net send error

Status
Niet open voor verdere reacties.

BugMenOT2

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2006
Berichten
296
Hallo,

Ik zou met "NET SEND" willen comuniceren maar dan krijg ik dit probleem.

C:\Documents and Settings\mycallbo>net send RTD2 hoi
Fout bij het sturen van een bericht naar RTD2.

Kan de berichtenalias niet vinden op het netwerk.

Typ NET HELPMSG 2273 voor meer hulp.

Maar ik zou deze service willn gebruiken en geen apart programma

service gestart: Messenger
service gestart: Alerter

Kan iemand me hierbij helpen.

groetjes
 
De syntax is als volgt:
Code:
De syntaxis van deze opdracht is:

NET SEND
{naam | * | /DOMAIN[:naam] | /USERS} bericht

Je ziet dus dat je een gebruiker moet aangeven. Is die RTD2 wel een gebruikersnaam van een ingelogde gebruiker? En zit die gebruiker op het lokale computernetwerk ingelogd?

Tijs.
 
Ik heb de gebruikersnaam als voorbeel genomen.

C:\Documents and Settings\mycallbo>net send marc hoi
Fout bij het sturen van een bericht naar marc.

Kan de berichtenalias niet vinden op het netwerk.

Typ NET HELPMSG 2273 voor meer hulp.

hier is de volledige juiste!

het andere was VB.
 
Dit zijn typisch zaken die door firewalls worden afgevangen. Kijk eens of daar het probleem zit?

Overigens heb ik het verkeerd aangegeven: Je moet een computernaam opgeven als eerste parameter. Is marc een pc of een gebruikersnaam?

Zie bijlage.

Het ip-adres van de betrokken pc mag ook als parameter: Vul ik mijn ip-adres in, dan komt het ook aan.

Succes,

Tijs.
 

Bijlagen

  • net_send.JPG
    net_send.JPG
    24,5 KB · Weergaven: 40
thnx

Ja, het lag aan de firewall.

Ik heb file sharing gedeblokkeerd.

:thumb:

Maar heb nog 1 vraagje

Als je net send 0.0.0.0 "test"

dan gaat dit naar alle usersaccount op die pc's
is er een mogelijkheid om maar naar 1 user tegelijk te sturen en niet naar allemaal op die pc ?

groetjes, benny
 
Belangrijkste is dat je de services Alerter en Messenger gestart hebt.
Kijk hiertoe bij Start -> Uitvoeren -> Services.msc

Kijk of de Alerter misschien uitgeschakeld staat en kijk datzelfde na bij Messenger. Indien uitgeschakeld, op opstarttype Automatisch zetten en Start drukken.

Verder geldt dat vooral firewalls dergelijke meldingen uitschakelen. Kijk die dus ook na (evt. ook in je router als die een ingebouwde firewall heeft).

Tijs.
 
Gedaan (Services) werkt nog steeds niet, zal het dan toch aan firewall liggen?
Heb ook nod32 kan dat ook blokkeren ?
 
NOD32 is, zover ik weet, alleen een anti-virus programma. Maar je kunt 'm natuurlijk tijdelijk uitzetten om te testen.

Overigens is het ook van belang dat normaal gesproken het Net Send commando alleen werkt op een lokaal netwerk, dus niet over Internet. Dat heeft te maken met de routers die mensen gebruiken, die dat verkeer tegenhouden (tenzij porforwarding is ingesteld op de router, maar dan kan natuurlijk maar 1 pc worden bereikt).

Tijs.
 
Ja weet, we zitten in dezelfde werkgroep dus een lokaal netwerk. zitten met een paar routers op het modem aangesloten.
Over het hele netwerk werkt prima maar naar 1 enkele computer werkt niet.
 
Dan firewall nakijken. Is er geen aparte firewall software geïnstalleerd, dan kijken of de Windows Firewall actief is.

Start -> Uitvoeren -> firewall.cpl

Succes,

Tijs.
 
Windows Firewall zie ik maar wat moet ik nu doen, messenger service toestaan??
ik weet ook niet wat die poorten zijn?
 
Laatst bewerkt:
Maar het is toch raar want ik kan over het hele netwerk wel verzenden, en dan ontvangt iedereen het ook, maar naar 1 bepaalde computer niet?
 
Lijkt mij vanuit een forum niet te bekijken wat er met dat ding specifiek aan de hand is. Bovendien weten wij niet of het ding dezelfde hardware + besturingssysteem-versie bevat als de andere pc's.

Tijs.
 
We hebben 3 computers, 2 met home edition 1 met proffesional, een bericht over het hele netwerk gaat wel, maar apart naar elkaar niet.
van home naar home niet, van home naar proffesional niet.
 
En hoe heb je dat dan geprobeerd? Op basis van gebruiker kan niet, lijkt me, dus zul je het op basis van ip-adres of werkstationsnaam moeten doen.

Geef eens wat meer informatie over hoe de werkstations heten, wat je hebt geprobeerd (letterlijk citeren aub) en welke (fout-)meldingen daarbij ontstonden.

Tijs.
 
O sorry het is al gefixd, het is een algemeen probleem in XP SP2 kom ik achter, het kan opgelost worden door de messenger-service opnieuw te starten, gehoord van een andere helpmij gebruiker.

Dankjewel iniedergeval. :thumb:

Larsje1995. :cool:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan