net aangeschafte 2e hands laptop mega traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

spicegirl

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2012
Berichten
64
Hallo,

Ik heb voor een leuke prijs van een collega een laptopje overgenomen. Weinig gebruikt, een jaar oud. Nu is hij zo mega traag dat er voor mij niet op te werken is. Kan iemand mij aangeven of de volgende specificaties te summier zijn om in een normale snelheid bv een website te openen?

Het is een Asus EeePC 1025C
Processor Intel Atom CPU N2800 1,86 GHz
RAM: 1GB

Voor een indruk van de snelheid: het openen van een website duurt 25 sec. als er verder niets anders draait op de laptop.

Ik heb het laptopje gecheckt op malware, niets gevonden. Ik kreeg hem ook netjes leeg mee.

Alvast bedankt!
 
Wat voor een besturingssysteem staat erop?
Als ik de specs zie is dit een typische windows XP-machine.
Alles zwaarder dan XP zal niet echt vlot lopen hierop.
 
Ja, ik had het net opgezocht. Daar werd ie mee geleverd.
Dat zal nooit een echt snelle laptop worden, maar 25 sec voor het openen van een website is wel erg traag.
Nu valt er heel wat te tweaken aan windows 7, maar dan moet je wel weten wat je aan het doen bent.

Hoeveel It-kennis heb je?
 
Dan zou ik aanraden om met de laptop naar een kennis/vriend te gaan die echt verstand er van heeft (niet dus het bekende "neefje dat ook eens een pc-blad heet gelezen", want die maakt het alleen maar erger) en vraag hem/haar of hij/zij verstand heeft van het tweaken van windows 7 (tweaken is het sneller maken van een computer).

Als je in Den Haag woont wil ik wel helpen.
 
Bedankt voor je advies! Binnenkort spreek ik een IT-er, zal hem eens vragen.
 
Toeval wil dat ik ook een soortgelijk apparaatje heb (ander merk, zelfde specs) en door het verdubbelen van het geheugen wordt het ding 1x zo snel.
 
Ok, zijn we weer wakker, gast0225? ;) :

... en door het verdubbelen van het geheugen wordt het ding 1x zo snel.
Da's dus gelijk... Buiten dat: Meer geheugen maakt het er niet sneller op, er kunnen alleen meer toepassingen tegelijk gebruikt worden. Wat soms wel wat snelheidswinst kan opleveren, omdat er niet eerst naar het wisselbestand, indien aanwezig, op de hardeschijf geschreven & gelezen moet worden.

Die EeePc'tjes zijn leuk, zeker de 2de generatie met W7, maar standaard staan ze ingesteld op zuinigheid & uithoudingsvermogen, niet zozeer op snelheid.

In dit geval kan het in eerste instantie even duren voordat de browser, of willekeurige andere toepassing, in de achtergrond alles klaar heeft gezet, maar daarna moet het wel iets meer opschieten dan 25 seconden. Alhoewel dat ook met de verbinding & laatste maar niet de minste, wat de bezochte website wil laden.

Eenvoudigste "tweak" - optimalisatie - zoals door srpchulp voorgesteld, is om in Energiebeheer het standaardplan Balanced te wijzigen in Performance. Zuipt wel accu.
 
@spicegirl

ik heb je startbericht nog eens doorgelezen en je schrijft dat je het ding netjes leeg meekreeg. Ik neem aan dat je daarmee bedoelde dat alleen Windows er nog op stond? De vraag die zich dan ook voordoet is hoe de vorige eigenaar 'm leeg heeft gemaakt: als hij (bijv.) in de verkenner het e.e.a. aan progjes heeft gewist zou ook daar heel goed een deel van het probleem kunnen zitten: het register zou nog erg 'vol' kunnen zitten met verwijzingen naar reeds verwijderde progjes + de machine zou nog tal van oude herstelpunten kunnen bevatten. Dit laatste kun je trouwens vrij simpel checken door even naar systeemherstel te gaan en te bekijken of er nog oude herstelpunten beschikbaar zijn. Zo ja, dan heb je een deel van de oorzaak gevonden, ic. de vorige eigenaar heeft 'm niet 'netjes' leeg gemaakt.

Een aanrader om dit op te lossen is het gebruik van Ccleaner. Dit is een gratis tool die absoluut veilig is. Als ik het mij goed herinner dan staat in de laatste of voorlaatste nieuwsbrief van de Helpmij nog een beschrijving van Ccleaner.

Tot slot : de Helpmij is een vrij goede hulpverlener, alleen is het een vrij toegankelijk medium waar idd. ook mensen kunnen reageren die "ooit een computerblad hebben gelezen" en daardoor soms wat schrijven wat niet helemaal juist is.

In het bericht hierboven tref je dan ook iets dergelijks aan: zo kun je daar lezen dat het uitbreiden van het geheugen de machine niet sneller zou maken. Je kunt een heleboel dingen aannemen of niet aannemen, maar het verdubbelen van het geheugen bij een netbookje zoals jij hebt, maakt de machine gelijk véél sneller. Als je in de gelegenheid bent om het even te testen bij iemand die een 2 giga reepje heeft liggen voor een netboekje, dan zal je dat ervaren.
Echter, het feit dat dat je meer dan twintig seconden moet wachten op het openen van een website, is absoluut niet alleen op te lossen met verdubbeling van de hoeveelheid geheugen. Daar ligt een andere oorzaak (mede) aan ten grondslag.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even gecheckt, maar er zijn geen oude systeemherstel punten meer. Ik wil nu eerst ccleaner downloaden, ik zie echter dat ik ook een free trial van de professional en de professional plus kan downloaden, is dat niet handiger?

Ik ga nog even kijken naar het energiebeheer, misschien helpt dat voor nu even. En uitbreiden van het geheugen, wat voor kosten zitten daaraan? Want zo veel heb ik er nou ook weer niet voor betaald.
 
Je kunt het beste de gratis versie van Ccleaner downloaden, die volstaat.
Het geheugen is relatief kostbaar. Een jaar of 4 geleden betaalde ik iets van 65 euro voor een reepje van 2 giga en omdat mijn Toshiba netbookje maar 1 geheugenbankje heeft, hield ik het oorspronkelijke reepje van 1 gig dus over. Ik neem aan dat jouw machine ook maar 1 geheugenbankje heeft?

Pas tijdens de installatie van Ccleaner trouwens even op dat je geen gratis "toolbar" en / of andere browser meeselecteert. Dat is namelijk standaard aangevinkt (dat je dat meeinstalleert). Ik heb nooit begrepen dat een gerenommeerde tool als Ccleaner dergelijke ongevraagde 'meuk' meeinstalleert als je niet scherp bent tijdens de installatie.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt een lichtere browser overwegen: Firefox light
http://sourceforge.net/projects/lightfirefox/
Heb ik onlangs nog op een Samsung 10 inch netboekje gezet.
En omdat het nog een mooi ding was heb ik er een kleine SD (64 GB, 32GB is maar iets goedkoper en kan krap zijn) ingezet en 2 GB ram.
Hij loopt nu al een speer... kan jaren mee....
Dus zelf afwegen of je het er voor over hebt...
 
Ik heb ccleaner gedraaid, 89 MB verwijderd. energiebeheer aangepast. Nu is het openen van dezelfde site 1:06 minuut.
Als browser heb ik nu chrome. Deze ga ik vervangen door firefox, bedankt voor de tip.

Waar kan ik vinden hoeveel geheugenbankjes ik heb?

@andre, wat bedoel je met die SD erin zetten?
 
Zo, een andere browser scheelt enorm! Ik wist niet dat dit zoveel kon schelen! Zelfde site nu 4 sec. Weet iemand ook een lichtere variant van Microsoft Outlook?
 
ALs het al een oude laptop betreft, zou ik er geen geld maar aan besteden. Een SSD is inderdaad super snel, maar dan zul je toch ook het geheugen moeten verhogen, naar mijn idee.
En is het de laptop wel waard?
1 GB. geheugen voor Wind 7 vind ik zelf te weinig.
Wat je erop kan zetten (en dat is veilig en snel) is een linux variant, maar dat moet je wel willen. Het is even wennen want het werkt iets anders, maar als je dat eenmaal door hebt, wil je niet anders meer.

Verder zou ik als je er zelf geen verstand van hebt, de laptop laten opschonen door iemand die weet wat die doet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan