Netstroom aansluiting kapot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dillondarko

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 apr 2007
Hoi,

Ik heb hier een al wat oudere Packard Hell E3215 laptop liggen met een kapotte netstroom aansluiting, naar aanleiding van een valpartij. De laptop is van een klant. De 'min' aansluiting is er nog, maar de 'plus' zat als een pennetje in het midden en is nu afgebroken. Is dit nog te redden? De laptop is verder nog helemaal intact. Solderen is ook prima te doen, maar dan zal ik alleen de passende connector moeten hebben. Waar kan ik deze halen/bestellen?

De orriginele bestellen gaat meestal niet lukken.
Een enkele keer is een goede oplossing op de oude connector eruit te halen en mee te nemen naar een elektronika handelaar. Een die losse componenten verkoopt.

Je kunt dan vaak een passend model aanschaffen, die met een beetje kunst en vliegwerk in de laptop past.
Let ook op, of de adapter plug dan nog past, of dat je die ook moet vervangen.

1 tricky puntje: Meestal hebben laptop moederborden een "Multilayer print".
Dat maakt solderen van componenten nagenoeg niet mogelijk.
Als er soldeer smelt tussen de layers in, ben je klaar.....

Andere optie (voour oude bakkies) is om een kort kabeltje (15 cm) uit de laptop te laten hangen, en daar een contra op te zetten.
De kabel kun je dan aan de buitenkant van de connector op het moederbord solderen.
Heb je geen last van de multi-layer.
Minder elegant, maar voor een klaptop die nog 2 jaar meegaat......

Wat dat je van: "Een lego-klaptop" ?!?! :p:p:p

Heb eventjes voor je gekeken, maar dit is bij het netstroomgedeelte geen multi-layer kant. De pinnetjes steken door gaatjes in het moederbord, en zijn aan de onderkant valstgesoldeerd. Het lijkt er over het algemeen niet moeilijk uit te zien.

Het stekkertje zelf lijkt verdacht veel op een universeel dingetje met een totale diameter van 5 á 6 mm. Uiteindelijk hoeft het er ook ziet zo super uit te zien, als die mensen maar kunnen werken op het beestje vinden ze het goed.

Enne, klaptoppie is niet van mij, maar lego-laptop is wel een leuk idee!

Ok, kijk eens of je iets met Conrad kunt doen.

Lukt het niet, roep dan maar.
Ik heb voldoende ervaring met dit soort defecten.

*Roep*

Heb geen idee waar ik op de site moet kijken. Solderen enz. kan ik zelf wel, maar zo'n contact-blokje vinden is een stuk moeilijker voor mij...

2 opties:

1: Woon je ver uit de buurt van Dordrecht of Rozenburg (zuid holland)?
Neem de laptop mee, dan fix ik die voor je.

2: De-soldeer heel voorzichtig de connector, laat em heel, en verbuig geen pootjes.
Stuur em dan op de post naar mij toe. Ik zal een passende vervanger zoeken.

Rozenburg is hier een steenworp afstand. +/- 15 km geeft Maps aan. Stukje N57 tot aan de A15, dan ben 'k er zo. Stuur maar een mailtje, dan spreken we wat af. Zal ook even mijn ouders inlichten.

Laatst bewerkt:
Hoi,

De laptop viel niet meer te maken. Ander stekkertje geprobeerd, vanalles gesoldeerd, een hoop nieuwe scheldwoorden geleerd:evil:.

De laptop met volledige inhoud mocht ik hebben (voor niets!), op voorwaarde dat al haar (dierbare) foto's gered zouden worden. Dinsdag rijd ik met m'n pa even naar Alternate voor een 44<-->40-pins IDE adapter en nog wat ander spul dat gehaald moest worden.

De laptop is van 2003, en doet het prima, op de aansluiting van de netstroom na. Er zit ook nog een 100% goedwerkende AMD Athlon 2000+ processor in, waarvan ik de socket en corenaam alleen niet weet. Hier maak ik nog een topic over in de Marktplaats sectie. Echter zijn de HDD, CD/DVD drive, DDR geheugen en WLAN adapter nu van mij!;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan