Netwerk aanleggen

Status
Niet open voor verdere reacties.

@ReNéNoorD

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2003
Ik heb sindskort de Linksys WAG54G (router+ingebouwde ADSL modem) om op mijn laptop draadloos te kunnen internetten. E.e.a. conform de Quick Install Guide ingesteld en binnen 5 minuten had ik zowel op mijn PC (winXP Home) als mijn laptop (winXP Home) internet. Perfect dus.

Maar....nu wil ik ook dat dat beide computers bestanden onderling kunnen uitwisselen, netwerk dus.

Nu ben ik (nog) een leek op het gebied van netwerken, dus kan iemand mij stap voor stap uitleggen wat ik dien in te stellen.

Alvast heel erg THX!!!!

Bedankt.......mijn excuses dat ik die uitleg nog niet zelf had gevonden :o

Nu nog een vraag.....er wordt uitgelegd hoe ik de bestands- en printerdeling aan moet zetten. Maar als ik bij de Eigenschappen van de verbinding kijk, staat er inderdaad aangevinkt "Bestands- en printerdeling voor Microsoft-netwerken" , maar Eigenschappen daarvan is lichtgrijs en kan ik dus niet aanklikken om zo de instellingen te wijzigen.....

Die twee dingen staan eigenlijk al aangevinkt. Maar ik neem aan hoe je bestanden en mappen moet delen?

Geplaatst door @ReNéNoorD
Bedankt.......mijn excuses dat ik die uitleg nog niet zelf had gevonden :o

Nu nog een vraag.....er wordt uitgelegd hoe ik de bestands- en printerdeling aan moet zetten. Maar als ik bij de Eigenschappen van de verbinding kijk, staat er inderdaad aangevinkt "Bestands- en printerdeling voor Microsoft-netwerken" , maar Eigenschappen daarvan is lichtgrijs en kan ik dus niet aanklikken om zo de instellingen te wijzigen.....
Dat is ook niet nodig. Het is heel eenvoudig om mappen bereikbaar te maken voor andere computers.

- Klik met de rechter muisknop op de map die u wilt delen
- Kies in het menu dat verschijnt voor de optie 'Sharing and security' (Delen en beveiliging)
- Klik op het rondje voor 'Share this folder' (Deze map delen o.i.d.)
- Eventueel kunt u de beveiliging aanpassen door te klikken op 'Permissions' (Machtigingen)
- Klik op 'OK' om de map daadwerkelijk te delen.

Voilà

Nee, ik bedoelde idd hoe je bij die Eigenschappen diende te komen, maar als die standaad al zijn aangevinkt, dan prima. Vind het alleen raar dat ik er niet bij kom.

Mappen/schijven delen, gaat toch gewoon via de rechtermuis-knop en dan Delen en Beveiligen??

Nee, ik bedoelde idd hoe je bij die Eigenschappen diende te komen, maar als die standaad al zijn aangevinkt, dan prima. Vind het alleen raar dat ik er niet bij kom.

Mappen/schijven delen, gaat toch gewoon via de rechtermuis-knop en dan Delen en Beveiligen??

Ja.

E.e.a. is nu gelukt. Bedankt!!

Maar.....ik kan nu de firewall niet aanzetten, want dan werkt het allemaal niet meer. Is er een mogelijkheid dat ik wel de firewall aan kan zetten en tegelijk het netwerk kan gebruiken. Of kan ik op een andere manier het beveiligen?

OK, bedankt, ga ik proberen.

Maarre.....de firewall van XP kan dus niet??
Deze zal wel kunnen, maar is lang niet zo goed en zo instelbaar als ZoneAlarm. Bij ZoneAlarm kun je bijvoorbeeld rechten instellen voor specifieke programma's, iets dat de windows XP-firewall niet ondersteunt. Zo kun je je systeem veel beter beveiligen (o.a. ook tegen trojans, spyware etc.)

..en ZoneAlarm kan je ook zo instellen dat de computers op het thuisnetwerk wel toegang hebben tot elkaar??

Ja, je kunt dat heel gemakkelijk doen via een eenvoudige wizard. Je zet je thuisnetwerk dan gewoon in een vertrouwde zone en dan is bestands- en printerdeling binnen het netwerk geen enkel probleem.

GEWELDIG....:thumb:..:thumb:

Ik neem aan dat ZoneAlarm dan op beide pc's geinstalleerd moet worden.

THX!! voor de hulp!

Ik heb nu ZoneAlarm (gratis versie) op beide computers geinstalleerd. Maar als ik nu de firewall aanzet, heb ik weer geen toegang tot mijn gedeelde schijven??

Thrust Zone staat op medium, met als omschrijving dat de computers op een netwerk hierbij wel toegang hebben tot elkaar??

Wat gaat er fout??

heeft u de computers in het netwerk in de trust-zone geplaatst?

of, misschien: heeft u voldoende rechten op de andere computer? Soms is dat ook wel eens het probleem. Om op safe te spelen kunt u het beste op beide computers een account aanmaken met eenzelfde naam en wachtwoord. Wanneer het dan nog niet werkt, ligt het zo goed als zeker aan de firewall.

[edit]
Nog een opmerking: zijn beide computers lid van dezelfde werkgroep? Dat is ook wel handig. :) Als u dat niet zeker weer, raad ik u aan om de wizard 'Thuisnetwerk of een klein bedrijfsnetwerk installeren' uit te voeren, te vinden in het configuratiescherm onder 'netwerkverbindingen'.
[/edit]

hm, overbodig, want zonder firewall werkte het wel
bonk.gif

Laatst bewerkt:
thrust zone stond automatisch op Medium, heb ik zelf dus verder niets aan gewijzigd. Hoe moet ik de computers dan in de thrust zine plaatsen??

en voor zover ik weet heb ik op beide pc's alle rechten.
en idd beide in dezelfde werkgroep.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan