• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Negatief getal naar positief in grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

DutchDisturbed

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2004
Hallo!
Ik loop tegen het probleem aan dat ik bij het maken van een begroting een bepaald getal eerst in zijn normale staat (negatief) wil hebben, maar in de grafiek ernaast zou ik graag willen dat datzelfde getal dus positief wordt.

Is dit mogelijk?

bvd!
Ciao

Kun je een klein xls bestandje zonder vertrouwelijke informatie (fictieve getallen) eens posten.
Met een nadere verklaring waarom negatief opeens positief moet worden.
Ik kan me daar nl. niets bij voorstellen waarom je dat zo wilt tonen in een grafiek.

Bedgrijpen doe ik het ook niet, want waar blijft dan het verschil tussen bijv. opbrengsten en kosten. Maar het enige dat mij lukt is een hulpkolom met de functie =ABS()
In het bereik van een grafiek, of in de onderliggende reeks krijg ik de functie ABS er niet in, ook niet als matrix.
Bij de waarde-as kun je de gegevens nog omgekeerd weergeven, maar dat geldt dan voor alle gegevens.

Mmmm, bij grafiektype kun je ook kiezen voor Cirkel. Die toont wel alles :-)

Richard

Laatst bewerkt:
haha weer eens onduidelijk. Het gaat inderdaad om de kosten en omzet. De kosten staan negatief in de excel. In de eerste grafiek waar ik de samenstelling van de kosten wil laten zien is dit wel handig. Het geeft namelijk een duidelijk verschil aan in de kosten en opbrengsten en ik kan wel de tendens van de lijnen laten zien. Wanneer alles positief is wordt de grafiek wat onduidelijk.

Op een gegeven moment wil ik de grootste kostenpost tegenover de omzet zetten om hier een relatie in te laten zien. Ook om aan te geven waar onze break even ligt. Hierbij is het dus onhandig als de waarde negatief is aangezien die dan nooit zal kruisen met de opbrengsten.

neagtief naar postief

Hoi,

Ik zat met hetzelfde soort probleem.
Ik heb een extra (hulp)kolom gemaakt, daarin het negatieve getal geplaatst en dat vermenigvuldigt met -1 dan wordt het getal positief.
Dus negatieve getal bijv. in A1.
In a2 dan de volgende formule =a1*-1

Volgens mij moet het dan goed zijn.

succes

ErikC

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik zat met hetzelfde soort probleem.
Ik heb een extra (hulp)kolom gemaakt, daarin het negatieve getal geplaatst en dat vermenigvuldigt met -1 dan wordt het getal positief.
Dus negatieve getal bijv. in A1.
In a2 dan de volgende formule =a1*-1

Volgens mij moet het dan goed zijn.

succes

ErikC
Even ter informatie:
zoals Richard1970 voorstelde maakt =ABS() alle getallen positief. Deze functie zou mijn voorkeur hebben. dan heb je ook geen ALS functie nodig.
Tevens kan je =A1*-1 kan je korter schrijven als: =-A1.

Dank! Ik ga die =ABS() functie zeker gebruiken. Had het nu opgelost door eerst het kwadraat van een getal te laten berekenen en vervolgens daar de wortel van te trekken...

Dit maakt de functie alleen onnodig lastig en lang. Dank nog even voor de reactie... ik had een beetje over richard zijn oplossing heengelezen!

ciao

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan