• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Negatieve financiële getallen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

bartvt78

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2017
Besturingssysteem
Mac OS en Windows Parallels
Office versie
Office 365
Goede middag excel experts. Ik heb een file met verscheidene financiële getallen. Bij de positieve is alles ok. Maar als de cel negatief is, komt dat niet als negatieve waarde te staan, maar als positieve waarde, tussen haakjes. Hoe kan ik dit veranderen naar een negatieve financiële waarde? Je kan de cel inderdaad gewoon als getal zetten, maar dan vult de file niet automatisch het euro teken bij in.

Bijlagen

Die optie kan geselecteerd worden bij valuta, maar niet bij financieel. Als ik valuta selecteer, komt er bij de blanco cellen overal een 0 te staan, bij financieel komt er enkel een euro teken met een streepje te staan. Daarom heb ik speciaal voor financieel gekozen, dat is minder vermoeiend aan de ogen. Dus ik had graag negatieve getallen bij de cel notatie als financieel. Misschien is het te ver gezocht, maar ik kon het maar proberen.

Dat lijkt het te zijn. Is dus met aangepaste celnotatie. Echter, ik probeer het te begrijpen wat er staat, nl _ € * #.##0,00_ ;_ € * -#.##0,00_ ;_ € * "-"??_ ;_ @_ , vanwaar de @ en de ?? in deze celnotatie? De rest is me duidelijk. Echter het apestaartje en de vraagtekens zijn voor mij onbekende variabelen. Ik wil ook wel slimmer worden. Alvast dank voor deze celnotatie.

Bij de keuze Euro werkt dat hier gewoon:
Euro.png

Bekijk deze 4voorbeelden eens want ik begrijp niet precies wat je wilt

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank om mee te denken. Popipipo, de cel uitkomst is altijd 0, want er zit telkens een formule achter. Echter overal effectief een 0 is druk aan de ogen. Dus bij 0 moet er komen € -. En als het negatief is, moet het zijn -€. De aangepaste celnotatie doet wat ik er van verwacht. Problem solved.

Ik wil ook wel slimmer worden.

Celopmaak: _ € * #.##0,00_ ;_ € * -#.##0,00_ ;_ € * "-"??_ ;_ @_
De aangepaste opmaak bestaat uit vier delen, gescheiden door een puntkomma. Elk deel specificeert hoe Excel een bepaald type waarde weergeeft:

Positieve getallen: _ € * #.##0,00_
€ voegt het euro-symbool toe.
# staat voor cijfers. De punt (.) is een duizendtalsscheiding.
0 zorgt dat er altijd een getal zichtbaar is, ook als het 0 is.
,00 geeft twee decimalen weer.
_ voegt ruimte toe, zodat de uitlijning netjes blijft, vooral in combinatie met negatieve getallen.

Negatieve getallen: _ € * -#.##0,00_
Hetzelfde als bij positieve getallen, maar met een minteken (-) voor het getal.

Nulwaarden: _ € * "-"??_
In plaats van een numerieke waarde, toont Excel een streepje ("-").
?? zorgt dat het visueel uitgelijnd blijft met de andere waarden door ruimte te reserveren voor cijfers.

Tekst: _ @_
De @ plaatst de tekst zoals ingevoerd.
_ zorgt voor visuele consistentie met de rest van de opmaak.

Met dank aan ChatGPT.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan