Netgear wndr3700 achter Thompson Speedtouch

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jannet

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2000
Ik heb internetplusbellen van KPN en daarom aangewezen op een Thompson Speedtouch 780. Daarachter heb ik sinds kort een Netgear WNDR3700 router. Aan de router hangen een mediaspeler (Dune en 2 pc's bekabeld).
Ik heb geen verstand van netwerken en weet dus niet hoe deze apparaten met elkaar communiceren. De IPadressen worden uitgedeeld via DHCP. Kan iemand mij uitleggen wat er door de Thompson wordt geregeld en wat door de Netgear. Verder heb ik behoefte aan een stap voor stap uitleg hoe in deze specifieke setting een poort kan worden opengezet voor utorrent. Ik heb in de netgear een poort opengezet. Het icoontje onderin utorrent wordt groen, maar de downloadsnelheid is extreem laag. Als ik de verbindingstest doet dan geeft utorent aan dat de poort gesloten is, maar dat ik wel kan downloaden. Moet ik en statisch IP-adres instellen en hoe doe ik dat met deze configuratie.
Veel vragen, maar alle kleine beetjes antwoord vergroten mijn inzicht. Dus spui alsjeblieft wat je weet.

Kijk hier, de 2de posting.

Lees voor RouterOud de Speedtouch en voor RouterNieuw de Netgear.
Als je dat werkend hebt hoef je alleen nog op de Speedtouch ("RouterOud") te portforwarden, dus niet (ook) op de Netgear ("RouterNieuw").

Succes,

Tijs.

Hoi Tijs,

Bedankt voor je reactie. Was heel verhelderend.
Ik gebruik de netgear ook nog voor een draadloze verbinding met een laptop en een iphone. Ik zou hem dus niet als hub willen gaan instellen. Vind ik eigenlijk ook een beetje zonde want hij heeft zoveel functionaliteit.
Kan het ook andersom dat ik ik de speedtouch alleen voor het internetsignaal en de telefonie gebruik en dat de netgear verder alles regelt?

Contact tussen laptop en iphone kan ook gewoon in die nieuwe setup, namelijk via het dan actieve netwerk van RouterOud waar beiden in zijn opgenomen! :)
Stel dat de router bovendien de mogelijkheid biedt tot printerserver-functionaliteit etc., dan is die niet verloren in die nieuwe setup.

En nee, ik raad je niet aan in de Speedtouch te gaan klungelen om die tot modem te degraderen. Hier heb ik een hoop goede redenen voor:
a. Stel dat het apparaat storing geeft, dan zal de helpdesk vaak verzoeken om het apparaat terug te zetten naar fabriekswaarden. De resultaten van je geklungel zijn dan om zeep, en je zult het dan opnieuw werkend moeten maken.
b. Stel dat het apparaat storing geeft en de helpdesk stuurt je, als vervanging, zo'n zelfde apparaat of (nog lastiger) een ander merk/type dan zul je ook dan alles weer werkend moeten maken. Als het een ander merk/type is zul je dan nog moeten uitzoeken en beoordelen of dat wel werkend te krijgen is op de manier zoals jij het met de originele Speedtouch had ingericht.

Vergeet niet dat de verantwoordelijkheid van de provider loopt t/m het modem/router die zij geleverd hebben... Ga je daarin (veel) klungelen en er komen problemen, dan gaat het geklungel zich tegen je richten (zie boven).

Tijs.

Ok Tijs, dat is duidelijk. Dan ga ik het op jouw manier proberen. Dank je wel!!!

Hoi Tijs,

Ben zojuist in de speedtouch op zoek gegaan naar de reeks, maar die is niet te vinden. Wel weet ik het extern ip-adres en de ip-adressen die uitgedeeld worden aan de netgear en aan o.a. mijn pc verder staat daar nog het ip adres van de dsl device(dat zal de speedtouch zelf zijn denk ik. De eerste 2 zijn opeenvolgend 192.168. 1. .. en de dsl device krijgt een veel hoger nummer. Kan ik deze nummers veilig noemen?
In de netgear krijgen de aangesloten apparaten een nummer in de reeks 10.0.0. ..

Vlgs. de handleiding geeft een Speedtouch 780 standaard ip-adressen uit in de reeks 192.168.1.64 t/m 192.168.1.253

De ST780 heeft zelf (standaard) 192.168.1.254

Dat betekent dat je voor Netgear als LAN-ipadres zou moeten kunnen kiezen een ip-adres in de reeks 192.168.1.1 t/m 192.168.1.63
Als de aan pc's/laptops toegewezen ip-adressen op het Speedtouch netwerk inderdaad in die reeks liggen van 192.168.1.64 t/m 192.168.1.253, dan lijkt me 1 van de volgende mogelijkheden als ip-adres voor de Netgear prima:
192.168.1.10
192.168.1.20
192.168.1.30
192.168.1.40
192.168.1.50

Kies maar ;) Schrijf wel even op een papiertje/sticker welk ip-adres het is geworden, want het is een vast ingesteld ip-adres.
PS: Het subnetmasker dat je moet gebruiken bij die LAN-instellingen is 255.255.255.0

Succes,

Tijs.

Hoi Tijs,

Ik heb stap d uitgevoerd. DHCP uitgeschakeld in de netgear, portforwarding uitgezet en firewall uitgezet.
Heb een statisch Ip adres uit jouw lijstje gekozen en subnetmasker ingesteld zoals jij aangaf. Het adres van de gateway is het adres van de speedtouch. Primaire dns staat ingevuld, secundaire niet. Ik heb nog steeds internetverbinding,zelfs na het opnieuw opstarten van de pc. Ik kan nog steeds in de netgear komen.In de speedtouch staat m'n netgear nog steeds op ethernetpoort 1, alleen nu als unknown. Ik heb de kabels dus nog niet verandert.
Zie ik iets over het hoofd?

Uit jouw verhaal krijg ik de volgende indruk:
Je hebt het WAN (ook wel Internet) ip-adres in de Netgear van Automatisch toewijzen gehaald in en omgezet naar dat 1921.68.1.x ip-adres. De netwerkkabel vanaf de Speedtouch zit nog steeds in de WAN/Internet poort van de Netgear.

Dit is dus helemaal fout: Het is de bedoeling dat het WAN ip-adres op Automatisch verkrijgen (via DHCP) blijft staan, en dat het LAN ip-adres wordt aangepast naar die 1921.168.1.x reeks. Om je nog maar verder bij het handje te nemen: Zet éérst die WAN/Internet instelling weer terug zoals het stond, en vervang daarna dat 10.x.x.x adres in het LAN-gedeelte door het door jou gekozen 192.168.1.x ip-adres... Vandaar ook dat je daarna direct de verbinding verliest met de Netgear en je dus je pc moet afsluiten. Die mag pas weer aan zodra je de kabel-omwisseling gedaan hebt (zie hieronder).

En daarna vanaf de Speedtouch de netwerkkabel stoppen in 1 van de LAN poorten van de Netgear; er mag dus geen géén kabel meer in de WAN/Internet poort van de Netgear zitten.

[off-topic]Is mijn Nederlands zo slecht of ligt het aan de vragensteller die gewoon niet wil lezen wat er staat??[/off-topic]

Tijs.

Laatst bewerkt:
Beste Tijs,

Ik heb alles weer teruggezet. De speedtouch ziet dus mijn netgear weer en geeft hem automatisch een Ip adres. Vervolgens in de netgear ook weer alles teruggezet op automatisch een Ip adres verkrijgen en bij de LANinstellingen staat nu gewoon weer een 10.0.0 .. adres. Bij LAN instellingen: Router gebruiken als DHCP server op dezelfde pagina staat aan.
Als ik nu het 10.0.0... adres wil wijzigen in een 192.168.1 .. uit jouw rijtje dan krijg ik de foutmelding: Het IP-adres levert een conflict met het WAN-IP-subnet op. Voer een ander IP-adres in.
Het subnetmasker staat op 255.255. enz.zoals jij aangaf.

Prachtige melding, hier kunnen we héél veel mee.
Wat je moet doen is het volgende:
Koppel éérst de Netgear los van de Speedtouch.
Ga daarna weer in de configuratie 'website' van de Netgear en wijzig het LAN ip-adres en sla de instelling op. Sluit je pc af.
Sluit de kabel die je er zojuist uitgehaald hebt nu in een van de LAN poorten van de Netgear.
Start je pc weer op en maak (bedraad of draadloos) verbinding met de Netgear. Het zou dan allemaal moeten werken.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Beste Tijs,

Na het loskoppelen van de netgear van de speedtouch heb ik opnieuw ingelogd in de webinterface van de netgear en geprobeerd het adres te wijzigen van een 10.0 naar een 192.168. maar de foutmelding blijft.

Wat je in ieder geval moet doen is de Netgear losgekoppeld laten van de Speedtouch totdat je dat LAN ip-adres correct hebt kunnen instellen.

Probeer, als 'noodmaatregel' de Netgear uit te zetten, minuut of zo wachten, weer aanzetten, opnieuw proberen het LAN ip-adres aan te passen.

Ik ga er natuurlijk wél vanuit dat de WAN-instellingen weer op Automatisch ip-adres verkrijgen staan, nu, dus niet meer op dat door jou eerder vast ingestelde 192.168.1.x ip-adres(!)

Als het dan nóg niet lukt, zet dan een vast ip-adres bij de WAN-instellingen dat juist niet valt in het 192.168.1.x segment.

Je zou daar dus (weer met subnetmasker 255.255.255.0) het ip-adres 192.168.9.9 kunnen invullen met standaardgateway 192.168.9.12.

Hierna moet die foutmelding echt weg zijn, en kun je eindelijk aan je 'echte werk' beginnen aan de LAN-kant. ;)

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan