• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Netto werkuren in excel berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

NoudvH

Verenigingslid
Lid geworden
2 sep 2016
Beste iedereen,
Bekijk bijlage 277471

Ik dien van een proces met 2 stappen de netto doolooptijd te bepalen van elke stap afzonderlijk en van het totaal
ik heb in eenzelfde topic uit 2013 de volgende formule van "plongske" gebruikt en aangepast op mijn tabel

=(TIJDWAARDE(UUR($J2)&":"&MINUUT($J2))-$Q$2)+($Q$3-TIJDWAARDE(UUR($H2)&":"&MINUUT($H2)))+((NETTO.WERKDAGEN($H2;$J2;$O$2:$O$11)-2)/24*UUR(Q$3-Q$2))

Maar ik krijg wel erg vreemde resultaten.
Heb ik iets verkeerd gedaan of een denkfout gemaakt

Kan iemand me hiermee helpen
NB: bestand in xlsb formaat werd anders net te groot

MvG
Noud

Deze kwam nog uit mijn begin periode:d
Je hebt niks verkeerd gedaan( de formule voldoet niet aan uw toepassing)
Er is ook wel een denkfout gemaakt
UUR(Q$3-Q$2) hier krijg je enkel de uren. Je heb ook de minuten nodig en dan nog decimaal.
Ik heb andere formules gebruikt voor uw bestand.
Test maar even of het klopt

Bijlagen

Thnx

Beste Plongske,

hartelijk dank voor de moeite,
dit lijkt inderdaad op de oplossing ik ga het maandag meteen proberen op het complete bestand,
en ik ga een poging wagen om de formule te begrijpen

prettig weekend, nogmaals bedankt en ik laat even weten of het idd compleet werkt

Grtn Noud

en ik ga een poging wagen om de formule te begrijpen
Even een voorzetje
Met de rest functie worden de tijd van de datum gescheiden.
De 0 in de max functie dient om negatieve tijden te voorkomen

ik snap het al. de begin en de einddatum moeten altijd op een werkdag vallen.
anders moeten de formules aangepast worden.

@Sylvester
de begin en de einddatum moeten altijd op een werkdag vallen
Ze moeten niet op een werkdag vallen, maar ze worden niet meegerekend.

Laatst bewerkt:
Plongske, als de begintijd niet perse op een geldige werkdag moet vallen kijk dan eens naar het voorbeeld uit post 6

Oeps:eek:
Blijkbaar toch te lang blijven hangen aan den toog gisterenavond.:d
De formules zullen inderdaad moeten aangepast worden indien het proces gestart of stopt in een weekend / verlofdag.
Ik dacht nochtans dat ,met de max formule die je hier ooit geplaatst had, dit de oplossing was.

@Sylvester
Even een vraagje
Weet jij hoe Excel omgaat met 4/01/2016 0:00
Is dit het begin of einde van de dag?

Begin.
23:59:59 is het einde voor zover ik me dat weet te herinneren.

@Ginger
Thanks
Klopt inderdaad het is het begin van de dag.

@ Sylvester
Indien de weekends dienen meegerekend worden kan de de NETTO.WERKDAGEN vervangen door NETWERKDAGEN.INTL
Bij de weekends vul je dan "0000000" in

beste allen

Het betreft een proces waar patienten binnenkomen voor een onderzoek
De binnenkomst en de eerste verwerking kunnen buiten kantoortijden vallen (of buiten werkdagen)
De laatste tijd valt altijd tijdens kantooruren. Ik dien alleen het deel in kantooruren te berekenen

Plongske, Sylvester,
Ik zal eea vandaag op morgen met de laatste aanpassing uittesten op het hele bestand (> 80.000 rijen)
en laat zsm wat horen
Alvast bedankt voor de input.

grtn Noud

Laatst bewerkt:
@ plongske & Sylvester

de functie NETWERDAGEN.INTL levert ook de oplossing niet want de weekenden tellen niet mee NETTO.WERKDAGEN is volgens mij wel de juiste formule

wat ik wil bereken uit een bepaalde tijdsperiode is het volgende
tel alleen de tijden waarvoor geldt: "08:00 < uu:mm < 18:00" op werkbare dagen (geen weekenden en feestdagen)

Ik heb dit op papier als volgt benaderd;
Voor elke dag in een bewuste periode geldt voor stap 1 het volgende

A= tijdstip (uu.mm) - aanvang werktijd (08:00) een negatieve waarde wordt op 0:00 ( :mm) gesteld
B= einde werkdag ( 17:00) - eindtijd (uu:mm) een negatieve waarde wordt op 0:00 ( :mm) gesteld
de netto werktijd per dag is dan C =17:30- 8:00 ( :mm) - A - B
vervolgend kan waarde C opgeteld worden voor alle dagen waarvoor geld dat de datum van C geen weekenddag ( datum C niet gelijk za en datum C niet gelijk zo) of een feestdag is (datum C niet gelijk "datum tabel)

wiskundig kan ik dit wel uitdrukken, maar ik krijg het niet in een formule in excel. Ook niet als ik extra velden als weekdag ( ma tm vrijdag) in de rijen opneem :(

kunnen jullie hier mogelijk wel een formule voor opstellen?

m vr grtn
Noud

de functie NETWERDAGEN.INTL levert ook de oplossing niet
Dus ook deze niet uit #5?
Maak dan eens een voorbeeldje met de verwachte uitkomsten

ps. Met NETWERDAGEN.INTL kan je zelf bepalen welke dagen als weekend worden aanzien. Kijk maar even in de helpfunctie van Excel

Laatst bewerkt:
@ Plongske

met de formule uit #5 lukt het me niet, want als ik de begintijd verander naar 3-1-2016 17:00 dan wordt de tijd minder.
Ik zal morgen een lijst met gewenste uitkomsten te maken.

grtn Noud

:mad: Dacht het gevonden te hebben met deze
Code:
=MAX(0;$H$3-MAX($H$2;REST(A2;1))+MAX(0;MIN($H$3;REST(B2;1)-$H$2);MAX(0;MIN($H$3;REST(B2;1))-MAX($H$2;REST(A2;1)))))+(NETWERKDAGEN.INTL(A2;B2;1;$I$2:$I$11)-2)*($H$3-$H$2)+NIET(NETWERKDAGEN.INTL(A2;A2;1;$I$2:$I$11))*($H$3-$H$2)
Blijkt nu met het nieuw voorbeeld hij 30 minuten te veel telt.
Zoek nog even verder.
Heb bewust even NETWERKDAGEN.INTL gebruikt omdat deze nu de gewone weekends gebruikt.

Ik heb nog eens over de verschillende mogelijkheden die optreden nagedacht.
Zoals ik er nu naar kijk zou ik de optelling anders moeten benaderen als de begin en einddatum op 1 dag vallen of als de begin en einddatum op verschillenda data vallen.
Ik ga even uitpuzzelen of ik de telling op kan knippen en welke voorwaarden ik dan per deel moet stellen.

mogelijk kunnen we dan vaststellen welke voorwaarden nog niet optimaal werken.

Grtn Noud

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan