Netwerk 98se en XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

druif11

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2004
Berichten
48
Hallo,

ik heb een Etech adsl router gekocht en heb op beide computers nu internet en werkt perfect... nu heb ik da ding ook aangeschaft om een netwerk te maken, alleen kom ik er niet helemaal uit hoe????

1e computer 98SE en 2e staat XP

groeten jack
 
Hoe moet ik mijn bestanden delen? Onder Windows werkt het delen van bestanden zeer eenvoudig, wanneer de 'Client voor Microsoft-netwerken' en de 'Bestands- en printerdeling voor Microsoft-netwerken' is geïnstalleerd. Om de map te delen moet je met de rechtermuisknop op de map klikken, vervolgens 'delen en beveiliging' selecteren en de map als gedeeld markeren. Let er wel op dat de rechten onder Windows 2000/XP/2003 goed worden ingesteld, hoe dat moet wordt onder het volgende kopje behandeld.

Onder Linux kan er worden gewerkt met NFS om bestanden tussen verschillende Linux-pc's te delen. Om bestanden tussen Windows- en Linux-pc's kan er worden gewerkt met Samba. Dan kunnen Windows-shares direct worden gemount.


Waarom zijn de shares op mijn Windows 2000/XP/2003 pc niet te benaderen vanaf Windows 95/98/ME? Dit is een probleem wat meer voorkomt, wanneer je namelijk het inlogscherm krijgt als je de share wil benaderen dan kan je intypen wat je wilt, maar dat zal niet werken. De beste oplossing is om een useraccount aan te maken op je Windows 2000/XP/2003 pc met exact dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord als wat je op de Windows 95/98/ME gebruikt om in te loggen.
De makkelijkste manier is om het guest-account te activeren op de Windows 2000/XP/2003 pc, maar houdt er dan wel rekening mee dat iedereen toegang heeft tot de shares waarbij je het guest-account rechten geeft. Dit kan je opgeven bij, mits je het 'eenvoudig delen' van Windows XP hebt uitgezet, bij de optie delen / machtigingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan