Netwerk aanleggen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

LeeGer

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2006
Hallo

Ik weet niet of ik de vraag hier goed stel, kon zo snel niet bedenken waar ik hem anders moest stellen.
Familielid heeft me gevraagd eens te kijken naar de mogelijkheden en onmogelijkheden voor zijn netwerk. Ben ik mee bezig maar ben ook niet zo erg thuis in netwerken. Nu is het nog draadloos maar vanwege veiligheid/betrouwbaarheid en het feit dat hij toch aan het verbouwen is en er dus makkelijk overal aansluitingen gemaakt kunnen worden word het straks gewoon bekabeld allemaal.
Situatie nu:
1 kantoor pc (Vista)
1 kantoor laptop (XP)
1 Studie laptop (XP)
1 PC voor de kinderen (XP)
1 Muziekpc (XP)

Ik heb gekeken naar het gebruik van een router/switch en het simpelweg delen van bepaalde mappen, maar, als dat gebeurt met de kantoor pc en laptop, dan zou bijvoorbeeld de administratie ook op de muziek pc toegankelijk zijn? Of kun je instellen welke pc wel of niet toegang hebben?

Vragen over het gebruik van een server: Kan ik daar de email centraal op binnen laten komen? Zodat alle email vanaf die server bekeken kan worden? En niet alleen van die pc waar men toevallig op dat moment mee werkt?
Stel dat men van die server ook de programma's wil laten draaien, iemand enig idee wat voor apparaat er dan nodig is? Qua snelheid?

Je kunt inderdaad per pc opgeven wie er waar toegang heeft, per map, of per bestand.
Dat kan op elke pc worden geregeld.

Simpele instellingen hiervoor gaat met mappen delen.
De betreffende partitie NIET delen, en niemand kan erbij.
Mot er wel iemand bijkunnen, maar niet iedereen, dan wordt het verhaal iets ingewikkelder.
Zeker als een netwerk gebruiker wel mag lezen, maar niet schrijven of verwijderen, of andere beperkingen heeft.

Dan de betreffende pc (waar een map beperkingen krijgt) in veilige modus opstarten, en inloggen als administrator.
Rechter klik op het bestand, de map of de partitie, eigenschappen, beveiliging.
Daar goed kijken wat je insteld.
Eventueel geavanceerde settings.
Houdt altijd de admin op ALLE rechten, anders sluit je jezelf uit.

Noodzaak hiervoor is, dat alle gebruikersnamen van alle pc's die rechten krijgen op die pc ook een account hebben op die pc.
Zie hiervoor mijn bijlagen.

Als je alles bekabeld wilt, kom je bij een standaard router/switch één poort tekort, want die hebben er meestal vier. Bovendien: waar heb je nu een laptop voor .... ? Om werkplekonafhankelijk te kunnen werken dacht ik. Ik zou dus die laptops wireless laten draaien.
Je kunt uiteraard kiezen voor een switch, waarbij ik zou kiezen voor een snelle gigabit. De werkstations moeten dan uiteraard ook van een gigabit netwerkkaart zijn voorzien om van de hoge snelheid te kunnen profiteren.

http://www.routershop.nl/products/bekabeld-netwerk/switches/16-poorts-switches/10-100-1000-mbps/

Over beveiliging:

Intern: door middel van meerdere werkgroepen, waarbij die van de kids/muziek in een andere werkgroep worden ondergebracht dan de overige. Daardoor scherm je datatoegang af.

Extern: mits goed ingesteld op de wireless router, hoeft beveiliging geen enkel probleem te zijn. Ik zou kiezen voor een Wireless-N router (evt. in combinatie met gigabit) ik heb zeer goede ervaring met deze:

http://www.netgear.nl/producten/producten.php?prod=WNR854T
http://www.mycom.nl/Products/View/152936.aspx

Wat betreft mailafhandeling:
Je hebt een z.g. mailserver nodig, dit een een softwareoplossing om mail af te handelen.

Mede gezien het kostenaspect is het de vraag hoe uitgebreid het allemaal moet.
Op zich natuurlijk een prima idee om bij een verbouwing bekabeling te regelen. Echter, hoe meer UTP-wanddozen, hoe groter de noodzaak van een aparte switch wil je hiermee ook flexibel kunnen werken.

Wat denk je te bereiken met het 'delen' van programma's door ze op een server te zetten? Vraagt om veel deskundigheid en inzicht en de vraag is of dit - gezien de beperktheid van het totale netwerk - voordeel oplevert.

Hallo Ommeren, bedankt voor je antwoorden/tips opmerkingen.
Als je alles bekabeld wilt, kom je bij een standaard router/switch één poort tekort, want die hebben er meestal vier. Bovendien: waar heb je nu een laptop voor .... ?

In dit geval een laptop om mee te nemen naar klanten en een andere laptop die mee gaat naar school. Binnenshuis kunnen ze straks gewoon aan een kabel het internet op.

Op zich natuurlijk een prima idee om bij een verbouwing bekabeling te regelen. Echter, hoe meer UTP-wanddozen, hoe groter de noodzaak van een aparte switch wil je hiermee ook flexibel kunnen werken.
Je bedoelt dat voor iedere UTP-wanddoos een aansluiting op een switch noodzakelijk zal zijn?

Wat denk je te bereiken met het 'delen' van programma's door ze op een server te zetten? Vraagt om veel deskundigheid en inzicht en de vraag is of dit - gezien de beperktheid van het totale netwerk - voordeel oplevert.
Dat was dus een vraag, of dat voordeel op zou kunnen leveren.

De kostprijs van de verschillende mogelijkheden moet ik ook nog inventariseren.

Laatst bewerkt:
Je kunt inderdaad per pc opgeven wie er waar toegang heeft, per map, of per bestand.
Dat kan op elke pc worden geregeld.

Simpele instellingen hiervoor gaat met mappen delen.
De betreffende partitie NIET delen, en niemand kan erbij.
Mot er wel iemand bijkunnen, maar niet iedereen, dan wordt het verhaal iets ingewikkelder.
Zeker als een netwerk gebruiker wel mag lezen, maar niet schrijven of verwijderen, of andere beperkingen heeft.

Dan de betreffende pc (waar een map beperkingen krijgt) in veilige modus opstarten, en inloggen als administrator.
Rechter klik op het bestand, de map of de partitie, eigenschappen, beveiliging.
Daar goed kijken wat je insteld.
Eventueel geavanceerde settings.
Houdt altijd de admin op ALLE rechten, anders sluit je jezelf uit.

Noodzaak hiervoor is, dat alle gebruikersnamen van alle pc's die rechten krijgen op die pc ook een account hebben op die pc.
Zie hiervoor mijn bijlagen.

Bedankt voor je antwoorden!

Network routing

:rolleyes:
Het is inderdaad mogelijk om met Windows Vista alleen bepaalde mappen te delen.
Ga naar (openbaar (public) kies eigenschappen en dan de optie delen .

Voor Vista adviseer ik om , dat heb ik ook zelf gedaan via CNET een cursus te doen .
Ook handig en waarin je erg goed mee word geholpen is het Vista handboek van uitgeverij van Duren ISBN nr. 978-90-5940-274-4.
Zelf ook aangeschaft en hiermee de problemen met netwerk met XP en Vista kunnen oplossen.

Sterkte met de werkzaamheden

In dit geval een laptop om mee te nemen naar klanten en een andere laptop die mee gaat naar school. Binnenshuis kunnen ze straks gewoon aan een kabel het internet op.

Je geeft aan: "Gewoon aan de kabel", maar zo gewoon is dat met alle beveiligingsmogelijkheden niet meer hoor. Bovendien: buiten de deur draadloos en met dezelfde laptop binnenshuis (bedraad of niet) wat denk je van die risico's .... ?

Je bedoelt dat voor iedere UTP-wanddoos een aansluiting op een switch noodzakelijk zal zijn?

Wat is anders de functionaliteit van wandcontactdozen .... immers (letterlijk) 'Plug en Play' toch?

Dat was dus een vraag, of dat voordeel op zou kunnen leveren. (TvV: het ging over centraal geïnstalleerde software.

Als je je gaat verdiepen in allerlei distribution-policies rond installatie en updates van de geïnstalleerde besturingssystemen en toepassingssoftware .... dan wél. Maar er zal toch iemand moeten zijn die zich daar als 'beheerder' mee bemoeit, terwijl op werkplekniveau automatische updates onafhankelijk van jou tussenkomst kunnen. Maar je hebt gelijk ... het is een afweging ......

Laatst bewerkt:
Je geeft aan: "Gewoon aan de kabel", maar zo gewoon is dat met alle beveiligingsmogelijkheden niet meer hoor. Bovendien: buiten de deur draadloos en met dezelfde laptop binnenshuis (bedraad of niet) wat denk je van die risico's .... ?
Wat wil je dan? Niet meer buiten de deur meenemen? Das geen optie. Binnenshuis niet op het netwerk ook niet.
Maar wat is het probleem met die beveiligingsmogelijkheden?

Als je je gaat verdiepen in allerlei distribution-policies rond installatie en updates van de geïnstalleerde besturingssystemen en toepassingssoftware .... dan wél. Maar er zal toch iemand moeten zijn die zich daar als 'beheerder' mee bemoeit, terwijl op werkplekniveau automatische updates onafhankelijk van jou tussenkomst kunnen. Maar je hebt gelijk ... het is een afweging ......
Als dit inderdaad zoveel (ingewikkelde) voeten in de aarde heeft dan is het onwaarschijnlijk dat we ermee verder gaan.

Wat wil je dan? Niet meer buiten de deur meenemen? Das geen optie. Binnenshuis niet op het netwerk ook niet.
Maar wat is het probleem met die beveiligingsmogelijkheden?

Er is wat mij betreft geen enkel probleem met die beveiligingsmogelijkheden. Maar kennelijk wat jou betreft wél.
Als je buitenshuis de nodige beveiligingsopties instelt (virus, malware, IE-restricties) wat betreft het draadloos 'netwerken' (zeg internetten), waarom dan intern geen draadloos internet of netwerkmogelijkheden ... snap je 'm?

Zo niet, dan vraag ik me af, waarom jou 'opdrachtgever' geen échte netwerkdeskundige raadpleegt in plaats van jou.
Je geeft tenslotte zelf aan, dat je in dit opzicht niet zoveel deskundigheid hebt.
Tip: laat het aan een ander over!

Er is wat mij betreft geen enkel probleem met die beveiligingsmogelijkheden. Maar kennelijk wat jou betreft wél.
Als je buitenshuis de nodige beveiligingsopties instelt (virus, malware, IE-restricties) wat betreft het draadloos 'netwerken' (zeg internetten), waarom dan intern geen draadloos internet of netwerkmogelijkheden ... snap je 'm?
Waarom draadloos als je nu eenvoudig netjes weg te werken kabels overal neer kunt leggen, met een nette wandcontactdoos in iedere kamer? Ik betwist niet dat draadloos ook goed te beveiligen is. Het grote voordeel van draadloos is dat men niet overal hoeft te boren en leidingen neer hoeft te leggen etc. Dat voordeel valt hier weg, er worden al allerlei leidingen en kabels gelegd, een paar extra is geen probleem, waarom dan draadloos als bekabeld (zo las ik ook op enkele sites) betrouwbaarder en veiliger is?

Zo niet, dan vraag ik me af, waarom jou 'opdrachtgever' geen échte netwerkdeskundige raadpleegt in plaats van jou.
Je geeft tenslotte zelf aan, dat je in dit opzicht niet zoveel deskundigheid hebt.
Tip: laat het aan een ander over!
Als je mijn eerste vraag gelezen had dan had je begrepen dat het hier niet gaat om een 'opdrachtgever'. Het gaat om een familielid waarvoor ik heb aangeboden uit te zoeken hoe en wat. Het inhuren van iemand is ook nog niet uitgesloten.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan