Word staan die begin- en einddatum op z'n Amerikaans.

Dit moet toch op te lossen zijn? Maar hoe?
Vast bedankt voor reacties.

Ineke
 
Een datum is, in welk programma dan ook, een getal. En dat getal kun je opmaken. Maar het blijft nog steeds een getal, ook als je het exporteert met samenvoegen. In het ontvangende pakket krijg je dus ook een getal binnen. De koppeling waarmee je het getal importeert herkent dan vaak nog wel dat het om een datum gaat, maar omdat de koppeling 'onderhuids' gebruik maakt van Amerikaanse instellingen, zie je altijd een Amerikaanse datumnotatie. Het maakt dus totaal niet uit hoe je die datum in het moederpakket opmaakt. Al gebruik je een bloemetjesfont, het blijft een getal.

Je zult dus aan de ontvangende kant ook wat moeten doen als je een andere opmaak wilt. En dat is simpel, want je kunt een veld elke opmaak geven die je wilt. Kwestie van rechtsklikken op het veld, en de Eigenschappen aanpassen. Dat lost echter nog niks op aan de taal waarin je de datum ziet, en daar ligt nu even je probleem. Dat is zo mogelijk nog simpeler: in Word kun je tekst opmaken in verschillende talen. Dus als je het datumveld selecteert, en je stelt de taal in op Nederlands, dan ben je er al! Daarna hoef je het veld alleen maar te verversen om de datum ook te zien in je document. Gewoon samenvoegen kan natuurlijk ook; Word gebruikt toch de instellingen die in het document staan. Maar de meeste gebruikers vertrouwen daar niet op, en willen ook in het hoofddocument de juiste taal zien. En dat is dan een kwestie van even op <F9> drukken!
 
Een datum is, in welk programma dan ook, een getal. En dat getal kun je opmaken. Maar het blijft nog steeds een getal, ook als je het exporteert met samenvoegen. In het ontvangende pakket krijg je dus ook een getal binnen. De koppeling waarmee je het getal importeert herkent dan vaak nog wel dat het om een datum gaat, maar omdat de koppeling 'onderhuids' gebruik maakt van Amerikaanse instellingen, zie je altijd een Amerikaanse datumnotatie. Het maakt dus totaal niet uit hoe je die datum in het moederpakket opmaakt. Al gebruik je een bloemetjesfont, het blijft een getal.

Je zult dus aan de ontvangende kant ook wat moeten doen als je een andere opmaak wilt. En dat is simpel, want je kunt een veld elke opmaak geven die je wilt. Kwestie van rechtsklikken op het veld, en de Eigenschappen aanpassen. Dat lost echter nog niks op aan de taal waarin je de datum ziet, en daar ligt nu even je probleem. Dat is zo mogelijk nog simpeler: in Word kun je tekst opmaken in verschillende talen. Dus als je het datumveld selecteert, en je stelt de taal in op Nederlands, dan ben je er al! Daarna hoef je het veld alleen maar te verversen om de datum ook te zien in je document. Gewoon samenvoegen kan natuurlijk ook; Word gebruikt toch de instellingen die in het document staan. Maar de meeste gebruikers vertrouwen daar niet op, en willen ook in het hoofddocument de juiste taal zien. En dat is dan een kwestie van even op <F9> drukken!

Dank je wel voor je antwoord, maar ik ben er nog niet uit.
Als ik in Word rechtsklik op het datumveld, zie ik geen eigenschappen.
Er staat wel: Veld bijwerken, Veld bewerken en Andere veldweergave.
Ik ben bezig geweest in Veld bewerken.
In het rijtje veldnamen is dan geselecteerd het veld Mergefield en bij de kolom opmaak kan ik dan alleen maar kiezen uit hoofd- of kleine letters.
Als ik in het rijtje veldnamen kies voor Date, dan komt alleen de datum van vandaag in de brief te staan. Dus dat is het ook niet.

Heb je nog andere suggesties of snap ik het gewoon niet?

Ineke
 
Doe ons een lol en gebruik de quote knop alleen als er iets te quooten is; het is géén antwoordknop. Daarvoor heb je het grote tekstvak.

Ik moest het antwoord uit het hoofd doen, en dan pak je wel eens de verkeerde benaming. De juiste optie zit er wel bij: <Veld bewerken>. Als je die aanklikt, kun je de gewenste opmaak kiezen uit het dialoogvenster. De taal moet je dus op de eerder aangegeven manier instellen.
 
Wat je ook kunt doen: voeg een (tijdelijk) datumveld toe met de juiste pmaak, en kopieer de opmaak code naar je samenvoegveld. Zo doe ik het meestal.
 
Excuses dat ik zo lang niet van mij heb laten horen. Het was nogal druk.
Ik had geluk dat mijn zoon in de buurt was. Hij heeft het even voor mij opgelost.
In ieder geval dank voor jullie reacties.

Ineke
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan