• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Negatieve Tijd Excel op 0

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pullstar

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2008
Heya Folks,

Ik ben vast niet de eerste die het vraagt, maar er zijn zoveel vragen over gesteld dat ik het koren van het kaf niet meer kan scheiden.
Ik ben bezig met een rooster sheet. Daarin vermeld ik een aanvangstijd in A1 (bijv 8:00) en een eindtijd in B1 (bijv 16:00). In C1 reken ik het totaal uit minus een half uur pauze met de volgende formule: =(A1-B1)-TIJD(0;30;0)
Als een werknemer die dag vrij is vul ik A1 en B1 "0:00" in. Omdat ik totalen per werknemer per week bereken moet ik dus wel een tijd invoeren. Probleem is echter dat er dan van 0 gewerkte uren toch, door die formule, een half uur pauze wordt afgetrokken, met als resultaat een negatieve tijd en daar doet excel dus niet aan.
Hoe kan ik er voor zorgen, door een toevoeging in de formule, dat de tijd op 0:00 komt als de uitkomst van A1+B1 gelijk aan 0:00 is? (Dus dat het half uur er niet vanaf gaat als de uitkomst gelijk is aan 0:00)

Alvast ontzettend bedankt!

P.S. Heeft iemand een handigere oplossing om het aantal gewerkte uren weer te geven? Ik vermoed dat het verderop in de sheet nog problemen gaat opleveren bij het berekenen van sales percentage. (sales per manuur)

Laatst bewerkt:
Misschien met deze.

=ALS(EN(A1=0;B1=0);"";(A1-B1)-TIJD(0;30;0))

Laat eens een voorbeeldje zien, dat is voor de helpers iets makkelijker.

Ik heb het 1 en ander aangepast (na veel rondzoeken) waardoor de tijd nu als een getal wordt weer gegeven. Dus daar ben ik tot zover uit. Maar ik zit nog met het probleem van de negatieve getallen. Het gaat om de volgende formule: =(B1-A1)*24-0,5

A1 is aanvangstijd, B1 is eindtijd. Resultaat van de formule geeft aantal gewerkte uren.
Maar... als een werknemer niet werkt is het resultaat van deze formule -0,5 en dat is dus ehm....naatje zal ik maar zeggen.

Hoe krijg ik deze waarde op nul indien negatief?

Verder in de berekening heb ik nog een verdubbeling van uren als er op zondag wordt gewerkt. Dat is deze formule: =((B1-A1)*24-0,5)*2

Ook voor deze: Hoe krijg ik deze waarde op nul indien negatief?

Echt super trouwens dat een forum als dit bestaat! Thanx a bunch alvast!

En deze werkt niet?

=ALS(EN(A1=0;B1=0);"";(B1-A1)-TIJD(0;30;0))

Hier blijft de cel leeg als je in zowel A1 en B1 een 0 zet.

Wil je een nul zien.
=ALS(EN(A1=0;B1=0);"0";(B1-A1)-TIJD(0;30;0))

Of ik begrijp het verkeerd, dan mijn excuses.

Bedankt voor je antwoord HSV, maar in mijn 2e vraag zie je dat ik het één en ander heb aangepast. Ik hoef dus geen tijd meer in mindering te brengen maar een hoeveelheid. Ik zie (nog) niet hoe ik dat in jouw formule kan toepassen, maar ik ga er even mee prutsen. Sowieso top dat je even gereageerd hebt!:)

HSV je bent de held van de dag!!!!!! Super bedankt! Het werkt!!!!

HSV for president!:)

:o ..................:thumb:

Zet deze nog even als opgelost als je wil.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan