• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

negatieve tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

vpw

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2001
Berichten
426
Ik heb een spreadsheet gebouwd om tijden te berekenen. Daarbij moeten minuten opgeteld of afgetrokken worden. Het komt wel eens voor dat er dan een negatieve tijd uitkomt. Excel geeft dit echter weer als hekjes. Is hier een oplossing voor? Misschien dat de tijd omgezet kan worden in percentages van een uur, maar ik weet niet zo gauw welke formule ik dan moet gebruiken.

Zie de bijlage
 

Bijlagen

  • tijdregistratie.xls
    21,5 KB · Weergaven: 71
Negatieve tijden bestaan niet in Excel. Je zult je formule moeten uitbreiden met een exta voorwaarde, zodat er bij een evt negatieve tijd een andere berekening wordt toegepast. Bijv door 'I10-vrijdag' te vervangen door 'vrijdag-I10'. Ik weet niet precies of dat is wat je wilt, dus de formule zelf blijf ik je vooralsnog even schuldig, maar volgens mij kom je daar zelf ook wel uit :)
 
Of datumsysteem 1904 toepassen. Deze kan wel overweg met negatieve tijden.
 
Jôh! Wist ik niet... Maar dat systeem heeft wel andere (flinke) nadelen, als ik me niet vergis, toch?
 
Jôh! Wist ik niet... Maar dat systeem heeft wel andere (flinke) nadelen, als ik me niet vergis, toch?
Tja, echte nadelen.... het is in ieder geval niet de standaard in excel.
Ik gebruik het zelf ook niet, dus ik weet er niet zo heel veel van. Ik weet eigenlijk alleen dat het 4 jaren en 1 dag (1462 dagen) scheelt tussen de 2 systemen, en dat 1904 wel met negatieve tijden kan rekenen. 1904 komt geloof ik bij Macintosh vandaan.
Zelf zou ik ook proberen om het probleem op te lossen met jouw aangedragen oplossingen, en als dit niet gaat zou ik gaan kijken naar datumsysteem 1904.
 
Ik heb deze oplossing voor je bedacht.
mbv extra kolommen
- Zo kun je de formules wat makkelijker kopieeren
- Een kolom voor pos tijden en een voor neg tijden.
 

Bijlagen

  • Ttijdregistratie_1.xls
    32,5 KB · Weergaven: 101
He, popipipo, dat is de perfekte oplossing:thumb:

Hatstikke bedankt
 
Popipipo, nog even 1 vraagje. Ik probeer de formules te begrijpen. Alleen begrijp ik in de vert.zoeken-formule niet het begrip weekdag. Hoe kom je daaraan?:eek:
 
Heren,

Ik zie jullie discussie. Ik heb een zelfde soort "probleem". Alleen kan ik geen bestanden downloaden.. Dus ik hoop dat een van jullie mij wil helpen aan de hand van mijn bijgevoegde voorbeeld. En dan uiteraard het antwoord niet in een bestandje gieten aub..

Alvast dank!
 

Bijlagen

  • Uren.xls
    13,5 KB · Weergaven: 53
Heren,

Ik zie jullie discussie. Ik heb een zelfde soort "probleem". Alleen kan ik geen bestanden downloaden.. Dus ik hoop dat een van jullie mij wil helpen aan de hand van mijn bijgevoegde voorbeeld. En dan uiteraard het antwoord niet in een bestandje gieten aub..

Alvast dank!
Ik zou zeggen, de max van G3-H1 en 0, oftewel de formule:
Code:
=MAX(G3-H1;0)
 
Beste Paul,

Ik begrijp niet wat je bedoelt. Maar dat kan zijn omdat ik het bestand nog niet heb toegelicht. In g3 staat de optelling van het aantal gewerkte uren van 1 week. In h1 staat dat er "officïeel" 50 uur gewerkt had moeten. Dus als er meer dan 50 uur gewerkt is, worden het aantal overuren berekend. Maar als er minder gewerkt is, weet je dus niet hoeveel.. Dat zou ik graag willen weten (als het kan).
 
Formule voor H3:
Code:
=ABS(G3-H1)

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Beste Ron,

Ik snap hier het nut niet zo goed van.. Heb zelf ondertussen ook verder lopen stoeien en kom zelf tot de volgende oplossing (zie bijlage). Maar dat vergt wel een aantal extra kolommen, opzich naar tuurlijk niet erg, maar het verdient niet de schoonheidsprijs..
 

Bijlagen

  • Uren2.xls
    13,5 KB · Weergaven: 52
Beste Ron,

Ik snap hier het nut niet zo goed van.. Heb zelf ondertussen ook verder lopen stoeien en kom zelf tot de volgende oplossing (zie bijlage). Maar dat vergt wel een aantal extra kolommen, opzich naar tuurlijk niet erg, maar het verdient niet de schoonheidsprijs..

Waar begrijp je het nut niet van?
Met mijn oplossing heb je geen extra kolommen nodig.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Waarom niet:
Code:
=(G3*24)-(H1*24)
dan krijg je in je eerste voorbeeld met celeigenschap standaard -1,75 uur. Ik vraag me af wat het nut is om het te kiezen voor tijdsvermelding, in dit geval is de vermelding van de eenheid toch geen bezwaar?
 
Formule voor H3:
Code:

=ABS(G3-H1)

Met vriendelijke groet,


Roncancio
Waarom niet deze formule:

Je krijg hetzelfde antwoord als je in G3 48:15:00 of 51:45:00 zet
De ene keer heb je overgewerkt en de andere keer tekort.
En het dat is denk ik niet de bedoeling.
 
Waarom niet deze formule:

Je krijg hetzelfde antwoord als je in G3 48:15:00 of 51:45:00 zet
De ene keer heb je overgewerkt en de andere keer tekort.
En het dat is denk ik niet de bedoeling.

Ik ben/was in de veronderstelling dat TS of Clipstra het verschil wilde weten tussen de 2 tijden, ongeacht welke groter is of niet.
Wellicht heb ik het bij het verkeerde eind.:confused:

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Het "doel" is vrij simpel hoeveel minuten/uren is er overgewerkt of te kort gewerkt. Met 50 uur als basis. Maar als de 48 uur en 15 min van 50 uur aftrek komt er geen uitkomst maar ####. Ik was benieuwd of dat op een of andere manier op te vangen was, waardoor er -/- 1:45:00 kan komen te staan...

Echter mijn "eigen" oplossing voldoet en is geimplenmenteerd, maar ik was (ben) benieuwd of het ook anders (simpeler) kan..

Bedankt voor het mee denken in ieder geval!
 
Het "doel" is vrij simpel hoeveel minuten/uren is er overgewerkt of te kort gewerkt. Met 50 uur als basis. Maar als de 48 uur en 15 min van 50 uur aftrek komt er geen uitkomst maar ####. Ik was benieuwd of dat op een of andere manier op te vangen was, waardoor er -/- 1:45:00 kan komen te staan...

Echter mijn "eigen" oplossing voldoet en is geimplenmenteerd, maar ik was (ben) benieuwd of het ook anders (simpeler) kan..

Bedankt voor het mee denken in ieder geval!

Wat je kan doen is naar Extra - Opties - [tabblad] Berekenen - Datumsysteem 1904 aanvinken.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan