• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

negeren lege cellen in drop down menu

Status
Niet open voor verdere reacties.
Code:
=VERSCHUIVING(P1;1;0;[B]-14[/B];1)

De -14 is het probleem.
Je verschuiving begint bij P1, vervolgens 1 regel omlaag, 0 kolommen naar rechts maar dan 14 regels omhoog!
Dat gaat niet als je op regel 2 zit.
Bovendien kan Excel maar 1 waarde aan in een cel en geen 14.
Daarvoor moet je een datavalidatie gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

=VERSCHUIVING(P1;1;0;AANTAL.ALS(P2:P25;"*")-AANTAL.ALS($P$2:$P$25;"");1)
=VERSCHUIVING(P1;1;0;AANTAL.ALS(P2:P25;"*")-14;1)
=VERSCHUIVING(P1;1;0;24-14;1)
=VERSCHUIVING(P1;1;0;10;1)

AANTAL.ALS(P2:P25;"*") telt ook de formules.

Hoop dat het zo een beetje duidelijker is Gotty.

Het is me hélemaal duidelijk, heel erg bedankt, en Roncancio natuurlijk ook voor de bijdrage. Nu ik die 2 streepjes snap ga ik nog eens even die formule evalueren, daar zal ik ook vast en zeker wat van opsteken :D.

Ik begrijp de formule nu aardig, maar ik moet hem in een bestand verwerken. zie bijlage

Het gaat er om dat ik de waarden van kolom I13 tm I40 in een validatielijst krijg en daar wordt dan vervolgens het volgende drop down menu op toegepast. De formule die eerder bij dit topic is neergezet werkt prima, maar nu staan er in de cellen uitkomsten forumles in plaats van "harde waardes" namelijk:

=ALS(HORIZ.ZOEKEN(WAARDE(LINKS($A$2;3));$C$12:$H$40;RIJ()-11;ONWAAR)="x";B14;"")

Dit zorgt ervoor dat ik geen validatielijst kan maken zoals eerder in dit topic is gedaan. Ik he de oude formule gekopieerd en vanaf cel N12 in hestand gezet om de validatielijst samen te laten stellen.

=ALS(RIJ()-1>SOM(--($B$2:$B$25<>""));"";(INDEX(B$2:B$25;KLEINSTE(ALS($B$2:$B$25<>"";RIJ(B$2:B$25)-1);RIJ(B1)))))

Deze moet dus worden omgezet zodat ik de waardes uit kolom I (008 - buitenschil) etc. onder elkaar krijg in een validatielijst zonder witregels...
Hoe kan ik dit doen???

Bijlagen

Plak onderstaande formule in cel N12, en sluit af met Ctrl+Shift+Enter.
Code:
=ALS(RIJ()-11>SOM(--($I$13:$I$40<>""));"";(INDEX($I$13:$I$40;KLEINSTE(ALS($I$13:$I$40<>"";RIJ($I$13:$I$40)-12);RIJ(B1)))))
Dan doorvoeren tot N40.

Succes.

Bedankt het werkt...
Zou je mij aan kunnen geven wat ik verkeerd deed? ik verving het bereik van B2 etc naar kolom I.
- Ik sloot niet af met ctrl shift enter
- ik veranderde de laatste B1 in de formule naar I12

En hij deed het niet....

Ik heb nog twee plaatsen in het tabblad waar ik dezelfde functionaliteit wil inbouwen.
Maar ondanks het eerdere voorbeeld wil het me niet lukken....
Het gaat om cel AE49 waar ik de validatielijst wil maken van AE49 tm AE 128
en
BT 140 waar ik de valiatielijst wil maken voor BO141 tm BO 536

Kan je me nog een keer uit de brand helpen??? Alvast bedankt:thumb:

Bijlagen

Natuurlijk wil ik je wel helpen, maar ik moet ook wel eens wat geld verdienen om van rond te komen. :D

De formules staan erin Frank.
Om dit zelf een beetje onder de knie te krijgen, moet je een formule eens goed bestuderen, dan was het je misschien wel opgevallen dat waar de formule begint, de rijen er boven er afgetrokken worden, aan het begin van de formule.
En als het bereik dat opgegeven is bv.$O$141:$O$536 er 140 afgetrokken moet worden aan het eind van de formule.

Dus als een formule start op rij 11, dan trek je er 10 af bij =ALS(RIJ()-10
Begint het bereik waar in gezocht moet worden op rij 121 dan 120 eraf aan het eind.

Hoop het zo een beetje duidelijk gemaakt te hebben, en dat je je er een beetje mee kan redden.
Succes natuurlijk.

Bijlagen

HSV TOP!! bedankt.....

ik snap wat je bedoelt. Toch blijf ik het een lastige formule vinden.Wat er precies gebeurt weet ik niet, maar het werkt wel!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan